GAMIFICAÇÃO E JOGOS SÉRIOS PARA MOTIVAÇÃO E ENGAJAMENTO NO TRABALHO

ESTUDO COM PROFISSIONAIS DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (TIC)

Authors

  • Daniel Hank Miri Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Pelayo Munhoz Olea Fundação Universidade do Rio Grande (FURG)

DOI:

https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v10i1.32861

Keywords:

Gamificação; Jogos sérios; TIC; Motivação; Engajamento

Abstract

Gamification or serious games represent new possibilities for professionals in ICT companies. Software or applications with game elements can bring benefits to client companies in terms of motivating and engaging their employees at work. Therefore, the objective of the study was to analyze gamification tools and serious games developed by information and communication technology (ICT) professionals with a focus on motivation and engagement at work. The method was characterized as research of a qualitative nature and exploratory level through semi-structured interviews and direct observation reports. Gamification was most used in the training area to be properly planned and applied according to the context of the client company. Serious games were used less and in other areas, such as people integration, recruitment and selection and communication. The different generations at work and the creation and updating of content were the challenges of this tool. This research made it possible to differentiate the concepts of gamification and serious games with a focus on motivation and engagement at work. 

Author Biography

Daniel Hank Miri, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Mestre em Administração no Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA da Universidade de Caxias do Sul - UCS na linha de Inovação e Competitividade com bolsa PROSUC/CAPES Modalidade I. A minha dissertação de mestrado foi sobre gamificação, motivação e engajamento no trabalho por meio de um estudo qualitativo de múltiplos casos. Possui graduação em Administração pela Universidade de Caxias do Sul (2017) e formação no curso superior de curta duração em Gestão de Pessoas pela Universidade de Caxias do Sul (2010). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Setores Específicos como produção, materiais e principalmente recursos humanos (atuação por 6 anos nesta área). Trabalhou em empresas dos segmentos moveleiro, metalúrgico e postos de serviços (combustíveis e conveniência).

Published

11-09-2024

How to Cite

MIRI, D. H.; OLEA, P. M. GAMIFICAÇÃO E JOGOS SÉRIOS PARA MOTIVAÇÃO E ENGAJAMENTO NO TRABALHO: ESTUDO COM PROFISSIONAIS DE TECNOLOGIA DA INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO (TIC) . Gestão e Desenvolvimento em Revista, [S. l.], v. 10, n. 1, 2024. DOI: 10.48075/gdemrevista.v10i1.32861. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/gestaoedesenvolvimento/article/view/32861. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos