Astronomy Education for the formation of citizen scientist:

meteor analysis in High School

Authors

  • Helena Ferreira Carrara UNESP
  • Rodolfo Langhi UNESP

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.30717

Keywords:

Astronomy teaching, meteors, content analysis, Citizen Science

Abstract

This research aimed to carry out a content analysis of the academic literature on meteors, Astronomy teaching and Citizen Science. Based on the indicators emerging from this analysis, we developed a training proposal for high school students aimed at developing scientific methodology skills for analyzing meteor photographic records. It is concluded that the importance of this project is to show how much the teaching of Astronomy can contribute to the development of cognitive and socio-emotional skills in students. This awakens the interest for meaningful learning, which is when new information is related to prior knowledge that the student already has, and can encourage shared learning, in which they help each other as a team and collaborate with professional astronomers. This proposal meets the objectives of Citizen Science, which strengthen the vision and integrity of Science and scientists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Ferreira Carrara, UNESP

Graduação em Licenciatura em Física, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Faculdade de Ciências, Departamento de Física e Meteorologia, Observatório Didático de Astronomia da Unesp Bauru. Bolsista do Programa de Iniciação Científica Unesp/CNPq.

Rodolfo Langhi, UNESP

Doutor em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Faculdade de Ciências, Departamento de Física e Meteorologia, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Observatório Didático de Astronomia da Unesp Bauru.

References

ANDRADE, T. B. Estudo de meteoros com o Projeto PatrICIA (Patrulhamento Investigativo do céu por Imageamento Automático). In: LANGHI, R.; RODRIGUES, F. M. Interfaces da Educação em Astronomia: currículo, formação de professores e divulgação científica. v. 2, São Paulo: Livraria da Física, 2021.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BONNEY, R. et al. Citizen Science: A Developing Tool for Expanding Science Knowledge and Scientific Literacy. BioScience, [s. l.], v. 59, n. 11, p. 977-984, 2009.

CARRARA, H. F. Projeto Caça Asteroides: resultados que superam a descoberta de asteroides. In: LANGHI, R.; RODRIGUES, F. M. Interfaces da Educação em Astronomia: currículo, formação de professores e divulgação científica. v. 2. São Paulo: Editora LF, 2022, p. 255 - 271.

CARRARA, H. F.; LANGHI, R. Ensino de Astronomia na Educação Básica: o patrulhamento investigativo do céu noturno por imageamento automático de meteoros. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 32, 2020, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Unesp, 2020, p.1.

CARRARA, H. F.; LANGHI, R. Projeto Caça Asteroides: resultados que superam a descoberta de asteroides. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 33, 2021, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Unesp, 2021. p. 1.

CARRARA, H. F.; LANGHI, R. Educação em Astronomia para a formação do cidadão cientista. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 34, 2022, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Unesp, 2022. p.1.

GHILARDI-LOPES, N.; KAWABE, L A..; VENÂNCIO, R. Relato de experiência do curso de extensão “Ciência cidadã nas escolas” (PROEC-UFABC). Revista da SBEnBio, [s. l.], n. 9, p. 345-356, 2016.

IZECSON, A.; COELHO, A.; JACQUES, C. Criação de uma rede brasileira de câmeras de vídeo automáticas para observação de meteoros. In: ENCONTRO NACIONAL DE ASTRONOMIA, 11, 2008, Maceió. Anais [...]. Maceió: CEFET, 2008. p.41.

JENNISKENS, P. et al. A survey of southern hemisphere meteor showers. Planetary and Space Science, [s. l.], v. 154, p. 21-29, 2018.

KANAMORI, H. Meteors register. Disponível em: <http://sonotaco.com/>. Acesso em: 15 ago. 2022.

LANGHI, R. Educação em Astronomia: da revisão bibliográfica sobre concepções alternativas à necessidade de uma ação nacional. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [s. l.], v. 28, n. 2, p. 373-399, ago. 2011.

LANGHI, R.; NARDI, R. Educação em Astronomia: repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras, 2012.

MOLAU, Sirko. Videobeobachtungen von Meteoren. Teil 1: Aufzeichnung von Sternschnuppen und Auswertung der Bänder. Sterne und Weltraum, [s. l.], v. 34, n. 7, p. 554-557, 1995.

PICAZZIO, E. Céu aparente, Sistema Solar e exoplanetas. In: Corpos menores do Sistema Solar. São Paulo: USP/UNIVESP/EDUSP, 2014, p. 125-154.

POMPEA, S.; RUSSO, P. Improving science education: It’s not rocket science—it’s harder!. Physics Today, v. 74, ed. 9, p. 26, 1 set. 2021. DOI 10.1063/PT.3.4833. Disponível em: https://physicstoday.scitation.org/doi/10.1063/PT.3.4833. Acesso em: 24 jan. 2022. RENDTEL, J.; ARLT, R (ed). Handbook for meteor observers. Potsdam: IMO, 2017.

RENDTEL, J.; ARLT, R. Activity Analysis of the 1996 Geminids. WGN, Journal of the International Meteor Organization, [s. l.], v. 25, n.2, p. 75-78, 1997.

SIMPSON, R. Explainer: what is citizen science? In: SIMPSON, Robert. The Conversation. [s/ l], 15 ago. 2013. Disponível em: https://theconversation.com/explainer-what-is-citizen-science-16487. Acesso em: 18 jan. 2022.

Published

31-08-2023

How to Cite

CARRARA, H. F.; LANGHI, R. Astronomy Education for the formation of citizen scientist:: meteor analysis in High School. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 158–183, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.2.30717. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30717. Acesso em: 22 jul. 2024.