Digital technologies/media and school physical education: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2024.32037

Keywords:

Physical Education, Basic Education, Media, Digital Technologies

Abstract

OBJECTIVE: Analyze part of the scientific production on the use of digital technologies/media in the context of School Physical Education (EFE) in national journals.
METHODS: The review took place in 5 electronic publication journals with WebQualis classification between B4 and A4. The period included the years between 2011 and 2021. At this stage, the study’s framework was based on two theoretical axes: a) the use of technologies/media in educational processes and b) the relationship between EFE and technologies/media.
RESULTS: Among the conclusive aspects, we identified that most of the investigated articles were developed in public schools in the south and southeast regions, focused on elementary and high school, and relied on the exclusive collaboration/listening of students. In addition, the pedagogical proposals mostly addressed the following elements of body culture: sports and martial arts. Transversal themes were also observed in the analyzed teaching and learning processes, as well as the body, health, society, etc.
CONCLUSION: The technological resources that supported the reported experiences were videos, electronic/digital games, videos, and social media such as blogs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, A. M.; SILVA, G. E. Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação (TDIC) na Educação. Ministério da Educação (MEC), 2018. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/433309/2/TDIC%20na%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20_%20compilado_19_06-atualizado.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 05 de janeiro de 2021. Brasília: MEC, 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/resolucao-cne/cp-n-1-de-5-de-janeiro-de-2021-297767578 Acesso em: 11/12/2023.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 9.394, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 11/12/2023.

CÂNDIDO, C. M.; FERREIRA, M. de A.; OLIVEIRA, A. P. de; ASSIS, M. R. Educação Física e mídia: estudo bibliométrico na web of science de 1945-2019. Movimento, v. 27, e27024, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.102377

CASTRO, E. S. A infraestrutura escolar brasileira como indicador para políticas públicas e para um padrão de qualidade em educação. 2018. 148f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: http://www.rlbea.unb.br/jspui/handle/10482/34625

DINIZ, I. K. S.; DARIDO, S. C. Blog educacional e o ensino das danças folclóricas nas aulas de educação física: aproximações a partir do currículo do estado de São Paulo. Movimento, v. 21, n. 3, p. 701-16, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.53073

DUARTE, M. R. T.; GOMES, C. A. T.; GOTELIB, L. G. O. Infrastructure conditions of Brazilian schools: A needy school for the needy? Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 70, 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3536

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-72, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013

FINCO, M. D.; REATEGUI, E. B.; ZARO, M. A. Laboratório de exergames: um espaço complementar para as aulas de educação física. Movimento, v. 21, n. 3, p. 687-99, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.52435

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: 34, 1993.

NARDON, T. A.; GONZÁLEZ, F. J. Jogos e brincadeiras: o ensino mediado pelas tecnologias da informação e comunicação. Motrivivência, v. 31, n. 59, p. 1-15, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58147

OLIVEIRA, M. R. R.; HACK, C. Mídia e educação física escolar: panoramas mídia-educativos no contemporâneo. In: DORENSKI, S.; LARA, L.; ATHAYDE, P. Ciências do esporte, educação física e produção do conhecimento em 40 Anos de CBCE. Vol. 9: Comunicação e mídia: história, tensões e perspectivas. Edufrn: Natal, 2020. p. 43-56.

SANTOS, S. M.; BRÜGGEMANN, Â. L.; POFFO, B. N.; SILVEIRA, J.; BIANCHI, P.; CRUZ JUNIOR, G.; FAUTH, F. Estudo da produção científica sobre educação física e mídia/tics em periódicos nacionais (2006-2012). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, Supl., p. S123-S39, 2014. Disponível em: http://www.oldarchive.rbceonline.org.br/index.php/RBCE/article/viewFile/2122

SILVA, A. P. S.; SILVA, A. M. Jogos eletrônicos de movimento: esporte ou simulação na percepção de jovens? Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 157-72, 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p157

SILVA, C. L.; CEZARINO, M.; CARVALHO, L. A.; SOUZA, M. F. Os efeitos das histórias em quadrinhos sobre os padrões corporais de beleza nas aulas de educação física. Corpoconsciência, v. 23, n. 2, p. 75-86, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8143

TAHARA, A. K.; DARIDO, S. C. Tecnologias da informação e comunicação (TIC) e a educação física nas escolas. Corpoconsciência, v. 20, n. 3, p. 68-76, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4525

Published

25-03-2024

How to Cite

RODRIGUES, A. B.; LIMA, T. C. S. Digital technologies/media and school physical education: a systematic review . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 22, p. e32037, 2024. DOI: 10.36453/cefe.2024.32037. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/32037. Acesso em: 11 may. 2024.