Health as a subject in school physical education

Authors

  • Camila Rinaldi Bisconsini Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá
  • Wilson Rinaldi Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá
  • Ieda Parra Barbosa-Rinaldi Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p11

Keywords:

Education, Health, Teach, Society

Abstract

The paper analyzes the feasibility of developing the theme of health in physical education classes in high school, from curriculum guidelines proposed by the State of Paraná. The study is a research method action research. We conclude that one can work in a broad health issue in the school, allowing students to understand that the body, physical activity and society are closely related and that health could be a result of the actions of human beings since it is considered the various determinants that relate to it. Finally, we hope to contribute to this study the presence of the subject dealing with health in physical education in a critical way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA FILHO, N. Bases históricas da epidemiologia. Cadernos de Saúde Pública, v. 2, n. 3, p. 304-311, 1986.

BARRETO, M. L. Por uma epidemiologia da saúde coletiva. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 1, n. 2, p. 104-122, 1998.

BOSCATTO, J. D.; KUNZ, E. Didática Comunicativa: contribuições para a legitimação pedagógica da educação física escolar. Revista da Educação Física/UEM, v. 20, n. 2, p. 183-195, 2009.

BURNS, A. Action research. In: HINKEL, E. (Org.). Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, N.Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, 2005.

CAPONI, S. A saúde como abertura ao risco. In: CZERESNIA, D.; FREITAS, C. M. (Org.). Promoção da saúde: conceitos, reflexões, tendências. Rio de Janeiro: Fiocruz, p. 55-77, 2003.

CARVALHO, Y. M. O “Mito” da Atividade Física e Saúde. São Paulo: Hucitec, 2001.

CROOKES, G. Action research for second language teachers: going beyond teacher research. Applied Linguistics, v. 14, n. 2, p. 130-144, 1993.

DAMIÃO, S. M. Desenho e redesenho de um curso instrumental de inglês mediado pela construção de um site: uma experiência com tecnologia. 2006. 262 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

DEVIDE, F. P. Educação física, Qualidade de vida e saúde: campos de intersecção e reflexões sobre a intervenção. Revista Movimento, v. 8, n. 2, p. 77-84, 2002.

FARIAS, G. O.; FOLLE, A.; BOTH, J.; SAAD, M. A.; TEIXEIRA, A. S.; SALLES, W. S.; NASCIMENTO, J. V. Preocupações pedagógicas de estudantes-estagiários na formação inicial em educação física. Revista Motriz, v. 14, n. 3, p. 310-319, 2008.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Educação física escolar: uma proposta de promoção da saúde. Revista da Associação dos Professores de Educação Física de Londrina, v. 8, n. 14, p. 16-23, 1993a.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Subsídios para implementação de programas direcionados à promoção da saúde através da educação física escolar. Revista da Associação dos Professores de Educação Física de Londrina, v. 7, n. 15, p. 3-11, 1993b.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Sugestões do conteúdo programático para programas de Educação Física Escolar direcionados à promoção da saúde. Revista da Associação dos Professores de Educação Física de Londrina, v. 9, n. 16, p. 3-14, 1994a.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Implementação de programas de educação física escolar direcionados à promoção da saúde. Revista Brasileira de Saúde Escolar, v. 3, n. 1/4, p. 67-75, 1994b.

GUEDES, D. P. Educação para a saúde mediante programas de educação física escolar. Revista Motriz, v. 5, n. 1, p. 10-14, 1999.

LISBOA, G.; OLIVEIRA, A. A. B. A educação física no ensino noturno das escolas públicas de Maringá. Revista da Educação Física/UEM, v. 11, n. 1, p. 157-165, 2000.

MIRANDA, A. C. M.; LARA, L. M.; RINALDI, I. P. B. A educação física no ensino médio: saberes necessários sob a ótica docente. Revista Motriz, v. 15, n. 3, p. 621-630, 2009.

NOGUEIRA, L.; PALMA, A. Reflexões acerca das políticas de promoção de Atividade Física e Saúde: uma questão histórica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 24, n. 3, p. 103-119, 2003.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Carta de Ottawa. In: BUSS, P. M. (Org.). Promoção da saúde e saúde pública. Rio de Janeiro: ENSP, 1986. p. 158-162.

PALMA, A. Atividade física, processo saúde-doença e condições socioeconômicas: uma revisão da literatura. Revista Paulista da Educação Física, v. 14, n. 1, p. 92-101, 2000.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica: Educação Física. Curitiba: SEED, 2008.

PITANGA, F. J. G. Epidemiologia, atividade física e saúde. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 10, n. 3, p. 49-54, 2002.

SCLIAR, M. História do conceito de saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 17, n. 1, p. 29-41, 2007.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1985.

Published

14-12-2012

How to Cite

BISCONSINI, C. R.; RINALDI, W.; BARBOSA-RINALDI, I. P. Health as a subject in school physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 11–20, 2012. DOI: 10.36453/cefe.2011.v10.n18.p11. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6567. Acesso em: 28 apr. 2025.