Scientific internationalization in the Executive Secretariat:
analysis of researchers linked to ABPSEC
DOI:
https://doi.org/10.48075/csar.v31i51.35695Keywords:
Research internationalization, Executive Secretariat, ABPSECAbstract
The topic of internationalization has been the focus of initiatives at many Higher Education Institutions, as it contributes to improving the quality of education and research. It is important to understand how researchers are engaged in this field. This study aims to present the academic-scientific internationalization profiles of the members of the Brazilian Association for Research in Executive Secretariat (ABPSEC). This research is relevant as it highlights the actions of these researchers in the international scientific context. It is a quali-quantitative study, carried out through a survey of the scientific activities of ABPSEC members registered on the Lattes Platform throughout their academic careers up to June 2023. The following aspects were considered: academic background, bibliographic production, thesis supervision, participation in events, examination boards, research projects, and editorial committees. The main results indicate that the field of Executive Secretariat in Brazil, through its associated researchers, has made efforts to expand its scientific activities internationally, with emphasis on two aspects: publication of papers and participation in events. These international engagements, even at early stages, are considered positive for the field, where researchers aim to achieve greater academic-scientific consolidation.
References
ALTBACH, P. G.; KNIGHT, J. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of Studies in International Education, v. 11, n. 3–4, p. 290–305, 2007.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM SECRETARIADO – ABPSEC. Estatuto. 2015. Disponível em: https://abpsec.com.br/?page_id=475. Acesso em: 7 nov. 2025.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM SECRETARIADO – ABPSEC. Como surgiu a associação? 2024a. Disponível em: https://abpsec.com.br/?page_id=462. Acesso em: 7 nov. 2025.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA EM SECRETARIADO – ABPSEC. A pesquisa científica. 2024b. Disponível em: https://abpsec.com.br/?page_id=5830. Acesso em: 7 nov. 2025.
AZEVEDO, M. L. N.; OLIVEIRA, J. F. Internacionalização da educação superior e avaliação da qualidade da pós-graduação: riscos e perspectivas no Brasil e no Reino Unido. EccoS – Revista Científica, n. 51, p. 151–166, 2019.
BARTELL, M. Internationalization of universities: A university culture-based framework. Higher Education, v. 45, n. 1, p. 43–70, 2003.
BRASIL. Decreto nº 29.741, de 11 de julho de 1951. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 1951.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento de Área 45: Interdisciplinar. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/INTERDISCIPLINAR.pdf. Acesso em: 7 nov. 2025.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. O que é a CAPES? 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias/o-que-e-a-capes. Acesso em: 7 nov. 2025.
BRASIL. Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil – Lattes. Árvore do conhecimento. 2022b. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/arvore-do-conhecimento. Acesso em: 7 nov. 2025.
CUNHA-MELO, J. R. Indicadores efetivos da internacionalização da ciência. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, v. 42, p. 20–25, 2015.
DE WIT, H. Globalisation and internationalisation of higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 8, n. 2, p. 241–248, 2011.
DE WIT, H.; MERKX, G. The history of internationalization of higher education. In: DEARDORFF, D. K.; DE WIT, H.; HEYL, J. D.; ADAMS, T. (org.). The SAGE handbook of international higher education. Thousand Oaks: SAGE, 2012. p. 43–59.
FEIJÓ, R. N.; TRINDADE, H. A construção da política de internacionalização para a pós-graduação Brasileira. Educar em Revista, v. 37, 2021.
KNIGHT, J. The internationalization of higher education: Complexities and realities. In: TEFERRA, D.; KNIGHT, J. (org.). Higher education in Africa: The international dimension. Paris: UNESCO, 2008. p. 1–43.
KNIGHT, J.; DE WIT, H. Internationalization of higher education: Past and future. International Higher Education, n. 95, p. 2–4, 2018.
LAYTER, M. B.; KLEIN, N. C.; BRAUM, L. M. S.; WALTER, S. A. Análise de redes sociais: um estudo da estrutura das relações entre autores da área de administração no encontro científico de ciências sociais aplicadas de Marechal Cândido Rondon. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, Cascavel, v. 19, n. 37, 2019.
LEAL, F. G.; STALLIVIERI, L.; MORAES, M. C. Indicadores de internacionalização: o que os Rankings Acadêmicos medem? Revista Internacional de Educação Superior, v. 4, n. 1, p. 52–73, 2018.
MACCARI, E. A.; LIMA, M. F.; RICCIO, E. L.; CALEMAN, S. M. Proposta de um modelo de gestão de programas de pós-graduação na área de Administração a partir dos sistemas de avaliação do Brasil (CAPES) e dos Estados Unidos (AACSB). Revista de Administração, v. 49, n. 2, p. 369–383, 2014.
OLIVEIRA, D. C.; COSTA, T. L.; SANTOS, I. M. M. Classificação das áreas de conhecimento do CNPq e o campo da Enfermagem: possibilidades e limites. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 66, p. 60–65, 2013.
PESSONI, R. A. B. Internacionalização do ensino superior. International Studies on Law and Education, n. 28, p. 93–110, 2017.
ROCHA, L. C.; STALLIVIERI, L. A comunicação institucional e a internacionalização da educação superior: uma revisão de literatura. Revista Internacional de Educação Superior, v. 7, e021034, 2021.
ROY, A.; NEWMANN, A.; ELLENBERGER, T.; PYMAN, A. Outcomes of international student mobility programs: A systematic review and agenda for future research. Studies in Higher Education, v. 44, n. 9, p. 1630–1644, 2019.
SANCHES, F. C.; SCHMIDT, C. M.; CIELO, I. D.; WENNINGKAMP, K. R. International scientific cooperation of research groups in Executive Secretariat of Brazil. Revista de Gestão e Secretariado, v. 7, n. 3, p. 21–46, 2017.
SANCHES, F. C.; SCHMIDT, C. M.; DIAS, A. H. Os avanços da pesquisa em Secretariado Executivo: uma análise nos periódicos científicos nacionais. Revista Capital Científico – Eletrônica (RCCҽ), v. 12, n. 4, p. 78–94, 2014.
SAUNDERS, M.; LEWIS, P.; THORNHILL, A. Research methods for business students. 5. ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2009.
SOUZA, J. de F.; COSSA, J.; RODRIGUES, C. M. L. Cooperação científica no Sul Global: por uma outra internacionalização. Inter-Ação, Goiânia, v. 49, n. 2, p. 968–984, 2024. DOI: 10.5216/ia.v49i2.80048. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/80048. Acesso em: 5 nov. 2025.
SOUSA, V. L. M.; GONÇALVES, D. S.; SILVA, C. G.; ALVES, M. A. Evolução da política em ciência, tecnologia e inovação: considerações sobre internacionalização, interação ciência-sociedade e desafios para o financiamento da pesquisa no Brasil. Revista Scientiarum Historia, v. 1, p. 10–10, 2017.
STALLIVIERI, L. Internacionalização e intercâmbio. Curitiba: Appris Editora, 2017.
TORRES, H. C.; LEIRO, A. C. R. Internacionalização e gestão da educação superior. Revista Práxis Educacional, v. 21, n. 52, 2025. DOI: 10.22481/praxisedu.v21i52.18171. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/praxis/article/view/18171/11110. Acesso em: 3 nov. 2025.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ciências Sociais Aplicadas em Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.