Relationship between sports and media in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p75Keywords:
Sports, Media, Sports EntertainmentAbstract
The article aims to present reflections on the relationship between sport and media in Brazil. Therefore, it is a brief overview of the importance of newspapers to the consolidation of the sports field in the transition of the nineteenth and twentieth centuries and then linking it with the TV still in the 1960. In the second part, promotes a discussion on the formation of the viewer as sports and the media are also influenced by the actions of athletes and sports related entities. Finally, the third section discusses how the mass media contributed to the growth of football.
Downloads
References
BECK, D.; BOSSHART, L. Sports and Media. Communication Research Trends: Centre for the Study of Communication and Culture, v. 22, n. 4, p. 1-44, 2003.
BETTI, M. Esporte na mídia ou esporte da mídia? Motrivivência, Florianópolis, v. 12, n. 17, p. 107-111, set. 2001.
BETTI, M. A janela de vidro: Esporte, televisão e educação física. 3. ed. Campinas: Papirus, 2004.
BIANCHI, P.; HATJE, M. Mídia e esporte: os valores notícia e suas repercussões na sociedade contemporânea. Motrivivência, a. 18, n. 27, p. 165-178, dez. 2006.
BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
BRIGGS, A.; BURKE, P. Uma história social da mídia: de Gutemberg à internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
CANCLINI, N. G. Cidades e cidadãos imaginados pelos meios de comunicação. Opinião Pública, Campinas, v. 8, n. 1, p. 40-53, 2002.
CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2006.
CINTRA SOBRINHO, D. O importante é... Breves considerações sobre aspectos das relações entre mídia e esporte. In: CONGRESSO ANUAL EM CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO, 27., 2004, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: Intercom, 2004. CD-ROM.
COAKLEY, J. Sport in Society: Issues and Controversies. 6. ed. Boston: McGraw-Hill, 1998.
DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. 7. imp. Rio de Janeiro: Contraponto, 2006.
FRANCO JÚNIOR, H. A dança dos deuses: futebol, sociedade, cultura. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GIULIANOTTI, R. Sociologia do futebol: dimensões históricas e socioculturais do esporte das multidões. São Paulo: Nova Alexandria, 2002.
GURGEL, A. Futebol S/A: a economia em campo. São Paulo: Saraiva, 2006.
HOBSBAWM, E. J. Mundos do trabalho: novos estudos sobre história operária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
IOKOI, Z. M. G. O Brasil Atual e a Mundialização. São Paulo: Loyola, 1997.
LIMA, T. C. S.; MIOTO, R. C. T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 10, número especial, 2007.
MATTOS, S. Um perfil da TV brasileira: 40 anos de história (1950-1990). Salvador: ABAP-BA/ATARDE, 1990.
MAZZONI, T. História do futebol brasileiro. São Paulo: Ceia, 1950.
MELO, V. A. História da educação física e do esporte no Brasil: panorama e perspectivas. 3. ed. São Paulo: IBRASA, 1999.
MELO, V. A. Cidade Sportiva. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
NUZZMAN, C. A. A importância do marketing esportivo para o desenvolvimento do esporte. In: SEMINÁRIO INDESP DE MARKETING ESPORTIVO. Anais... Brasília: Indesp, 1996.
ORTIZ, R. Mundialização e cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.
ORTIZ, R. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 5. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.
ORTIZ, R. Mundialização: saberes e crenças. São Paulo: Brasiliense, 2006.
PEREIRA, L. A. M. Footballmania: uma história social no futebol do Rio de Janeiro: 1902-1938. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.
PIRES, G. L. Educação Física e o discurso midiático: abordagem crítico-emancipatória. Ijuí: Ed. Unijuí, 2002.
SANTOS JUNIOR, N. J. Espetacularização esportiva na TV: ações e desafios à Educação Física escolar. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, a. 12, n. 111, ago. 2007. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd111/espetacularizacao-esportiva-na-tv.htm. Acesso em: 19 abr. 2010.
SEIBEL, F. Máquina de ganhar dinheiro. Revista Exame, São Paulo, p. 12, abr. 2006.
WAGG, S. Anjos de todos nós? Os treinadores de futebol, a globalização e as políticas de celebridades. Análise Social, v. 41, n. 179, p. 347-369, 2006.
WENNER, L. A. Media, Sports, and Society: The Research Agenda. In: WENNER, L. A. (Org.). Media, Sports, & Society. Newbury Park: Sage Publications, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.