Sports Education Model: a pedagogical possibility for qualified interlocution
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2024.32969Keywords:
Education, Physical Education, Qualified InterlocutionAbstract
BACKGROUND: The purpose of this text, which has been prepared through a theoretical study, is to present the Sports Education Model as a possibility for Physical Education teachers to recognize themselves as Qualified Interlocutors. This understanding of teaching is based on the theories of Portuguese researchers Rui Trindade and Ariana Cosme when they discuss the teacher within the Communication Paradigm, an educational approach that contrasts with the Instruction Paradigm, perceiving the teacher as more than just an instructor, organizer or mediator.
DEVELOPMENT: The text is divided into three topics: initially, it explores the Physical Education teacher as a Qualified Interlocutor, highlighting that by assuming this role, they can empower themselves and be recognized as a democratic, reflective and collaborative educator. Next, in addition to discussing how the Sports Education Model works, we also discuss why this model can be adopted by teachers as Qualified Interlocutors. Subsequently, it is highlighted how the Model, when used to address a sports issue, is considered a strategy from the perspective of a Qualified Interlocutor teacher.
CONCLUSION: As the Sports Education Model is not limited to instruction and does not focus exclusively on the role of the teacher, but has a more sociocentric approach, it can be used as a pedagogical alternative by Physical Education teachers who adopt a proposal based on Qualified Interlocution.
Downloads
References
ANDRADE, H.; GOUVEIA, É.; NÓBREGA, M.; LOPES, H. Modelo de Educação Esportiva: uma abordagem no futebol. In: Seminário Internacional Desporto e Ciência, 2018. Livro de Atas... Universidade da Madeira, Funchal. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/2869 Acessado em: 22/04/2023.
BESSA, C. The development of personal and social skills within traditional teaching and sport education: a study with preservice teachers in physical education. 2021. 261f. Tese (Doutorado em Ciências do Desporto) – Universidade do Porto, Porto, 2021. Disponível em: https://catalogo.up.pt/F/?func=direct&doc_number=000935902&local_base=FCDEF Acessado em: 13/08/2023.
BESSA, C.; FARIAS, C.; RAMOS, A.; COUTINHO, P.; MESQUITA, I. Problematização sobre as vantagens de modelos centrados no aluno versus centrados no professor no ensino da educação física. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 22, n. 1, p. 66-81, 2022. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.22.01.66
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc
BRAYNER, N. Patrimônio cultural imaterial: para saber mais. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Brasília: Iphan, 2012. Disponível em: https://acervo.socioambiental.org/acervo/documentos/patrimonio-cultural-imaterial-para-saber-mais
BRITO, C. S. A indisciplina na educação física escolar. 2007. 139f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2007.
CANAN, F. Sport education e estrutura curricular: um diálogo pertinente para educação física escolar brasileira. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 2, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58045
COSME, A. Ser professor: a acção docente como uma acção de interlocução qualificada. Porto: Livpsic, 2009.
DAOLIO, J. Educação física e o conceito de cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.
GONZÁLEZ, F.; BRACHT, V. Metodologia do ensino dos esportes coletivos. Vitória: UFES, 2012.
GOUVEIA, E.; LOPES, H.; RODRIGUES, A.; QUINTAL, T.; PESTANA, M.; ALVES, R.; CORREIA, A.; GOUVEIA, B.; MARQUES, A.; IHLE, A. O Modelo de Educação Esportiva: uma alternativa a considerar no ensino da educação física. In: DUARTE. A.; CRISTOVÃO, N. (Orgs.). Educação, artes, cultura: discursos e práticas. Funchal: CIE, 2020. p. 203-16.
GRAÇA, A.; MESQUITA, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 7, n. 3, p. 401-21, 2015. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.07.03.401
LOPES, F.; CARLAN, P. O ensino do futsal escolar a partir do Sport Education Model. Movimento, v. 4, n. 2, p. 127-141, 2020. DOI: https://doi.org/10.29181/2594-6463-2020-v4-n2-p127-141
MESQUITA, I. Perspectiva construtivista da aprendizagem no ensino do jogo. In: NASCIMENTO, J.; RAMOS, V.; TAVARES, F. (Orgs.). Jogos desportivos: formação e investigação. Florianópolis: Udesc, 2013. p. 103-32.
MESQUITA, I.; BESSA, C.; RIBEIRO, J.; FARIAS, J. O aprendiz no centro do processo de ensino-aprendizagem: de recipiente vazio a construtor da própria aprendizagem. In: AFONSO, J.; MESQUITA, I. Feedback contínuo bidirecional entre avaliação e implementação em contextos educativos. Porto: Fadeup. 2023. p 15-32.
METZLER, M. Instructional models for physical education. New York: Allyn and Bacon, 2011.
PEREIRA, C. H. A. B. Modelo de Educação Desportiva: da aprendizagem à aplicação. 2023. 94f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Desporto) - Universidade do Porto, Porto, 2012. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/65822 Acessado em: 25/08/2023.
PEREIRA, J.; MESQUITA, I.; ARAUJO, R.; ROLIM, R. Estudo comparativo entre o modelo de educação esportiva e o modelo de instrução direta no ensino de habilidades técnico-motoras do atletismo nas aulas de educação física. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 13, n. 2, p. 29-43, 2012. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.13.02.29
SIEDENTOP, D. Sport education: Quality PE through positive sport experiences. Champaign: Human Kinectics, 1994.
SIEDENTOP, D. What is sport education and how does it work? Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 69, n. 4, p. 18-20, 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.1998.10605528
SIEDENTOP, D.; HASTIE, P.; VAN DE MARS, H. Complete guide to sport education. Champaign: Human Kinetics, 2020.
SOARES, J.; ANTUNES, H. Modelo de Educação Esportiva: características, vantagens e precauções. In: LOPES, H.; GOUVEIA, E.; RODRIGUES, A.; CORREIA, A.; SIMÕES, J.; ALVES, R. Problemáticas da educação física II. Funchal: Universidade da Madeira, 2016. p. 136-47.
TRINDADE, R. Escola, poder e saber: a relação pedagógica em debate. Porto: Livpsic, 2009.
TRINDADE, R.; COSME, A. Escola, educação e aprendizagem: desafios e respostas pedagógicas. São Paulo: Wak, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.