Adventure activities: practices for a consumption spare time or for a more human spare time?
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n2.p61Keywords:
Adventure activities, Spare time, LeisureAbstract
This study aims to analyze the possibilities that adventure activities offer to form the human being above the use of time released by society. In this sense, the risk present in adventure activities appears as an educational element of individual and the contact with nature as a possibility for educating more autonomous individuals. Linked to these ideas, it is proposed a conception of spare time and recreation, which advocates something more than consumption and entertainment. It is understood that human being must acess to a spare time where is increasingly subject to its own conditioning and not what society allows or does not allow it to do. Thus, it is concluded that adventure activities would provide the appropriate space to generate interventions for a more human spare time in the leisure area.
Downloads
References
BARBANTI, V. O que é esporte? Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v. 11, n. 1, p. 54-58, 2006
DIAS, C. A.; ALVES JUNIOR, E. Entre o mar e a montanha: esporte, aventura e natureza no Rio de Janeiro. Niterói: EDUFF, 2007.
DUMAZEDIER, J. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva/SESC, 1979.
FREIRE, P. El grito manso. 2. ed. reimp. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2009.
GAARDER, J. O mundo de Sofia: romance da história da filosofia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GÓMEZ ENCINAS, V. Juegos y actividades de reto y aventura en el contexto escolar. Revista Wanceulen E.F. Digital, n.4, p.1-12, Mayo 2008.
KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LE BRETON, D. Condutas de risco: dos jogos de morte ao jogo de viver. Campinas: Autores Associados, 2009.
LE BRETON, D. Dos jogos de morte ao jogo de viver na montanha: sobre o alpinismo solitário. In: PEREIRA, D. W. (Org.). Entre o urbano e a natureza a inclusão na aventura. São Paulo, Alexia, 2010.
LOUGHLIN, A. J. Recreodinámica del adolescente: motivación y tiempo libre. Buenos Aires: Librería del Colegio, 1971.
MARINHO, A. Lazer, aventura e risco: reflexões sobre atividades realizadas na natureza. Movimento, v.14, n.2, p.181-206, 2008.
MUNNÉ, F. Psicosociología del tiempo libre: un enfoque crítico. México: Trillas, 1980.
PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I. Pedagogia da Aventura. Os esportes radicais, de aventura e de ação na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2010.
WAICHMAN, P. Tiempo libre, libertad y educación. Conexões, v. 2, n. 1, p. 77-87, 2004a.
WAICHMAN, P. A respeito dos enfoques em recreação. Revista da Educação Física, v. 15, n. 2, p. 22-31, 2004b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.