Cognitive learning difficulties in Mathematics:

a case study with high school teachers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará – campus Canindé

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.27908

Keywords:

Teaching of Mathematics, Learning Difficulties, High School

Abstract

The objective of this research is to identify the cognitive learning difficulties in mathematics punctuated by high school teachers at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará, Campus Canindé. Specifically, analyze the actions developed by these teachers to reduce such difficulties, as well as propose pedagogical guidelines that contribute to their practices, aiming to minimize the difficulties encountered. The theoretical framework was constituted by Sánchez (2004), Vargas (2006), Santos (2007) and Suleiman (2016), among others. Of a qualitative nature, the research is characterized as a case study and was developed in the second half of 2020. For data collection, the instrument used was a questionnaire with five questions. For its analysis, the phases of ordering, classification and analysis were followed. The results showed that the difficulties do not concern the specificities of High School, but stem from Elementary School, needing to be worked also at the current level of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Karol Moura de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Canindé

Licencianda em Matemática. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Campus Canindé, CE, Brasil. E-mail: anna.karol.moura03@aluno.ifce.edu.br.

Paula Patrícia Barbosa Ventura, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Canindé

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Campus Canindé, CE, Brasil. E-mail: paula.ventura@ifce.edu.br.

References

ALMEIDA, C. S. de. Dificuldades de aprendizagem em Matemática e a percepção dos professores em relação a fatores associados ao insucesso nesta área. 2006. 13f. Trabalho de Conclusão de Curso (artigo). Matemática da Universidade Católica de Brasília – UCB. Disponível em: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/bitstream/10869/1766/1/Cinthia%20Soares%20de%20Almeida.pdf. Acesso em: 26 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FONSECA, V. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

HUPPES, R. Uma proposta de melhoria do ensino-aprendizagem da matemática. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Santa Catarina, 2002.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sistema de Avaliação da Educação Básica 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/saeb/desempenho-do-ensino-medio-melhora-no-saeb-2019. Acesso em: 26 abr. 2022.

LOUREIRO, V. Dificuldades na aprendizagem da matemática: um estudo com alunos do ensino médio. Dissertação (mestrado profissional em matemática – PROFMAT). Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas. Espírito Santo, 2013.

MACHADO, S. D. A. Aprendizagem em matemática: registros de representações semióticas. Campinas, SP: Papirus, 2003.

MINAYO, M. C. S. O Desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. rev. e aprim. São Paulo: Hucitec, 2014.

MINAYO, M. C. S. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. DA S. L. Análise na rede pública estadual de ensino de Caxias do Sul das causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do ensino médio. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 1, n. 1, 16 set. 2015.

PACHECO, M. B.; ANDREIS, G. S. L. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do Ensino Médio. Revista Principia - Divulgação Científica e Tecnológica do IFPB, [S.l.], n. 38, p. 105-119, fev. 2017. ISSN 2447-9187.

SÁNCHEZ, J. N. G. Dificuldades de aprendizagem e intervenção psicopedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2004.

SANTOS, J. A.; FRANÇA, K. V. SANTOS, L. S. B. Dificuldades na Aprendizagem de Matemática. 2007. 41 f. Monografia (Licenciatura) – Centro Universitário Adventista de São Paulo. São Paulo, 2007.

SANTOS, C. A. A História da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática. 2007. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifíca Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

SANTOS, V. M. A relação e as dificuldades dos alunos com a matemática: um objeto de investigação. Zetetike: Campinas, SP, 2009.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOUSA, A. K. M. de. Dificuldades de aprendizagem cognitiva em matemática: estudo de caso com professores do ensino médio do IFCE Campus Canindé. Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – Campus Canindé, 2021. Disponível em: http://biblioteca.ifce.edu.br/mobile/detalhe.asp?idioma=ptbr&acesso=web&codigo=103547&tipo=1&detalhe=0&busca=0 Acesso em: 26 abr. 2022.

SULEIMAN, A. R. Concepções dos professores em relação à matemática, a seu ensino e às dificuldades dos alunos. Acta Scientiae, São Paulo, 2016.

TORRES, N. L. SOARES, T. S. CONCEIÇÃO, F. H. G. Dificuldades de aprendizagem: além do muro escolar. FAMA-Faculdade Amadeus. In.: II Encontro Científico Multidisciplinar-Aracaju/SE. Aracaju, 17 e 18 de maio de 2016.

VARGAS. M. C. Estudo de estratégias metodológicas e avaliativas para superar dificuldades de matemática em nível médio identificadas por meio do saeb – 2003. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul Faculdade de Física, Programa De Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Rio Grande do Sul, 2006.

Published

23-12-2022

How to Cite

SOUSA, A. K. M. de; VENTURA, P. P. B. Cognitive learning difficulties in Mathematics:: a case study with high school teachers of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará – campus Canindé. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 490–507, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.27908. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27908. Acesso em: 3 jun. 2024.

Issue

Section

Pesquisa