Learning the notion of comparison between integers numbers:

a study based on Thorndike connectionist theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.28715

Keywords:

Integer numbers, Trial and Error, Connectionism, Learning

Abstract

Considering the influence of the multiple response law proposed by Thorndike (1913) and the use of games as a didactic resource for mathematical learning, this article aims to verify the trials and errors presented by students during the application of a game involving the notion comparison between integers numbers. for this, the game called siri ride was applied, with students from a 6th grade class of elementary school final years, which provided a favorable environment for the execution of successive attempts by the students, until they reach the solution of the proposed situation. This type of activity has the potential to promote reflection, survey and test of hypotheses, in addition to contact with error, for the construction and/or consolidation of mathematical knowledge, also allowing the teacher to draw an overview of the understanding of the students about the notion that has been worked on.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joalisson Bahia Santana, Universidade Federal de Sergipe

Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (IFBAIANO). Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão, SE, Brasil. E-mail: joalissonbahia@hotmail.com.

Laerte Silva da Fonseca, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Sergipe

Livre-docente, Emil Brunner World University® (EBWU). Professor titular do Instituto Federal de Sergipe (IFS), Aracaju, SE, Brasil. E-mail: laerte.fonseca@ifs.edu.br.

Adriana Breda, Universitat de Barcelona

Pós-Doutora, Universitat de Barcelona (UB). Professora da Universitat de Barcelona (UB), Barcelona, Espanha. E-mail: adriana.breda@ub.edu.

References

BIZERRA, A.; URSI, S. Teorias da aprendizagem: influências da psicologia experimental. Introdução aos estudos da educação I. São Paulo: USP/Univesp/Edusp, 2014.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, A. L. A professora, a criança e o trabalho pedagógico. In: CONGRESSO ESTADUAL PAULISTA SOBRE FORMAÇÃO DE EDUCADORES (IX), 2007, Águas de Lindóia. Formação de professores para a educação básica. Águas de Lindóia: UNESP, p. 57-64.

GRANDO, R. C. O jogo e a matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.

LARA, I. C. M. O jogo como estratégia de ensino de 5ª a 8ª série. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (VIII), 2004, Recife. Anais do VIII ENEM - Minicurso. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 01-10.

LEFRANÇOIS, G. R. Teorias da aprendizagem. Tradução: Vera Magyar. 5. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.

ROCHA NETO, F. T. Dificuldades na aprendizagem operatória de números inteiros no ensino fundamental. 2010. 81 f. Dissertação (Mestrado Profissional no Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010.

SANTOS, C. G. D. O. Erro... Penso... Logo... Aprendo... Matemática. 2015. 93p. Monografia (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação da Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I.; MILANI, E. Jogos de matemática e 6º a 9º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.

TOZONI-REIS, M. F. C. Metodologia da Pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil S. A., 2009.

Published

23-12-2022

How to Cite

SANTANA, J. B.; FONSECA, L. S. da; BREDA, A. Learning the notion of comparison between integers numbers:: a study based on Thorndike connectionist theory. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 384–400, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.28715. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28715. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Pesquisa