SEXUALITY IN BRAZIL: CONTRIBUTIONS FROM RESEARCH GROUPS REGISTERED AT THE NATIONAL COUNCIL FOR SCIENTIFIC AND TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT (CNPq)
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p37Keywords:
Grupos de pesquisa, Sexualidade, CNPq.Abstract
This descriptive study investigated the Brazilian Research Groups registered in the CNPq Directory which supposed to publish in the sexuality field in the form of journals, books and chapters of books in the last three years (2010-2012). It was found 343 groups, responsible for 3670 published articles, 597 books and 2017 books’ chapters. However, in only 2.91% of articles, 7.03% of books and 9.17% of books’ chapters referred to the theme sexuality, with 82.24% of scientific articles related to the topic were indexed in theLatindex and Lilacs. Finally, it is concluded that few research groups were found, as well as, scarce scientific literature in the area of Physical Education to the thematic of sexuality. This initiative represents an important tool for identifying the state of the art about sexuality in Brazil, besides to disseminate the knowledge about the needs and demands on this scientific field.
Downloads
References
CARDOSO, F. L. O que é orientação sexual? São Paulo: A nacional, 1996.
CARDOSO, F. L. Similar faces of same sex sexual behavior: a comparative ethnographical study in Brazil, Turkey and Thailand. Journal of Homossexuality, v. 56, p. 457-484, 2009
CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico. Banco de Dados e Estatísticas – Indicadores de Pesquisa no Brasil. Disponível em: http://www.cnpq.br/estatisticas/. Acesso em: 3 de jan. 2014a.
CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico. Diretório de Grupos de Pesquisa. Disponível em: http://www.cnpq.br/. Acesso em: 5 de jan. 2014b.
CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico. Diretório de Grupos de Pesquisa. Censos a partir de 2000. Disponível em: http://www.cnpq.br/. Acesso em: 5 de jan. 2014c.
CNPq. Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico. Plataforma Lattes. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/ Acesso em: 27 de dez. 2013.
CUNHA, F. J. P; NASCIMENTO, J. V.; COLLA, D. P.; BORGES, P. A. Produção do conhecimento em Educação Física no Brasil: o caso dos grupos de pesquisa no período de 1987 a 2000. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, 12. 2001, Caxambu. Anais... Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte, 2001. v.1. p.136-136.
DEVIDE, F. P.; OSBORNE, R.; SILVA, E. R.; FERREIRA, R. C.; CLAIR, E. S.; NERY, L. C. P. Estudos de gênero na Educação Física Brasileira. Motriz, Rio Claro, v. 17, n. 1, mar. 2011. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-65742011000100011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 02 de jan. 2014.
DURHAM, E. R. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. Disponível em: <http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9809.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2014.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
JORNAL DA CIÊNCIA. Órgão da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. Censo 2010 do Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil registra mais de 27 mil grupos. Disponível em: <http://www.jornaldaciencia.org.br/Detalhe.jsp?id=60480>. Acesso em: 31 de jan. 2013.
KOKUBUN, E. Pós-Graduação em educação física no Brasil: indicadores objetivos dos desafios e das perspectivas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 24, n. 2, p. 9-26, 2003a.
KOKUBUN, E. Pós-Graduação em educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes, São Paulo, v. 20, p. 31-33, 2003b.
MARINHO, A.; BARBORA-RINALDI, I. P. Ginástica: reflexões sobre os grupos de pesquisa cadastrados no diretório do CNPq. Revista da Educação Física, Maringá, v. 21, no. 4, p. 633-644, 4. 2010.
MARTINS, C. B. Ensino universitário em números. Jornal da Ciência Hoje. Rio de Janeiro: SBPC, 9 de agosto, 1996.
MINAYO, M. C.; SANCHES, O. Quantitativo qualitativo: oposição ou complementaridade. Cadernos de Saúde Pública. Rio de Janeiro, v. 9, no. 3, p. 239-262, jul./set. 1993. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/csp/v9n3/02.pdf. Acesso em: 04 abr. 2014.
RIBEIRO, J. L. D.; ECHEVESTE, M. E. S.; DANILEVICZ, A. M. de. A utilização do QFD na otimização de produtos, processos e serviços. Porto Alegre: FEEng/UFRGS, 2001.
SANTOS, S. F. da S. dos; FERRARI, E. P.; PACHECO, R. L.; SANTOS, S. G. dos; BENEDETTI; T. R. B.; PIRES--NETO, C. S. Contribuições da cineantropometria no Brasil: grupos de pesquisa e produção científica. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Florianópolis, v. 13, n. 4, 2011. Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1980-00372011000400010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 1 de jan. 2014.
SOUZA, A. P. T. de; ISAYAMA, H. F. Lazer e Educação Física: análise dos Grupos de Pesquisa em Lazer Cadastrados na Plataforma Lattes do CNPq. Revista Digital, Buenos Aires, v.1, n. 99, 2006. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd99/cnpq.htm/. Acesso em: 1 de nov. 2013.
TEXEIRA, F. A.; MARINHO, A. Atividades de aventura: reflexões sobre a produção científica brasileira. Revista Motriz, Rio Claro, v.16, n.3, p.536-548, 2010.
WERNER, D. W. Sexo, símbolo e solidariedade: ensaios de psicologia evolucionista. Florianópolis: EDEME, 1999.
ZORZETTO, R.; RAZZOUK, D.; DUBUGRAS, M. T. B.; GEROLIN, J.; SCHOR, N., GUIMARÃES, J. A.; MARI, J. J. The scientific production in health and biological sciences of the top 20 Brazilian universities. Revista Brasileira de Pesquisas Médicas e Biológicas, Ribeirão Preto, v. 39, n. 12, p. 1513–20, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.