Subjectivizing body: concepts and meanings for education

Authors

  • Djavan Antério Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p67
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Keywords:

Educação, Corpo, Subjetividade.

Abstract

This article inserts in the scope of an investigation to concepts and meanings of the body as a subjective element, that is, analyzing it beyond the organic, biological and esthetic perspectives. It aims to review various lines of thinking, encouraging a reflective discussion on this subject. The methodology adopted was a systematic review, made on the basis of philosophy, arts and education, bending itself on renowned literary works. For each area of knowledge, we adopted an respective author, having, when necessary, support of other relevant thinkers to discussion. We selected three literary works and divided them into three categories: concepts about the body; epistemological essence of the subjetivizing body; and ideological perspectives of the relationship between the body and the subject. The studies showed different contexts, but with similarities in the concepts in which it is possible to glimpse ideological approaches about the body as subjective element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORRAZE, J. As comunicações não-verbais. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

COURBIN, A.; COURTINE, J. J.; VIGARELLO, G. (Orgs.). História do corpo. Petrópolis: Vozes, 2008.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1994.

GOMES-DA-SILVA, P. N. O jogo da cultura e a cultura do jogo: por uma semiótica da corporeidade. João Pessoa: Editora UFPB, 2011.

GREINER, C. O corpo: pista para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, 2005.

KATZ, H.; GREINER, C. Corpomídia: a questão epistemológica do corpo na área de comunicação. Revista Húmus, Caxias do Sul, n. 1, 2004.

LABAN, R. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.

MEDINA, J. P. S. O brasileiro e seu corpo. 8. ed. Campinas: Papirus, 2002.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Trad. C. A. R. Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PICARD, D. Del código al deseo: el cuerpo en la relación social. Buenos Aires: SACIF, 1986.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

14-12-2012

How to Cite

ANTÉRIO, D.; GOMES-DA-SILVA, P. N. Subjectivizing body: concepts and meanings for education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 67–73, 2012. DOI: 10.36453/cefe.2011.v10.n18.p67. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5294. Acesso em: 12 jul. 2025.