New high school in Minas Gerais: thematizing Congadas as a subversion in the spaces/times of Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2024.32018
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Keywords:

Physical Education, Afro-Brazilian culture, Subversion

Abstract

BACKGROUND: We perceive the advent of neoliberalism in education through various educational policies that seek the uncritical formation of the working class. Because of this, we believe in the potential and need to address issues of body culture that value black culture.
OBJECTIVE: The study intends to present an experience report of a pedagogical process with the Congadas theme, presenting possibilities of subversion to educational proposals aligned with neoliberalism.
METHODS: The present study corresponds to qualitative research and, as a form of data collection, the field diary was used. In this sense, we present an experience report of a pedagogical proposal, containing 13 classes, carried out with two classes from the second year of high school.
RESULTS: We recognize the importance of addressing themes arising from African and Afro-Brazilian culture at school, and the work with Congadas was potential for students to value cultures that are often marginalized and understand themselves as part of the group that suffers from the exploitation present in capitalist society.
CONCLUSION: Although the theme and approach occurred with a critical basis, the reality in which we are inserted does not follow this perspective, as neoliberalism has been advancing towards education in search of expanding the forms of exploitation of the working class.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen Produção, 2019.

BROOKE, N (Ed.). Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012.

COLLINS, P. H.; BILGE, S. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

CORSINO, L. N.; CONCEIÇÃO, W. L. Educação física escolar e relações étnico-raciais: subsídios para a implementação das Leis 10.639/03 e 11.645/08. Curitiba: CRV, v. 11, 2016.

FERREIRA, A. P. As regiões brasileiras e o nosso patrimônio: experiência de educação patrimonial. Criar Educação, Edição Especial, 2016. DOI: https://doi.org/10.18616/ce.v0i0.2852

FESTA de São Benedito. Um século de resistência (Poços de Caldas/MG). Festa de São Benedito um século de resistência. Documentário. YouTube, 80 min. Estreou em 30 de jan. de 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=72bQVOcyzDw Acesso em: 10/05/2023.

GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais transformadores. Revista Espaço Acadêmico, n. 30, p. 1-7, 2003. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/download/58829/751375152024

JUCÁ, L. G.; MALDONADO, D. T.; BARRETO, S. M. Na corda bamba de sombrinha: a educação física no fio da história na base nacional comum curricular do ensino médio. Motrivivência, v. 35, n. 66, p. 1-17, 2023. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e93798

LOPES, E. C. P. M.; CAPRIO, M. As influências do modelo neoliberal na educação. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, n. 5, p. 1-16, 2008. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9152

MALDONADO, D. T. Professores e professoras de educação física progressistas do mundo, uni-vos. Curitiba: CRV, 2020.

MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cadernos de Saúde Pública, v. 9, p. 237-48, 1993. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/csp/v9n3/02.pdf

NEIRA, M. G. Análise e produção de relatos de experiência da educação física cultural: uma alternativa para a formação de professores. Textos FCC, v. 53, p. 53-103, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/textosfcc/article/view/5552

RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROSAR, M. F. F. Movimentos sociais, educação e revolução. In: ORSO, P. J.; MALANCHEN, J.; CASTANHA, A. P. (Org.). Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução: 100 anos da revolução Russa. Campinas: Armazém do Ipê, 2017. p. 101-24.

ROVAI, M. G. O. Memória, tradição oral e publicização: manifestações culturais e patrimônio imaterial de congadeiros do sul de Minas Gerais. In: XI Encontro Regional Sudeste de História Oral. Dimensões do público: comunidade de sentidos e narrativa política. Anais… Niterói: UFF, 2015. Disponível em: https://www.sudeste2015.historiaoral.org.br/resources/anais/9/1431716890_arquivo_simposiotematicotexto.pdf

SOUZA, E. F.; REIS, M. C.; MENEZES, V. G. Política de educação das relações etnicorraciais: especificidades e caminhos da legislação Brasileira. Revista Reflexão e Ação, v. 21, p. 8-30, 2013. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v0i0.3286

SOUZA, M. J. Reinado e poder no sul das Minas Gerais. Belo Horizonte: Mazza, 2015.

VASCONCELLOS, S. C.; FRANCISCO, A. L. Uso do diário de campo em investigações no ambiente escolar: A construção de uma metodologia. In: IV Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa e VI Simpósio Internacional de Educação e Comunicação – Vol. 2 (Educação). Anais… Aracajú: Universidade Tiradentes, 2015, p. 411-3. Disponível em: https://ludomedia.org/publicacoes/livro-de-atas-ciaiq2015-vol-2-educacao/

Published

27-02-2024

How to Cite

CASAGRANDE, F. G. de R.; MALDONADO, D. T. New high school in Minas Gerais: thematizing Congadas as a subversion in the spaces/times of Physical Education classes. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 22, p. e32018, 2024. DOI: 10.36453/cefe.2024.32018. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32018. Acesso em: 12 may. 2024.