Adventure activities: practices for a consumption spare time or for a more human spare time?

Authors

  • Verónica Gabriela Silva Piovani Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n2.p61

Keywords:

Adventure activities, Spare time, Leisure

Abstract

This study aims to analyze the possibilities that adventure activities offer to form the human being above the use of time released by society. In this sense, the risk present in adventure activities appears as an educational element of individual and the contact with nature as a possibility for educating more autonomous individuals. Linked to these ideas, it is proposed a conception of spare time and recreation, which advocates something more than consumption and entertainment. It is understood that human being must acess to a spare time where is increasingly subject to its own conditioning and not what society allows or does not allow it to do. Thus, it is concluded that adventure activities would provide the appropriate space to generate interventions for a more human spare time in the leisure area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBANTI, V. O que é esporte? Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v. 11, n. 1, p. 54-58, 2006

DIAS, C. A.; ALVES JUNIOR, E. Entre o mar e a montanha: esporte, aventura e natureza no Rio de Janeiro. Niterói: EDUFF, 2007.

DUMAZEDIER, J. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva/SESC, 1979.

FREIRE, P. El grito manso. 2. ed. reimp. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2009.

GAARDER, J. O mundo de Sofia: romance da história da filosofia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

GÓMEZ ENCINAS, V. Juegos y actividades de reto y aventura en el contexto escolar. Revista Wanceulen E.F. Digital, n.4, p.1-12, Mayo 2008.

KONDER, L. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LE BRETON, D. Condutas de risco: dos jogos de morte ao jogo de viver. Campinas: Autores Associados, 2009.

LE BRETON, D. Dos jogos de morte ao jogo de viver na montanha: sobre o alpinismo solitário. In: PEREIRA, D. W. (Org.). Entre o urbano e a natureza a inclusão na aventura. São Paulo, Alexia, 2010.

LOUGHLIN, A. J. Recreodinámica del adolescente: motivación y tiempo libre. Buenos Aires: Librería del Colegio, 1971.

MARINHO, A. Lazer, aventura e risco: reflexões sobre atividades realizadas na natureza. Movimento, v.14, n.2, p.181-206, 2008.

MUNNÉ, F. Psicosociología del tiempo libre: un enfoque crítico. México: Trillas, 1980.

PEREIRA, D. W.; ARMBRUST, I. Pedagogia da Aventura. Os esportes radicais, de aventura e de ação na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2010.

WAICHMAN, P. Tiempo libre, libertad y educación. Conexões, v. 2, n. 1, p. 77-87, 2004a.

WAICHMAN, P. A respeito dos enfoques em recreação. Revista da Educação Física, v. 15, n. 2, p. 22-31, 2004b.

Published

25-06-2014

How to Cite

SILVA PIOVANI, V. G. Adventure activities: practices for a consumption spare time or for a more human spare time?. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 2, p. 61–67, 2014. DOI: 10.36453/2318-5104.2013.v11.n2.p61. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/9379. Acesso em: 21 may. 2024.