A proposal of hypothetical learning trajectory for teaching differential and integral calculus from the perspective of exploratory teaching

Authors

  • Flavio Lima de Souza Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Pamela Emanueli Alves Ferreira Universidade Estadual de Londrina (UEL)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31017

Keywords:

Mathematics Education, Hypothetical Learning Trajectory, Exploratory Teaching, Meaningful tasks

Abstract

The paper aims to present a proposal of Hypothetical Learning Trajectory (HLT) for teaching Differential and Integral Calculus from the perspective of Exploratory Teaching. The HLT was developed for Engineering students who take the Differential and Integral Calculus I course and aims to introduce the concept of definite integral to calculate the area of a region under a curve from the collective discussion of two mathematical tasks. The paper presents the two tasks that make up the HLT and the analyzes and discussions generated from the experience of devising a teaching proposal in the direction of Exploratory Teaching. We believe that the elaboration and exploration of this HLT has potential for Calculus I classes and may provide a meaningful teaching of Mathematics for Engineering students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavio Lima de Souza, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorando em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná.

Pamela Emanueli Alves Ferreira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina (UEL). Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina, Paraná.

References

ANTON, H.; BIVENS, I.; DAVIS, S. Cálculo. v. 1. 10. ed. Porto Alegre: Bookman, 2014.

CARVALHO, A. C. B. D.; PORTO, A. J. V.; BELHOT, R.V. Aprendizagem significativa no Ensino de Engenharia. Revista Produção, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 81-90, nov. 2001.

CANAVARRO, A. P. Ensino exploratório da Matemática: Práticas e desafios. Educação e Matemática, Lisboa, n.115, p. 11-17, 2011.

CANAVARRO, A.; OLIVEIRA, H.; MENEZES, L. Práticas de ensino exploratório da matemática: o caso de Célia. In: ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA 2012: Práticas de ensino da Matemática, 2012, Castelo de Vide. Actas. Porto Alegre: SPIEM, p. 255-266, 2012.

CYRINO, M. C. C. T. Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam matemática. Londrina: Eduel, 2016.

FERREIRA, P. E. A. Enunciados de Tarefas de Matemática: um estudo sob a perspectiva da Educação Matemática Realística. 2013. 121f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2013.

FERREIRA, P. E. A.; SILVA, K. A. P. Modelagem Matemática e uma Proposta de Trajetória Hipotética de Aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 33, n. 65, p. 1233-1254, dez. 2019.

PIRES, C. M. C. Perspectivas construtivistas e organizações curriculares: um encontro com as formulações de Martin Simon. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 145 – 166, 1. Quadrimestre, 2009.

SIMON, M. A. Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, [s.l], vol. 26, n. 2, p. 114-145, 1995.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. V. D. Assessment and Realistic Mathematics Education. Utrecht: CD-ß Press/Freudenthal Institute, Utrecht University, 1996.

Published

05-10-2023

How to Cite

SOUZA, F. L. de; FERREIRA, P. E. A. A proposal of hypothetical learning trajectory for teaching differential and integral calculus from the perspective of exploratory teaching. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 7, n. 3, p. 634–657, 2023. DOI: 10.48075/ReBECEM.2023.v.7.n.3.31017. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31017. Acesso em: 25 may. 2024.