The teachers' vision about the use of smartphone in the subject of Mathematics:

a comparative analysis of the period before and during the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.28229

Keywords:

Cell, Mathematics contents, Resource, Technology

Abstract

The objective of this text is to present the view of teachers on the use of smartphones in the mathematics discipline before and during the period of the covid-19 pandemic. To meet the purpose of the investigation, a literature review was adopted with texts that focused on the study of technologies. The methodology used was a qualitative. 14 teachers participated in this study. The results showed that before the covid-19 pandemic, a total of 8 teachers used the smartphone in the classroom. With remote classes, because of the covid-19 pandemic, it was found that 12 teachers supported themselves on the smartphone environment to explore some knowledge of Mathematics. It is clear, therefore, that from the covid-19 pandemic there was an advance in the use of the smartphone by teacher in the educational context. The smartphone is a relevant resource for the teacher's practice to explore knowledge in the classroom environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irenildo Barbosa da Silva, Instituto Federal de Pernambuco

Especialização em Ensino da Matemática para o Ensino Médio (IFPE). Instituto Federal de Pernambuco, (IFPE), Campus Limoeiro, Pernambuco, Brasil. E-mail: irenildo.dasilva@dieboldnixdorf.com.

Franklin Fernando Ferreira Pachêco, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação Matemática e Tecnológica (UFPE). Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, Pernambuco, Brasil. E-mail: pacheco.franklin9@gmail.com.

References

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. P. Informática e Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CARNEIRO, R. Informática na educação: representações sociais no cotidiano. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

FAVA, R. Educação 3.0 aplicando o PDCA nas instituições de ensino. 1. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAKATOS, E. M; MARCONI, M. A. Metodologia científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2009.

LIMA, P. R. B. O uso de celular como recurso didático. 2012. 41 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.

MACHADO, J. L. A. Celular na Escola: O que fazer? 2012. Disponível em:

<http://cmais.com.br/educacao/celular-na-escola-o-que-fazer>. Acesso em: 06 abr. 2021.

MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e novas tecnologias. 1. ed. Maceió: EDUFAL, 1999.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias: Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.

NAGUMO, E. O uso do aparelho celular dos estudantes na escola. 2014. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

PONTE, J. P. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 24, p. 63-90, 2000.

PONTE, J. P. BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações Matemáticas na Sala de Aula. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.

RODRIGUES, D. M. S. A. O uso do celular como ferramenta pedagógica. 2015. 36 f. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Mídias na educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

VIVIAN, C. D.; PAULY, E. L. O uso do celular como recurso pedagógico na construção de um documentário intitulado: fala sério! Colabor@, Curitiba, v. 7, n. 27, p. 1-12. 2012.

Published

23-12-2022

How to Cite

SILVA, I. B. da; PACHÊCO, F. F. F. The teachers’ vision about the use of smartphone in the subject of Mathematics:: a comparative analysis of the period before and during the Covid-19 pandemic. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 428–444, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.28229. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28229. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Pesquisa