Complexity as a foundation for academic education in physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2024.32082Keywords:
Complexity, Physical Education, TeachersAbstract
BACKGROUND: This essay is based on Edgar Morin’s concepts about complexity, to propose a reflection on training in Physical Education.
DEVELOPMENT: With four basic pillars, with are: Movement, Life, Culture, and Humanity, when dialogizing between itself, composing the parts with the whole and retracting its constituent elements on itself, can allow for a more comprehensive teacher preparation, as it is understood that one of the problems of graduation in the area is the fragmentation of knowledge and the separation of wisdom, preventing the discovery of complementarity in the contradictions of the theories that constitute its epistemological bases.
CONCLUSION: Walking through the pillars of Physical Education is starting towards a training that is consolidated in to interact of its constituent elements and not.
Downloads
References
BASTOS, J. R.; BRITO, M. Pensando a corporeidade na prática pedagógica em educação física à luz do pensamento complexo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 18, n. 3, p. 263-72, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092004000300005
DAÓLIO, J. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.
FERRAZ, O. L.; CORREIRA, W. R. Teorias curriculares, perspectivas teóricas em educação física escolar e implicações para a formação docente. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 3, p. 531-40, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000300018
GADAMER, H. O problema da consciência histórica. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2003.
MORIN, E. Ciência com consciência. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2003a.
MORIN, E. O método 1. A natureza da natureza. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005a.
MORIN, E. O método 2. A vida da vida. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005b.
MORIN, E. O método 3. O conhecimento do conhecimento. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005c.
MORIN, E. O método 4. As ideias: habitat, vida, costumes, organização. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005d.
MORIN, E. O método 5. A humanidade da humanidade: a identidade humana. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005e.
MORIN, E. O método 6. Ética. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2005f.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
NIETZSCHE, F. W. Além do bem e do mal ou prelúdio de uma filosofia do futuro. Curitiba: Hemus, 2001.
ROCHA, M. A. B.; TENÓRIO, K. M.; SOUZA JUNIOR, M.; NEIRA, M. G. As teorias curriculares nas produções acerca da educação física escolar: uma revisão sistemática. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 178-94, 2015. Disponível em: https://repositorio.usp.br/bitstreams/bb9bcbd6-dcdf-4a2e- 989a-f41caee201f4
SCHMIDT, L. K. Hermenêutica. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
SEVERINO, A. J. Filosofia na formação profissional. São Paulo: Cartago, 2017.
SOUZA, J. Do homo movens ao homo academicus: rumo a uma teoria reflexiva da educação física. São Paulo: Liber Ars. 2021.
SOUZA, J. P. M. de. Epistemologia da educação física: análise da produção científica do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação Física da Unicamp (1991-2008). 224f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/849120
TUBINO, M. J. G. Dimensões sociais do esporte. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. v. 11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.