ALTRUISTIC OR SELFISH? MOTIVATIONS OF UNIVERSITY VOLUNTEERS IN TUTORIAL EDUCATION PROJECTS AND JUNIOR ENTERPRISES

Altruistic or selfish? Motivations of university volunteers in tutorial education projects and junior enterprises

Authors

  • Matheus de Oliveira Rocha Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Graduado em Administração - UFCG, e-mail: rochaomatheus@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-4784-2294
  • Patrícia Trindade Caldas Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Doutora em Administração – UFPB, professora da Unidade Acadêmica de Administração e Contabilidade - UFCG, e-mail: patrícia.trindade@professor.ufcg.edu.br https://orcid.org/0000-0002-3495-596X
  • Janayna Souto Leal Universidade Estadual da Paraíba - UEPB, Doutora em Administração – UFPB, professora do Departamento de Administração e Economia - UEPB, e-mail: janaynaleal@servidor.uepb.edu.br https://orcid.org/0000-0003-2620-4282
  • Maria Karolayne de Moura Costa Universidade Federal do Piauí - UFPI, Mestra em Administração - UFCG, e-mail: karolaaynemc@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8998-5090

DOI:

https://doi.org/10.48075/csar.v31i51.34664

Keywords:

Education university, Tutorial education project, Júnior company, Motivation, Volunteering.

Abstract

In voluntary work, the motivational forces are different in relation to traditional work, but they also need to be identified to help non-profit organizations provide quality services, including in the academic/university context, to map what drives voluntary activity. of students and generate better performance in the recruitment and management processes within their respective activities. Therefore, the objective of this article is to analyze the motivation factors of students who voluntarily participate in Tutorial Education Projects (PETs) and Junior Enterprises (EJs). Methodologically, we opted for quantitative research, of an exploratory-descriptive nature, using the motivation scale for voluntary work, developed, and validated by Cavalcante (2016), covering the factors of altruistic, social justice, affiliative, learning, and selfish motivation. In data analysis, descriptive statistics, correlation, and t-test were applied. The main results define that the learning factor predominates as motivation in both groups, however, they follow different hierarchical sequences in relation to the other factors: members of Junior Companies also seek recognition (more selfish reasons), while those in PET groups tend to seek to solve social injustices (more collective reasons).

References

AGLIO, R. V.; SCHMIDT, C. M.; CIELO, I. D. A iniciação científica e o desenvolvimento de competências: o caso de estudantes de secretariado executivo trilíngue da Unioeste. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 24, n. 44, p. 213-232, 2023.

AMORIM, A. F. A. Semeando no voluntariado para colher cidadania: um estudo sobre motivações para o trabalho voluntário e atitudes cidadãs com voluntários da Saúde no Estado da Paraíba. 2018. Dissertação (Mestrado em Administração), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2018.

AQUINO, M. A. G. Expectativas, adesão e desligamento no trabalho voluntário: estudos de motivos do voluntariado da fundação cidade viva, João Pessoa/PB 2014. 2015. Dissertação (Mestrado em Administração), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2015.

BEZAJAK, S., KLEMENCIC, E. Learning active citizenship through volunteering in compulsory basic education in Slovenia. Traditiones, v. 43, n. 3, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1888. Lei no 9.608, de 18 de fevereiro de 1998. Dispõe sobre o serviço voluntário e dá outras providências, 1988.

BRASIL. Lei no 13.267 de 06 de abril de 2016. Institui o Código Civil. Disciplina a criação e a organização das associações denominadas empresas juniores, com funcionamento perante instituições de ensino superior, 2016.

_________. Ministério da Educação. Apresentação PET. 2020, https://portal.mec.gov.br/pet.

_________. Ministério da Educação. Manual do PET. 2016 http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/PET/pet_manual_basico.pdf.

BRASIL JÚNIOR. Censo e Identidade: relatório de 2018. 2018. https://static.brasiljunior.org.br/staticfiles/[BRASIL_JU%CC%81NIOR] _Censo_e_Identidade_2018.pdf.

BRASIL JÚNIOR. Planejamento Estratégico da Rede 2019-2021. 2020. https://uploads.brasiljunior.org.br/uploads/cms/institutional/file/file/10/Planejamento_Estrategico_da_BJ_2013-2015.pdf.

BUTCHER, J. Mexican solidarity: findings from a national study. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, v. 21, n. 2, p. 137-161, 2010.

CALDAS, P. T.; CAVALCANTE, C. E. “Pequenas ações, grandes resultados”: relações entre voluntarismo e cidadania. Cadernos Metrópole , v. e6368172, 2025. https://doi.org/10.1590/1984-92302025v32n0017EN

CALDAS, P. T. Relações entre voluntariado e cidadania à luz das motivações. 2020. Tese (Doutorado em Administração), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2020.

CAVALCANTE, C. E. Motivação de voluntários: teoria e prática. 1. ed. Curitiba: Appris, 2016.

CAVALCANTE, C.E., SOUZA, W. J., MÓL, A. L. R. Motivação de voluntários: proposição de um modelo teórico. RAM, Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, p. 124-156, 2015.

CENAPET. Listagem de todos os grupos PET existentes em 2015, 2015. https://cenapet.wordpress.com/documentos/grupos-pet/

CHINCALOVÁS, S.; BLACK, M. Voluntariado de estudantes universitários tchecos - experiência e motivação. Jornal sobre eficiência e responsabilidade em educação e ciência, v. 14, n. 2, p. 79-88, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.7160/eriesj.2021.140202.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2022). Outras formas de trabalho 2018 - Pnad Contínua. Brasília, IBGE.

IDIS. Pesquisa Voluntariado no Brasil 2021. Instituto Desenvolvendo o Investimento Social, 2022. https://www.idis.org.br/o-brasil-conta-com-57-milhoes-de-voluntarios-ativos-segundo-pesquisa-voluntariado-no-brasil-2021/.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Mulheres são maioria na Educação Superior: Censo. 2018. 2018. http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/mulheres-sao-maioria-na-educacao-superior-brasileira/21206

JONES, L. M.; MITCHELL, K. J. Defining and measuring youth digital citizenship. New Media and Society, v. 18, n. 9, p. 2063–2079, 2016.

KOOLEN-MAAS, Stephanie A. et al. Rethinking volunteering as a natural resource: A conceptual typology. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, v. 52, n. 1, p. 353S-377S, 2023. https://doi.org/10.1177/08997640221127947

MASCARENHAS, A. O.; ZAMBALDI, F.; VARELA, C. A. Motivação em programas de voluntariado empresarial: um estudo de caso. Organizações em contexto, v. 9, n. 17, jan/jun. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.15603/1982-8756/roc.v9n17p229-246.

MOSTYN, B. The meaning of volunteer work: a qualitative investigation. In: HATCH, S. (ORG) (Ed.). Volunteers: patterns, meanings & motives. Hertz (Reino Unido). The Volunteer Centre, 1983.

PALASSI, M. P.; VERVLOET, A. M. P. Eleições, mesários e subjetividade: reflexões sobre a produção de sentidos subjetivos a partir da participação voluntária no processo de votação. Psicologia e Sociedade, n. 23, p. 312-324, 2011. https://www.scielo.br/j/psoc/a/K4HSLfx4MzwzBsrW5QgtcLK/?format=pdf&lang=pt.

PEREIRA, A.; DA SILVA, L.; DURÃO, M. Motivação e satisfação no trabalho: Teorias, impactos e implicações para a gestão organizacional. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 5, n. 1, p. e515368-e515368, 2024. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.5368

PEROLD, H.; TAPIA, M. N. El Servicio Cívico y el voluntariado en America Latina y el Caribe. Vol. 2. Buenos Aires: Centro Latinoamericano de Aprendizaje y Servicio Solidario; Johannesburg: Volunteer and Service Enquiry Southern Africa; St. Louis: Washington University, The Center for Social Development; Washington, DC: Innovations in Civic Participation. 2007.

PNAD CONTÍNUA. In: IBGE. 2012. https://censos.ibge.gov.br/2012-agencia-de-noticias/noticias/24268-pais-tem-7-2-milhoes-de-pessoas-que-fazem-trabalho-voluntario.html.

REGO, R..; ZÓZIMO, J.; CORREIA, M. J. Voluntariado em Portugal: do trabalho invisível à validação de competências. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 83, 2017. DOI: 10.7458/SPP2017836498.

SALAMON, L. M.; SOKOLOWISKI, S. W. Beyond nonprofits: Re-conceptualizing the third sector. Voluntas: International journal of voluntary and nonprofit organizations, v. 27, n. 4, p. 1515-1545, 2016. https://link.springer.com/article/10.1007/s11266-016-9726-z.

SEBRAE. Empresa Júnior – o que é? E como funciona? Matéria do Portal Sebrae. 2017. Disponível em: https://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/ap/artigos/empresa-junior-o-que-e-e-como-funciona,e3a048ae422fe510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 05 de abril de 2022.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SMITH, D. H., STEBBINS, R. A., & GROTZ, J. The Palgrave handbook of volunteering, civic participation, and nonprofit associations. London: Palgrave Macmillan, 2016. p. 59–89. 2016.

SOUZA, W. J.; MEDEIROS, J. P.; FERNANDES, C. L. Trabalho voluntário: elementos para uma tipologia. In: Anais..., Salvador, BA, Brasil, 10, 2006.

SOUZA, W.J.; CARVALHO, V. D. Elementos do comportamento organizacional no trabalho voluntário: motivação na Pastoral da Criança à luz da teoria da expectância. Anais... v. 30, 2006.

STILLMAN, S.; TONIN, M. Communities and testing for COVID-19. Eur. J. Health Econ. v. 23, p. 617–625. 2022.

TOSTAR, R. M. et al. Programa de educação tutorial (PET): uma alternativa para a melhoria da graduação. Psicol. Am. Lat., México, n. 8, nov. 2006.

VILELA, A. A Importância da Motivação e sua Influência no Ambiente de Trabalho. 2010. Monografia (Pós-Graduação “Latu-Sensu” em Gestão de Recursos Humanos), Universidade do Planalto Catarinense, Lages, SC.

Published

09-12-2025

How to Cite

ROCHA, M. de O.; CALDAS, P. T.; LEAL, J. S.; COSTA, M. K. de M. ALTRUISTIC OR SELFISH? MOTIVATIONS OF UNIVERSITY VOLUNTEERS IN TUTORIAL EDUCATION PROJECTS AND JUNIOR ENTERPRISES: Altruistic or selfish? Motivations of university volunteers in tutorial education projects and junior enterprises. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, [S. l.], v. 31, n. 51, p. 240–263, 2025. DOI: 10.48075/csar.v31i51.34664. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/34664. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de Administração, Ciências Contábeis e Direito (Interdisciplinar)