Human diversity and social inclusion in school: discourse of teachers of physical education

Authors

  • Cínthia Carolina Marques Assis Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo
  • Raphael Gonçalves de Oliveira Universidade Nove de Julho (UNINOVE), São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n17.p37

Keywords:

Educação Física escolar, Inclusão social, Diversidade humana.

Abstract

Social inclusion is a concept that has been used to designate those who are outside. Unlike integration, in which the excluded should be closer to social standards, to include responsibility for society as a whole so that human diversity is respected. Amongst the areas that address this issue, is the Physical Education School, which has been conducting research on the cultural practices of body movement and minority groups. The aim of this study was to assess the speech of school physical education teachers on social inclusion. The research is characterized as qualitative and exploratory. Participants were 15 school teachers elementary II. Two questions generators were taken to verify what the teachers meant by social inclusion and how they worked in practice with this concept. For analysis we used the Elaboration Technique and Signified Units Analysis. The results showed that few teachers talked about a comprehensive concept of social inclusion. Most are limited to only some minority groups, but also used the concept of integration in their responses. Thus, discussions should be conducted so that a moralistic approach to social inclusion concrete move to predominate among the physical education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, J. S.; DUARTE, E. Educação inclusiva: um estudo na área da Educação Física. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 11, n. 2, p. 223-240, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARMO, A. A. Diversidade humana e educação. In: FERREIRA, E. L. (Org.). Dança artística e esportiva para pessoas com deficiência: multiplicidade, complexidade e maleabilidade corporal. Juiz de Fora: CBDCR, 2005.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

LOPES, A. C.; NABEIRO, M. Educação Física escolar e o contexto inclusivo: o que pensam os educandos sem deficiência? Motriz, v. 14, n. 4, p. 494-504, 2008.

MAIOLINO, A. L. G.; MANCEBO, D. Análise histórica da desigualdade: marginalidade, segregação e exclusão. Psicologia & Sociedade, v. 17, n. 2, p. 14-20, 2005.

MOREIRA, W. W.; SIMÕES, R.; PORTO, E. Análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 13, n. 4, p. 107-114, 2005.

RODRIGUES, D. A. A Educação Física perante a educação inclusiva: reflexões conceituais e metodológicas. Revista da Educação Física/UEM, v. 14, n. 1, p. 67-73, 2003.

SANTOS, M. V. O estudante negro na cultura estudantil e na Educação Física escolar. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SILVA, P.; GOMES, P. B.; GOELLNER, S. As relações de gênero no espaço da Educação Física – a percepção de alunos e alunas. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 8, n. 3, p. 396-405, 2008.

UNESCO. Declaração de Salamanca sobre princípios, política e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, 1994. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139394por.pdf. Acesso em: 14 mai. 2010.

UNESCO. Declaração mundial sobre educação para todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, 1990. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000862/086291por.pdf. Acesso em: 14 mai. 2010.

WALBER, V. B.; SILVA, R. N. As práticas de cuidado e a questão da deficiência: integração ou inclusão? Estudos de Psicologia, v. 23, n. 1, p. 29-37, 2006.

Published

04-10-2010

How to Cite

ASSIS, C. C. M.; OLIVEIRA, R. G. de. Human diversity and social inclusion in school: discourse of teachers of physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 9, n. 17, p. 37–44, 2010. DOI: 10.36453/cefe.2010.v9.n17.p37. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3882. Acesso em: 28 apr. 2025.