The interaction of algorithm, intuitive and formal aspects in the solution of questions concerning areas and perimeters

Authors

  • Leonardo Biscaino Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo
  • William Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
  • Roberto Seidi Imafuku Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
  • Emanoel Fabiano Menezes Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29086

Keywords:

Teaching Areas and Perimeters, Difficulties about Areas and Perimeters, Error Analysis, Mathematics Education

Abstract

In this paper we present an analysis of resolutions concerning two questions about the calculation of perimeter and area performed by students of the 1st year of High School. The objective was to identify and analyze the difficulties and gaps that participants have about the concepts and operations involving area and perimeter. The two questions were applied to 78 students using the online meeting platform (Google Meet) at the beginning of the school year in 2021, the students solved the questions individually and without consultation. Then, we performed an error analysis of the resolutions developed by the participants in the light of the interaction of formal, algorithmic and intuitive aspects. In general, the results indicated that a great part of the participants have difficulties when it comes to conceptualize and operate area and perimeter that not interrelate with formal, algorithmic and intuitive aspects in their resolutions.

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Author Biographies

Leonardo Biscaino, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Licenciando em Matemática, bolsista de extensão e membro do CEPIN – Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores do Instituto Federal de São Paulo – IFSP campus Guarulhos. E-mail: leoguarini.99@gmail.com.

William Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

Doutor em Educação Matemática e membro do CEPIN – Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores do Instituto Federal de São Paulo – IFSP campus Guarulhos. E-mail: wvieira@ifsp.edu.br.

Roberto Seidi Imafuku, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

Doutor em Educação Matemática e membro do CEPIN – Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores do Instituto Federal de São Paulo – IFSP campus Guarulhos. E-mail: roberto.imafuku@ifsp.edu.br.

Emanoel Fabiano Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

Doutorando em Matemática Aplicada e membro do CEPIN – Centro de Pesquisa e Inovação em Educação Matemática e Formação de Professores do Instituto Federal de São Paulo – IFSP campus Guarulhos. E-mail: emanoel.pereira@ifsp.edu.br.

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Published

23-12-2022

How to Cite

BISCAINO, L.; VIEIRA, W. .; IMAFUKU, R. S.; PEREIRA, E. F. M. The interaction of algorithm, intuitive and formal aspects in the solution of questions concerning areas and perimeters. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 344–365, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29086. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29086. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Pesquisa