Review of chemical concepts based on comic strips allied with experimentation in a school of the integral education program of the state network of São Paulo

Authors

  • Francisco José Mininel Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Silvana Márcia Ximenes Mininel Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29540

Keywords:

Comic strips, Dialogical process, Experimentation

Abstract

This article deals with the review of chemical concepts in a classroom of the 3rd year of high school, of the Integral Teaching Program, of the state network of São Paulo. After observing students of this school grade, with difficulties in relation to the contents worked in previous grades, we sought to review chemical concepts from a work with comic strips. The comic strips were used as an initial motivator so that, from them, chemical concepts could be resumed and learned more consistently. He allied himself with the comic strips, experiments that were easy to carry out in the classroom itself. During the application of the methodology, dialogues were established between the students with the mediation of the teacher. It was effectively observed that the application of the methodology was important for the students to re-elaborate their knowledge and review the chemical concepts previously learned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco José Mininel, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutor. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara. São Paulo. Brasil. E-mail: kmininel17@gmail.com.

Silvana Márcia Ximenes Mininel, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Mestre. Universidade Estadual Paulista (UNESP). Araraquara. São Paulo. Brasil. E-mail: silvana.mininel@ub.edu.br.

References

ABRAHÃO, E. F. Reflexões sobre o trabalho em grupo com licenciandos de uma universidade particular de São Paulo. 2010. 56 f. Trabalho de graduação interdisciplinar - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2010.

SOBRENOME, Nome abreviado; SOBRENOME, nome abreviado. Título do livro: subtítulo. Edição. Cidade de publicação: Editora, ano.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

ASTOLFI, J. P. DEVELAY, M. A didática da ciência. Campinas: Papirus, 1995.

BELINASO, J.; SILVA, S. M. Concepções alternativas de estudantes universitários sobre análise sistemática de cátions. Salão de Iniciação Científica. Livro de resumos. Porto Alegre: UFRGS, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, Brasília, 2012.

BRITO, M. S.; DAMASCENO, H. C.; WARTHA, E. J. As representações mentais e a simbologia química. Encontro Nacional de Ensino de Química, 19, 2008, Curitiba. Anais do Encontro Nacional de Ensino de Química. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2008, p. 1-12.

CEDRAN, D. P; CEDRAN, J. C; KIOURANIS, N. M. M. A importância da simbologia no ensino de Química e suas correlações com os aspectos macroscópicos e moleculares. REnCiMa, Maringá, v. 9, n.4, p. 38-57. 2018.

CÓRDOVA, S. T.; PERES, J. A. Utilização de recursos áudio visuais na docência de medicina veterinária. Revista Eletrônica Lato Sensu. São Paulo, v.3, n.1, p. 1-7, março. 2008.

CUNHA, J. O. S.; VASCONCELOS, F. C. G. C. As Tiras Cômicas como recurso motivador para o desenvolvimento da autonomia de discentes de um Curso de Licenciatura em Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 11., 2017, Florianópolis. Anais do XI ENPEC, Florianópolis: Editora, 2017. p. 3-6.

CUNHA, J. O. S.; VASCONCELOS, F. C. G. C. Conceitos químicos explorados em tiras cômicas: interpretações de discentes do ensino superior. Revista Memorare, Tubarão, v. 7, n. 1, p. 5-26, 2020.

DAMÁSIO, S. B.; ALVES, A. P. C.; MESQUITA, M. G. B. F. Extrato de jabuticaba e sua química: uma metodologia de ensino, In: ENCONTRO REGIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUÍMICA, 19, 2005, Ouro Preto. Extrato de Jabuticaba e Sua Química: Uma Metodologia de Ensino. Anais do Encontro Regional da Sociedade Brasileira de Química, Ouro Preto: Editora, 2005. Cd-Rom.

DOS SANTOS, A. M.; FREITAS, W. L. A experimentação no ensino de Biologia: uma correlação entre teoria e prática para alunos do ensino médio em Floriano/PI. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, Teresina, v. 12, p. 22-35, 2019.

FRANCISCO, W. E. A Experimentação e o dia a dia no ensino de química. In: ENCONTRO REGIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE QUÍMICA, 19, ano, Ouro Preto. Anais do Encontro Regional da Sociedade Brasileira de Química, Ouro Preto: Editora, 2005. Cd-rom.

KRASILCKIK, M.; MARANDINO, M. Ensino de Ciências e Cidadania. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2004.

LIMA, D.F.; LIMA, L. A.; SAMPAIO, A. A. Análise da imagem e da condição de saúde de professores no Brasil. Revista de Educação e Sociedade: Perspectivas em Diálogo, Naviraí, v. 7, n. 15, p. 94-101, jul./dez. 2020.

MALACARNE, V.; STRIEDER, D. M.; LIMA, D. F. Ética, ciência e formação de professores: a escola na sociedade contemporânea. Rev. Ensaio, Belo Horizonte, v. 13, n. 3, p.51-66, 2011.

MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química: professor/pesquisador, Ijuí: Unijuí, 2006.

MORTIMER, E. F.; MIRANDA, L. C. Transformações: concepções dos estudantes sobre reações químicas. Química nova na escola, São Paulo, v. 2, p. 23-26, 1995.

NASRI, N. M. The effectiveness of predict-observe-explain-animation (POE-A) strategy to overcome students’ misconceptions about electric circuits concepts. Learning Science and Mathematics, [S.l.], v. 15, p. 1-15, 2020.

NASCIMENTO, G. S.; SANTOS, B. F. Aprendizagem dos conceitos de ácidos e bases em um estudo sobre a linguagem. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 41, n. 2, p. 179-189, 2019.

PIEDADE, C.; GUIMARÃES, J. W. N.; SANTANA, G. P. Abordagem de reações químicas: uso do simulador PhET. Scientia Amazonia, Manaus, v. 5, n. 2, p. 72-76, 2016.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Escrita e Desenho: Análise de registros elaborados por alunos do Ensino Fundamental em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, v.10, n. 2, 2010.

SCHWAHN, M. C.; OAIGEN, E. R. Objetivos para o uso da experimentação no ensino de química: a visão de um grupo de licenciandos. In: ENPEC - UFSC, 7, ano, Florianópolis. Anais do VII ENPEC – UFSC, Florianópolis, 2009. p. 1-14. Disponível em: <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R0452-1.pdf>. Acesso em: 11 maio 2022.

TABER, K.S. Learning at the Symbolic Level. In: Gilbert, J.K., Treagust, D. (eds) Multiple Representations in Chemical Education. Models and Modeling in Science Education, vol 4. Springer, Dordrecht, p. 75-105.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2011.

TORRALBO, D. et al. Oficinas temáticas no ensino público: formação continuada de professores. São Paulo: FDE, 2007.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VERGEIRO, W (Orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 7-30.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

23-12-2022

How to Cite

MININEL, F. J.; MININEL, S. M. X. Review of chemical concepts based on comic strips allied with experimentation in a school of the integral education program of the state network of São Paulo. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 584–602, 2022. DOI: 10.48075/ReBECEM.2.v.6.n.3.29540. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29540. Acesso em: 20 may. 2024.

Issue

Section

Relato de Experiência