Challenges in Maintaining Relationship Marketing at Caixa Econômica Federal

Challenges in Maintaining Relationship Marketing at Caixa Econômica Federal

Authors

  • Marcelo Moreira da Silva Professor Assistente do Curso de Ciências Contábeis na Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL, Doutorando em Administração - UNICAMP, marcelo.silva@uneal.edu.br https://orcid.org/0000-0002-8322-1890
  • Christiano França da Cunha Professor Associado na Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Doutor em Ciências Contábeis – USP, mmbelli@unicamp.br https://orcid.org/0000-0001-7882-5051
  • Márcio Marcelo Belli Professor e Coordenador Associado na Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Doutor em Administração – USP, christiano.cunha@fca.unicamp.br https://orcid.org/0000-0002-2590-3818

DOI:

https://doi.org/10.48075/csar.v31i51.35927

Keywords:

CRM. Fidelização de Clientes. Personalização. Transformação Digital.

Abstract

Relationship marketing is essential for the success of financial institutions, especially in a competitive environment. Caixa Econômica Federal, as one of the largest financial institutions in Brazil, faces significant challenges in maintaining relationship marketing. This article analyzes the main challenges to customer retention and suggests strategies to overcome them. The study employed a qualitative and exploratory approach, with a systematic literature review and Caixa reports to investigate relationship marketing and its challenges in the banking sector. The research identified that the main challenges of relationship marketing at Caixa Econômica Federal include digital transformation, personalization, customer retention, debt renegotiation, and competition, highlighting strategies such as the use of technology, market segmentation, and innovation to strengthen customer satisfaction and loyalty, which are crucial to overcoming challenges in the banking sector, contributing to the literature by integrating innovative practices and providing insights to improve relationship management in financial institutions.

References

AKRAM, M.; LI, X.; KHAN, T. The role of relationship marketing and brand love among banking consumers in an emerging market context. Journal of Financial Services Marketing, v. 29, n. 2, p. 134-149, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1057/s41264-024-00271-3. Acesso em: 8 nov. 2025.

CAIXA ECONÔMICA FEDERAL (a). Relatório da Administração 4T2019 a 4T2023. Brasília: CAIXA, 2023. Disponível em: https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/fb86b0b8-b4e9-407b-a575-ba3668a566a9/859fa33c-0277-d70b-f592-22506caf67f3?origin=1. Acesso em: 19 nov. 2024.

CAIXA ECONÔMICA FEDERAL (b). Relatório de sustentabilidade 2019 a 2023. Brasília: Caixa Econômica Federal, 2023. Disponível em: . Acesso em: 11 nov. 2024.

CAIXA ECONÔMICA FEDERAL (c). Relatório Integrado CAIXA 2019 a 2023. Brasília: CAIXA, 2023. Disponível em: https://ri.caixa.gov.br/informacoes-financeiras/central-de-resultados/. Acesso em: 11 nov. 2024.

ÇALIYURT, Kıymet Tunca (Ed.). Contabilidade, Finanças, Sustentabilidade, Governança e Fraude: Teoria e Aplicação. Singapura: Springer Nature, 2023. Disponível em: https://doi.org /10.1007 / 978 -981 -99 -3346 -4. Acesso em: 18 nov. 2024.

CHANDY, Rajesh K.; TELLIS, Gerard J. Organizing for Radical Product Innovation: The Overlooked Role of Willingness to Cannibalize. Journal of Marketing Research, v. 35, n. 4, p. 474-487, 1998. Disponível em: https://doi.org/10.1177/002224379803500406. Acesso em: 19 nov. 2024.

CHESBROUG, Henry. Inovação Aberta: O Novo Imperativo para Criar e Lucrar com a Tecnologia. Harvard Business School Press, 2003. Disponível em: https://hbr.org/product/open-innovation-the-new-imperative-for-creating-and-profiting-from-technology/10324-HBK-ENG. Acesso em: 19 nov. 2024.

DEMIR, A.; ARSLAN, M. Relationship marketing challenges in the Turkish banking industry. International Journal of Bank Marketing, v. 43, n. 1, p. 25-42, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1108/IJBM-02-2024-0089. Acesso em: 8 nov. 2025

GALVÃO, TF; PEREIRA, MG Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 24, n. 2, pág. 333-344, 2015. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/ress/2022.v31n3/e2022422/>. Acesso em: 16 nov. 2024.

GOMES, M.; SANTOS, A.; ALMEIDA, L. Estratégias de marketing de relacionamento na captação de clientes de uma instituição de ensino superior à distância. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, v. 23, n. 2, p. 44-61, 2023. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/31119/22587. Acesso em: 8 nov. 2025.

GONÇALVES FILHO, Cid; FERREIRA, Paulo Augusto Gomes; CARVALHO, Rodrigo Baroni de; VILLAÇA, Vinícius Guimarães; MACHADO, Danielle Fernandes Costa. Antecedentes da lealdade do consumidor: Estudo empírico no mercado de telefonia celular. XXXII Encontro da AMPAD. Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://arquivo.anpad.org.br/abrir_pdf.php?e=OTM2NQ==. Acesso em: 18 nov. 2024.

GORDON, I. Marketing de Relacionamento: Estratégias e Aplicações. São Paulo: Saraiva, 2002.

KOTLER, P. Administração de Marketing . São Paulo: Pearson, 2017.

KUMAR, Indrajit; SHOME, Mihir Kumar; VERMA, Jainendra Kumar; KUMAR, Arun. Customer Relationship Management (CRM) in the Publicand Private Sector Banks in Bihar: A Comparative Study. International Journal of Management and Sustainability, v. 10, n. 4, p. 114-122, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.18488/journal.11.2021.104.114.122>. Acesso em: 19 nov. 2024.

MALKI, Djihane; BELLAHCENE, Mohammed; LATRECHE, Hela; TERBECHE, Mohammed; CHROQUI, Razane. Como o CRM social e a satisfação do cliente afetam a fidelidade do cliente. Revista Espanhola de Marketing – ESIC, v. 28, n. 4, p. 465–480, 2024. Disponível em: https://www.emerald .com /insight /2444 -9709.htm. Acesso em: 18 nov. 2024.

MORAIS, M. L. O Marketing de relacionamento como estratégia de fidelização: fatores relevantes para a satisfação dos clientes do setor bancário. Repositório Institucional da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). 2020. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31066. Acesso em: 11 nov. 2024.

NGUYEN, Nam Hoai; HOANG, Dung Phuong. Ligando o marketing de relacionamento à fidelidade do cliente no contexto do e-banking: o papel central da satisfação do cliente. Gadjah Mada International Journal of Business, v. 26, n. 1, p. 109-140, jan.-abr. 2024. Disponível em https://journal.ugm.ac.id/gamaijb/article/view/73450. Acesso em: 18 nov. 2024.

NGUYEN, T.; HOANG, L. Customer loyalty in the banking sector: a study from relationship marketing perspective. Asian Journal of Business Research, v. 14, n. 1, p. 78-95, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.14707/ajbr.2403. Acesso em: 8 nov. 2025

NYAKUNDI, P.; OYUGI, M.; MWANGI, J. Relationship marketing and customer loyalty among deposit-taking SACCOS in Western Kenya. African Journal of Marketing Management, v. 16, n. 3, p. 201-213, 2024. Disponível em: https://academicjournals.org/journal/AJMM/article-full-text/4B123C7. Acesso em: 8 nov. 2025

O MEU CRÉDITO. Tendências de marketing digital no setor bancário para 2023. Disponível em: <https://omeucredito.com/dicas/tendencias-de-marketing-digital-no-setor-bancario-para-2023/>. Acesso em: 16 nov. 2024.

ROSÁRIO, Albérico Travassos; CASACA, Joaquim A. Marketing de relacionamento e satisfação do cliente: Uma revisão sistemática da literatura. Estudos Gerenciales, v. 169. Disponível em: <10.18046 /j.estger/10.18046/>. Acesso em: 16 nov. 2024.

TOTVS. Churn: o que é, como calcular e reduzir. Disponível em: https://www.totvs.com. Acesso em: 16 nov. 2024.

UNES, B. V. J.; SILVEIRA, A. M.; SILVA, R. S. Fatores relevantes para a fidelização de clientes no setor bancário. Gestão & Produção, São Carlos, v. 26, n. 2, e2828, 2019. Disponível em: SciELO. Acesso em: 11 nov. 2024.

VERHOEF, Peter C.; LIMÃO, Katherine N.; PARASURAMAN, A.; ROGGEVEEN, Anne; TSIROS, Michael; SCHLESINGER, Leonard A. Criação da Experiência do Cliente: Determinantes, Dinâmica e Estratégias de Gestão. Revista do Varejo, v. 85, n. 1, pág. 31-41, 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022435908000845?via%3Dihub. Acesso em: 19 nov. 2024.

ZUCCO, F. D. et al. Marketing de relacionamento e reputação corporativa: estudo do setor bancário. Revista Brasileira de Administração e Inovação, v. 19, n. 3, p. 86-102, 2022. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/rbai/article/view/7470. Acesso em: 8 nov. 2025.

ZUCCO, J. D. A.; SANTOS, S. S. S.; BEGNINI, S.; CARVALHO, C. E. Marketing de relacionamento no setor financeiro: impacto na fidelização de clientes. RAU Revista de Administração Unimep, v. 19, n. 7, p. 225-240, jan.-maio 2022. Disponível em: . Acesso em: 11 nov. 2024.

Published

09-12-2025

How to Cite

MOREIRA DA SILVA, M.; FRANÇA DA CUNHA, C.; MARCELO BELLI, M. Challenges in Maintaining Relationship Marketing at Caixa Econômica Federal: Challenges in Maintaining Relationship Marketing at Caixa Econômica Federal. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, [S. l.], v. 31, n. 51, p. 19–43, 2025. DOI: 10.48075/csar.v31i51.35927. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/35927. Acesso em: 21 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos de Administração, Ciências Contábeis e Direito (Interdisciplinar)