THE ORGANIZATIONAL IMAGE FROM THE VIEW OF THE USERS OF A HEALTH CARE COMPANY IN THE NORTHWEST OF MINAS GERAIS

The organizational image from the users' perspective of a healthcare company

Authors

  • Gabriele Fonseca da Silva Lara Acadêmica do Curso de Administração da Faculdade de Ciências e Tecnologia de Unaí (Factu). Faculdade de Ciências e Tecnologia de Unaí (Factu). E-mail: gabi.fonseca912@gmail.com https://orcid.org/0009-0006-9983-8445
  • Gevair Campos Mestre em Agronegócios pela Universidade de Brasília (UnB), Docente na Faculdade de Ciências e Tecnologia de Unaí (Factu). E-mail: javas1989@gmail.com https://orcid.org/0000-0001-6909-6088

DOI:

https://doi.org/10.48075/csar.v31i51.35351

Keywords:

Organizational image. Customer perception. Corporate communication. Market strategies.

Abstract

A company's communication and behavior directly impact its organizational image, shaping how customers perceive it. To maintain a strong reputation, it is essential to keep up with market changes, including culture, beliefs, and consumer trends. This study aimed to identify the organizational image perceived by customers of a healthcare company in the northwest region of Minas Gerais, providing insights to enhance its reputation. The research, which was descriptive and exploratory, adopted both qualitative and quantitative approaches, using a behavioral questionnaire to identify gaps and opportunities. The results indicated that the company provides a positive experience and values its customers. However, there are aspects that need improvement to further strengthen its organizational image.

References

ANDRADE, J. B.; CAVALCANTE, M. de B.; APOSTÓLICO, M. R. Marketing pessoal e enfermagem: projeção para visibilidade social do enfermeiro. Enfermagem em foco, v. 8, n. 1, p. 82 – 86, 2017.

BERNARDINO, M. C. R. Territorialidade e empoderamento da biblioteca pública. Revista Conhecimento em Ação, v. 2, n. 2, p. 108-124, 2017.

BUZATO, G. A. C. Análise dos impactos de uma crise a longo prazo na formação de imagem e reputação: caso Latam. 2022. 79 f. Trabalho de conclusão de curso (graduação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

CAMPOS, V.; PRESSLER, N. Gerenciamento da imagem: a influência da comunicação integrada para agregar valor econômico à marca. Movendo Ideias, v. 20, n. 2, p. 38-44, 2018.

CEGALINI, V. L.; ROCCO JR, A. J. Comunicação corporativa e gerenciamento de reputação em organizações esportivas. Comunicação & Sociedade, v. 41, n. 2, p. 85-117, 2019.

GRZESZCZESZYN, G.; VIEIRA, F. G. D. Imagem organizacional: uma análise comparativa da imagem desejada por supermercados e da imagem percebida por consumidores. Qualitas Revista Eletrônica, v. 13, n. 2, 2012.

MAUL, L. C.; PESCADOR, S. V. B.; WALTER. S. A. Análise da percepção dos microempreendedores individuais em marechal cândido rondon quanto aos resultados pós formalização das MEI’S. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 25, n 45, p. 60-80, 2023.

MORALES, F. G.; FERREIRA, F. S. A excelência em qualidade no atendimento das organizações. HÓRUS, v. 6, n. 2, p. 39-59, 2017.

MOURA, A. S. “Eu amo Melissa!”: Uma Análise Qualitativa Sobre a Percepção das Consumidoras da Marca Melissa. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 22, n. 42, p. 1-16, 2022.

MOURÃO, R. M. A Gestão Da Comunicação de 5 Empresas consideradas as melhores para trabalhar em Portugal: O caso do “Facebook” e do “Linkedin”. Media & Jornalismo, v. 18, n. 33, p. 205-218, 2018.

NUNES, G. C.; NASCIMENTO, M. C. D.; ALENCAR, M. A. C. Pesquisa científica: conceitos básicos. ID on line. Revista de psicologia, v. 10, n. 29, p. 144-151, 2016.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SANTOS, F. P.; DAVEL, E. P. B. Gestão de equipamentos culturais com base na identidade territorial. Revista Gestão & Conexões, v. 7, n. 2, p. 7-42, 2018.

SANTOS, J. A.; PARRA FILHO, D. Metodologia científica. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

SERAMIM, R. J.; ZANELLA, T. P.; ROJO, C. A. A sustentabilidade e gestão da imagem: um estudo de caso em cooperativa agroindustrial do oeste do Paraná. Revista de gestão ambiental e sustentabilidade, v. 6, n. 3, p. 15-33, 2017.

SILVA, F. D.; SILVA, E. R.; BERGAMINI, G. B. O clima organizacional como fator para o desempenho profissional: Imagem: StockPhotos. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v. 9, n. 2, p. 745-749, 2018.

SILVA, G. C. R. F. O método científico na psicologia: abordagem qualitativa e quantitativa. Psicologia.pt, 2010. Disponível em: https://www.psicologia.pt/artigos/ver_artigo.php?Codigo =A0539.

SILVA, W. B.; LOPES, G. E.; ALMEIDA, M. E. M. de; COSTA, D. R. A importância da logística reversa no âmbito organizacional e suas contribuições com ênfase na responsabilidade ambiental: uma análise bibliográfica. In: Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC), v. 6, 2019. Anais… Quixadá, CE: EEDIC, 2019.

SILVA, C. M. M.; , MARTINS, L. M.; , MARQUES FILHO, E. G. O consumidor digital pode ser considerado um sujeito hipervulnerável? Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 22, n. 42, p. 17-31, 2022.

VALÉRIO, D. M.; PIZZINATTO, N. K. Análise da imagem organizacional de universidades por meio da matriz familiaridade-favorabilidade. RAM. Revista de Administração Mackenzie, v. 4, p. 26-37, 2022.

Published

09-12-2025

How to Cite

LARA, G. F. da S.; CAMPOS, G. THE ORGANIZATIONAL IMAGE FROM THE VIEW OF THE USERS OF A HEALTH CARE COMPANY IN THE NORTHWEST OF MINAS GERAIS: The organizational image from the users’ perspective of a healthcare company. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, [S. l.], v. 31, n. 51, p. 306–324, 2025. DOI: 10.48075/csar.v31i51.35351. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/35351. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de Administração, Ciências Contábeis e Direito (Interdisciplinar)