Geometric constructions using the software Ruler and Compass

reflections from an extension course

Authors

  • Thaís Aparecida Vilarinho de Jesus Instituto Federal do Triângulo Mineiro
  • Aléx Gomes da Silva Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Keywords:

Teaching, Mathematics, Software, Ruler and Compass

Abstract

The present work is the result of an extension project developed at the Federal Institute of Education, Science and Technology of the Triângulo Mineiro (IFTM) – Campus Ituiutaba, whose main objective was to lead students to carry out geometric constructions through the Régua e Compasso software, evidencing definitions, theorems and properties. This report highlights the possibilities of learning through the use of dynamic geometry software that proves to be an adequate tool for the creation of geometric constructions, enabling an interactive, investigative, pleasurable and challenging teaching. Of a qualitative nature, the study included bibliographic and exploratory research, in addition to the observation of the practices developed by the students during the execution of the project and discussion of the results obtained. The involvement of students in the proposed activities, the learning provided by the course, as well as the relevance and need for the insertion of technological resources in the teaching of Mathematics was verified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Aparecida Vilarinho de Jesus, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Discente do Curso de Análise e Desenvolvimento de Sistemas do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

Aléx Gomes da Silva, Instituto Federal do Triângulo Mineiro

Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). Docente do Instituto Federal do Triângulo Mineiro (IFTM)

References

BARRETO, F. C. Informática descomplicada para educação: aplicações práticas em sala de aula. São Paulo: Érica, 2014.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e educação matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BORBA, M. C.; SILVA, R. S. R.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

BRANDÃO, L. O.; ISOTANI, S.; MOURA, J. G. Imergindo a geometria dinâmica em sistemas de educação a distância: iGeom e SAW. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v.14, n. 1, p. 41-49, 2006.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF: 1997.

CRESCENTI, E. P. Os professores de Matemática e a Geometria: opiniões sobre a área e seu ensino. 2005. 252 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

MUNHOZ, A. S. Tecnologias educacionais. São Paulo: Saraiva, 2014.

OLIVEIRA, M. S. Uma reflexão sobre a ideia de superação do ensino tradicional na educação matemática: a dicotomia entre a abordagem clássica e abordagens inovadoras em foco. Revista BOEM, Florianópolis, v. 7, n. 14, p. 79-93, 2019.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Régua e Compasso, versão 1.1.0: geometria dinâmica. Curitiba: SEED-PR, 2010.

PETLA, R. V.; ROLKOUSKI, E. GeoGebra: Possibilidades para o Ensino de Matemática. Unidade Didática – PDE – Secretaria Estadual de Educação. Vitória: UFPR, 2008. 39p.

SILVA, G. H. G. da. Geometria dinâmica e formação inicial: episódios a partir de um curso de extensão. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, SP, v. 10, n. 1, p. 222-233, 2016.

TAJRA, S. F. Informática na educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10. ed. São Paulo: Érica, 2019.

Published

26-08-2022

How to Cite

JESUS, T. A. V. de; SILVA, A. G. da. Geometric constructions using the software Ruler and Compass: reflections from an extension course. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 253–265, 2022. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29127. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência