The grid referring to the setter tactical-strategic knowledge: study made with the adolescents champions and the professionals of the superleague of volleyball
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n16.p29Keywords:
Tactical-Strategic knowledge, Setter, Distribution, VolleyballAbstract
The following research tried to continue with the grid development referring to the setter tactical-strategic knowledge in volleyball. The sample had as volunteers the champions of the States of São Paulo and Minas Gerais promoted by their respective Federations on the ages Mirim (under 14), Infantile (under 15), Infant (under 17) and Juvenile (under 20), one more adult champion (Professional) from the Men’s and Women’s Super League (n=18). It was applied one individual and semi-structured interview referenced on the setter tactical-strategic knowledge grid (Queiroga, 2005). The eighteen semi-structured interview texts were coded, compared and grouped by sense similarity (MINAYO; SANCHES, 1993; THOMAS; NELSON, 2002). Through a logical and semantic interpretation of the interviews. This research confirmed the categories already existents on the setter tactical-strategic knowledge grid. Besides that, allow the new characteristics add: Spiker’s Number Moved, Service Opponent Features, Tactical and Technical Characteristics of our Players to Pass and Dig and Coach. This new grid created since this study, continuous of the following researches: Mesquita and Graça (2002a) and Queiroga (2005), it could be used to support and contribute on the setter teaching-learning-training process in volleyball.
Downloads
References
ALLARD, F.; BURNETTI, N. Skill in sport. Canadian Journal of Psychology, v. 39, n. 2, p. 294-312, 1985.
BIZZOCHI, C. O voleibol de alto nível. São Paulo: Fazenda Arte Editorial, 2000.
BOTELHO, S.; MESQUITA, I.; MORENO, M. P. Análises das intervenções verbais dos treinadores de voleibol na competição, nos períodos antes do jogo e nos intervalos entre os sets. Estudo comparativo em função do sexo das equipes. In: PINTO, J. (org.). Estudos 5. Porto: Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, 2005. p. 167-174.
CÉSAR, B.; MESQUITA, I. Caracterização do ataque do jogador oposto em função do complexo do jogo, do tempo e do efeito do ataque: estudo aplicado no voleibol feminino de elite. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 1, p. 59-69, 2006.
CLEMENS, T. Levantamento. In: SHONDELL, D.; REYNAUD, C. (eds.). A bíblia do treinador de voleibol. Porto Alegre: Artmed, 2005. p. 193-202.
DIAS, C.; TAVARES, F.; MOUTINHO, C. Influência de indicadores da informação no estudo da relação entre a rapidez de decisão e a adequação da resposta com os indicadores pertinentes recolhidos pelo bloqueador central em voleibol. In: MOUTINHO, C.; PINTO, D. (orgs.). Estudos 1. Porto: CEJD, 1996. p. 11-16.
DOMINGUEZ, M. A.; ARROYO, P. M. M.; GALLEGO, I. D.; GONZÁLES, G. L.; ALVARES, V. F. Estudio del conocimiento declarativo en función de la experiencia y de la edad en jugadores jóvenes de voleibol. Cultura, Ciencia y Deporte: Revista de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte de la Universidad Católica de San Antonio, v. 2, n. 5, p. 73-80, 2006.
FRENCH, K.; THOMAZ, J. The relation of knowledge development to children's basketball performance. Journal of Sport Psychology, v. 9, n. 1, p. 15-32, 1987.
GARGANTA, J. (Re) Fundar os conceitos de estratégia e tática nos jogos desportivos coletivos, para promover uma eficácia superior. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 5, p. 201-203, 2006.
GERBRANDS, T.; MURPY, P. Consequências da mudança da zona de saque. Revista Vôlei Técnico, v. 2, n. 5, p. 5-11, 1995.
GRAÇA, A. Melhorar a capacidade instrucional de treinadores de jovens. Revista Perfil, v. 2, n. 8, p. 13-15, 2005.
GRECO, P. J. Percepção. In: SAMULSKI, M. D. (org.). Psicologia do esporte: conceitos e novas perspectivas. Barueri: Manole, 2009a. p. 57-84.
GRECO, P. J. Tomada de decisão. In: SAMULSKI, M. D. (org.). Psicologia do esporte: conceitos e novas perspectivas. Barueri: Manole, 2009b. p. 107-142.
GRECO, P. J. Conhecimento tático-técnico: modelo pendular do comportamento e da ação nos esportes coletivos. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte e do Exercício, v. 0, n. 1, p. 107-129, 2006a.
GRECO, P. J. Conhecimento tático-técnico: eixo pendular da ação tática (criativa) nos jogos esportivos coletivos. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 20, n. 5, p. 210-212, 2006b.
GUILHERME, A. À beira da quadra. Belo Horizonte: Minas Tênis Clube, 2001.
MATIAS, C. J. A. S. O conhecimento tático declarativo e a distribuição de jogo do levantador de voleibol: da formação ao alto nível. 2009. 259 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física: Ciências do Esporte) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
MATIAS, C. J. A. S.; GRECO, P. J. Cognição & ação nos jogos esportivos coletivos. Ciências & Cognição, v. 15, n. 1, p. 252-271, 2010.
MATIAS, C. J. A. S.; GRECO, P. J. Análise de jogo nos esportes coletivos: a exemplo do voleibol. Pensar a Prática, v. 12, n. 3, p. 1-15, 2009.
MATIAS, C. J. A. S.; SILVA, S. A.; GRECO, P. J. As qualidades atribuídas pelos técnicos das seleções brasileiras de voleibol na definição do levantador ideal. The FIEP Bulletin, v. 76, n. Special Edition, p. 127-127, 2005.
MESQUITA, I.; GRAÇA, A. Conhecimento estratégico de um levantador de alto nível. Revista Treino Esportivo, v. 17, p. 15-20, 2002a.
MESQUITA, I.; GRAÇA, A. Probing the strategic knowledge of an elite volleyball setter: a case study. International Journal of Volleyball Research, v. 5, n. 1, p. 13-17, 2002b.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Caderno de Saúde Pública, v. 9, n. 3, p. 239-262, 1993.
PALAO, J. M.; SANTOS, J. A.; UREÑA, A. The effect of the setter's position on the spike in volleyball. Journal of Human Movement Studies, v. 48, n. 1, p. 25-40, 2005.
QUEIROGA, M. A. O conhecimento táctico-estratégico do distribuidor de alto nível: um estudo com os distribuidores das seleções brasileiras de voleibol feminino e masculino. 2005. 180 f. Dissertação (Mestrado em Treino de Alto Rendimento) - Universidade do Porto, Porto, 2005.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: ArtMed, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.