PISA questions involving afim function

an analysis from the perspective of the theory of conceptual fields

Authors

  • Sandra Maria Tieppo Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Clélia Maria Ignatius Nogueira Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Marli Schmitt Zanella Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30984

Keywords:

PISA, Theory of Conceptual Fields, Additive Structures, Multiplicative Structures, Affine Function

Abstract

The aim of this article is to identify and classify Mathematics questions in a test from the Programme for International Student Assessment (PISA), which can be modeled by an affine function, considering Theory of Conceptual Fields (TCF). The theoretical contribution is composed by the TCF, specifically, the additive and multiplicative conceptual fields, and mixed problems, by Gérard Vergnaud. The research corpus contains 29 situations described through an affine or linear function, from the 2012 test, the last edition that focused on Mathematics, and made questions available to the general public. The situations were solved and classified based on TCF and mixed problems. It was found that the concept of affine function is little demanded by PISA. It was observed in the corpus the prevalence of situations of the simple proportion class, in the multiplicative field; multiplicative comparison and measurement composition, followed by simple proportion and measurement composition, in mixed problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Maria Tieppo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Mestre em Ciências da Computação e Matemática Computacional, Universidade de São Paulo (USP). Doutoranda em Educação Matemática, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Professora da Universidade Federal do Paraná (UFPR), Palotina, Paraná.

Clélia Maria Ignatius Nogueira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Doutora em Educação, Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Cascavel, Paraná.

Marli Schmitt Zanella, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática, Universidade Estadual de Maringá (UEM). Universidade Estadual de Maringá (UEM), Goioerê, Paraná.

References

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no PISA 2018 [recurso eletrônico]. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.

GITIRANA, V.; CAMPOS, T. M. M.; MAGINA, S.; SPINILLO, A. Repensando Multiplicação e Divisão: Contribuição da Teoria dos Campos Conceituais. 1. ed. São Paulo: PROEM, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; MORAES, J. C. P.; MENDES, L. O. R. Vertentes sobre avaliação em larga escala e política educacional: possíveis lacunas à se preencher. Revista Valore, [S.l.], v. 3, p. 390-402, dez. 2018.

JOLANDEK, E. G.; PEREIRA, A. L.; RODRIGUES MENDES, L. O. Avaliação em larga escala e currículo: relações entre o PISA e a BNCC. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 4, n. 10, p. 245–268, 2019.

LIAO, T.; MOTTA, M. S.; FERNANDES, C. O. Avaliando o “PISA” de Matemática. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 16, p. 01-20, jan./dez. 2021.

LIMA, R. L. Avaliação em Geometria no PISA 2012: Uma análise do conteúdo e dos itens disponibilizados pelo INEP. 2016. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2016.

LIMA, P. V. P.; MOREIRA, G. E.; VIEIRA, L. B.; ORTIGÃO, M. I. R. Brasil no Pisa (2003-2018): reflexões no campo da Matemática. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, Dourados, v. 3, n. 2, p. 3–26, 2020.

LIMA, P. V. P.; MOREIRA, G. E. O programa internacional de avaliação de estudantes: a avaliação de matemática e o cenário brasileiro. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 11, n. 20, p. 1–22, 2022.

MIRANDA, C. A. Situações que envolvem o conceito de função afim: uma análise à luz da teoria dos campos conceituais. 2019. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2019.

ORTIGÃO, M. I. R.; SANTOS, M. J. C.; LIMA, R. L. Letramento em Matemática no PISA: o que sabem e podem fazer os estudantes?. Zetetiké, Campinas, v.26, n.2, p.375-389, mai./ago. 2018.

PEREIRA, C. M. M. C.; MOREIRA, G. E. Brasil no Pisa 2003 e 2012: os estudantes e a matemática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 475-493, 2020.

SILVA, A. F; HOED, R. M; SARAIVA, P. F. Comparação entre a educação brasileira e a de países com bons resultados no exame do PISA: um estudo a partir da Talis. Revista Foco, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 1-29, 2023.

TIEPPO, S. M.; CAPPELIN, A.; ZANATTA, L. F.; NOGUEIRA, C. M. I.; REZENDE, V. Um panorama de situações do tipo misto em provas do Exame Nacional do Ensino Médio. Ciência & Educação (Bauru), v. 29, p. 1-17, 2023.

VERGNAUD, G. A classification of cognitive tasks and operations of thought involved in addition and subtraction problems. In: CARPENTER, T. P.; MOSER, J. M.; ROMBERG, T. A. Addition and subtraction: a cognitive perspective. 1. Ed. New Jersey: Lawrence Erbaun, p. 39-59, 1982.

VERGNAUD, G. Multiplicative structures. In: R. LESH; LANDAU, M. (Eds.), Acquisition of math concepts and processes. 1. ed. London: Academic Press, 1983, p. 127-174.

VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In: BRUN, J. Didáctica das matemáticas. 1. ed. Lisboa: Instituto Piaget, p. 155-191, 1996. Trad. Maria José Figueiredo

VERGNAUD, G. A criança, a matemática e a realidade: problemas do ensino da matemática na escola elementar. 1 ed. Curitiba: UFPR, 2014.

WERLE, F. O. C. Políticas de avaliação em larga escala na educação básica: do controle de resultados à intervenção nos processos de operacionalização do ensino. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 769-792, dez. 2011.

Published

05-10-2023

How to Cite

TIEPPO, S. M.; NOGUEIRA, C. . M. I.; ZANELLA, M. S. PISA questions involving afim function: an analysis from the perspective of the theory of conceptual fields. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 455–478, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.30984. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/30984. Acesso em: 17 may. 2024.