Physical education in infantile education in the city of Marechal Cândido Rondon – PR: a case study
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p47Keywords:
Physical Education, Early Childhood Education, child developmentAbstract
The Infantile Education (EI) is the first stage of basic education and aims at the holistic development of children from zero to six years. In this sense, the Physical Education (PE) curriculum is a vital component for the development of skills, abilities and skills of children. Thus, the objective of this study was to investigate the state which is the EF EI in the municipality of Marechal Cândido Rondon (MCR) - PR in 2011. This study is featured as a case study of a qualitative nature. Its development was divided into four stages, with the first, an interview was conducted with the Pedagogical Advisors City Department of Education, the second step was carried out systematic observation of institutions and PE classes in EI, the third stage was conducted an interview with teachers of class working with EI; fourth stage in an interview was conducted with the PE teachers who work in IE. After analyzing the data we found that there are some aspects to be improved to guarantee a quality EF EI in the municipality of MCR, mainly in relation to deficiencies in physical space, quantity and diversity of materials for specific classes. However, even with some shortcomings we believe the EF EI in the city is on track, with a view to recognizing the importance of discipline and a trained professional to work on this level.
Downloads
References
AMOP. Associação dos Municípios do Oeste do Paraná. Currículo básico para a escola pública municipal – Educação Infantil e Ensino Fundamental (Anos iniciais). Cascavel: ASSOESTE, 2007.
BASEI, A. P. A educação física na educação infantil: a importância do movimentar-se e suas contribuições no desenvolvimento da criança. Revista Iberoamericana de Educación, v. 47, n. 3, out. 2008.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Lei nº 9.394/96. Brasília: MEC/FAE, 1996.
BRASIL. Lei nº 11.114, de 16 de maio de 2005.
BRASIL. Referencial curricular nacional de educação infantil: introdução. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Lei nº 9.696, de 02 de setembro de 1998. Brasília: Diário Oficial da União, 1998.
BRASIL. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Brasília: MEC, 2006.
CAVALARO, A. G.; MULLER, V. R. Educação física na educação infantil: uma realidade almejada. Educar, Curitiba, n. 34, p. 241-250, 2009.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.
DROUET, R. C. R. Fundamentos da educação pré-escolar. São Paulo: Ática, 1995.
FERRAZ, O. L.; MACEDO, L. Educação física na educação infantil do município de São Paulo: diagnóstico e representação curricular em professores. Revista Paulistana de Educação Física, v. 15, n. 1, p. 63-82, 2001.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Scipione, 2009.
GALLARDO, J. S. P.; OLIVEIRA, A. A. B.; ARAVENA, C. J. O. Didática de educação física: a criança em movimento: jogo, prazer e transformação. São Paulo: FTD, 1998.
GASPARI, T. C. et al. A realidade dos professores de educação física na escola: suas dificuldades e sugestões. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 14, n. 1, p. 109-137, 2006.
GAVA, D. et al. Educação física na educação infantil: considerações sobre sua importância. Revista Digital Efdeportes, Buenos Aires, v. 15, n. 144, maio 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd144/educacao-fisica-na-educacao-infantil.htm. Acesso em: 20 jul. 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
LE BOULCH, J. Educação psicomotora: a psicocinética na idade escolar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 1988.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2004.
MAGALHÃES, J. S.; KOBAL, M. C.; GODOY, R. P. Educação física na educação infantil: uma parceria necessária. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 6, n. 3, p. 43-52, 2007.
ROLIM, L. R. O professor de educação física na educação infantil: uma revisão bibliográfica. 2004. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro Universitário Nove de Julho (Uninove), São Paulo, 2004.
SILVA, M. F. P.; DAMAZIO, M. S. O ensino da educação física e o espaço físico em questão. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 197-207, 2008.
TANI, G. et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU; EDUSP, 1988.
TOKUYOUCHI, J. H. et al. Retrato dos professores de educação física das escolas estaduais do estado de São Paulo. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 4, p. 418-428, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.