Sexism in the physical education classes: the relationship between cultural plurality and differentiation of genders

Authors

  • Gabriel Andrade Paz Universidade Castelo Branco (UCB), Rio de Janeiro
  • Marianna de Freitas Maia Universidade Castelo Branco (UCB), Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p59

Keywords:

Sexism, Physical Education, Social interaction

Abstract

The physical education class develops specifically the teaching of physical culture of movement. The multidisciplinary is an essential factor in this process considering that different contexts: cultural, historical, social and geographic involving students and content featuring cultural plurality. This diversity is observed in the interaction among students during class where attitudes and stereotypes of society can come to reflect in the physical education classes, such as sexism related to the differentiation of genders. The aim of this study was to investigate the association between cultural plurality and sexism related to differentiation of genders in physical education classes of the 1st and 2nd segments of elementary school according to a statement of the teacher. We performed a descriptive exploratory research through field study. The sample consisted of 10 physical education teachers of both sexes working in classes from 1st to 9th grade of basic education in municipal schools of Rio de Janeiro. We conducted a personal interview with questions relating to the themes: cultural diversity, socialization, and sexism related to the differentiation of genders. For the treatment of data was performed discourse analysis considering the qualitative data studied. The results showed that most teachers use the national curriculum parameters as reference for selecting the content, organization and conflict resolution class, predominantly mixed classes. Moreover, it was observed that in physical education classes is still sexism cases related to performance and characteristics of individual learners. Soon, it was observed that the absences of specific theoretical and sociocultural reality are factors that may trigger conflicts over sexism. Therefore, it is suggested to make further studies to correlate with the above aspects to sexism to produce new evidence that allows the physical educator to work this issue in order to produce a significant change in student education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, C. C. M.; OLIVEIRA, R. G. Diversidade humana e inclusão social na escola: discurso dos professores de educação física. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 9, n. 17, p. 37-44, 2010.

AUAD, D. Educar meninas e meninos: relações de gênero na escola. São Paulo: Contexto, 2006.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2002.

BASTOS, J. L.; GONÇALVES, H.; FAERSTEIN, E.; BARROS, A. J. Experiências de discriminação entre universitários do Rio de Janeiro. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 44, n. 1, p. 28-38, 2010.

BRANDL, C. E. H. A educação física escolar: houve mudanças significativas nas últimas décadas? Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 13, p. 87-89, 2008.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Secretaria da Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1998.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. São Paulo: Cepeusp, 1995.

BROWN, C. S.; LEAPER, C. Latina and European American girls’ experiences with academic sexism and their self-concepts in mathematics and science during adolescence. Sex Roles, v. 63, p. 860-870, 2010.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 196. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. 10 de outubro de 1996.

DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2006.

FORMIGA, N. S.; GOLVEIA, V. V.; SANTOS, M. N. Inventário de sexismo ambivalente: sua adaptação e relação com o gênero. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 7, n. 1, p. 103-111, 2002.

MELHEM, A. A prática da educação física na escola. Rio de Janeiro: Sprint, 2009.

MENEZES, I. S.; SANTOS, S. G.; SÁ, K. R. Relação entre meninos e meninas nas aulas de educação física: um estudo de caso. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 9, n. 1, p. 245-250, 2010.

POMPEU, F. A. M. S. Guia para estudos em biodinâmica do movimento humano. São Paulo: Phorte, 2006.

RIBEIRO, J. S. B. Brincadeiras de meninas e de meninos: socialização, sexualidade e gênero entre crianças e a construção social das diferenças. Caderno Pagu, Rio de Janeiro, v. 26, p. 145-168, 2006.

RODRIGUES JÚNIOR, J. C.; SILVA, C. L. A significação nas aulas de educação física: encontro e confronto dos diferentes “subúrbios” de conhecimento. Pro-Posições, v. 19, n. 1, p. 159-172, 2008.

ROSENBERG, F.; MOURA, N. C.; SILVA, P. V. B. Combate ao sexismo em livros didáticos: construção da agenda e sua crítica. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, p. 489-519, 2009.

SARAIVA, M. A. Co-educação física e esportes: quanto a diferença é mito. 2. ed. Ijuí: Unijuí, 2005.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

14-12-2012

How to Cite

PAZ, G. A.; MAIA, M. de F. Sexism in the physical education classes: the relationship between cultural plurality and differentiation of genders. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 59–65, 2012. DOI: 10.36453/cefe.2011.v10.n18.p59. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/4810. Acesso em: 28 apr. 2025.