CHEMISTRY AND SOFT DRINK: AN INVESTIGATIVE AND CONTEXTUALIZED EXPERIMENTAL PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL EDUCATION

Authors

  • Lauana de Souza Barbosa Instituto Federal de Goiás
  • Cleberson Souza da Silva Universidade Federal do Piauí
  • Diego Arantes Teixeira Pires Instituto Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.31864

Keywords:

Ensino de Química, Refrigerantes, Experimentação, Contextualização

Abstract

Experimentation and contextualization can be efficient methodological strategies to enhance Science classes, which often rely solely on chalk and blackboard. Thus, starting from the lack of scientific explanations for the alleged corrosion phenomenon caused by cola soft drinks (a widely spread claim on the internet), this work aims to demystify such assertion and investigate whether other carbonated beverages and processed juices also exhibit such a characteristic. It also intends to comprehend the consumption of soft drinks among young people and raise awareness about the harmful effects of excessive consumption of such beverages.In this regard, a proposal emerges to teach Chemistry content in a contextualized and experimental manner with the theme of Soft Drinks for high school education. The proposed activity includes addressing the health risks that soft drinks can pose and an experimental activity that was assessed in a high school class, proving to be a valuable alternative for Chemistry lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lauana de Souza Barbosa, Instituto Federal de Goiás

Licenciada em Química, Instituto Federal de Goiás (IFG), campus Luziânia. E-mail: lauanasb@gmail.com

Cleberson Souza da Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutor em Educação em Ciências, Universidade de Brasília (UnB). Professor da Universidade Federal do Piauí (UFPI), Teresina, Piauí, Brasil. E-mail: cleberson@ufpi.edu.br

Diego Arantes Teixeira Pires, Instituto Federal de Goiás

Licenciado, Bacharel, Mestre e Doutor em Química pela Universidade de Brasília (UnB).

Professor do Instituto Federal de Goiás, campus Luziânia. 

References

AFREBRAS, Associação dos Fabricantes de Refrigerantes do Brasil. Refrigerante, 2015. Disponível em: <http://afrebras.org.br/>. Acesso em: 10 out. 2023.

ALBUQUERQUE, M. V.; SANTOS, S. A.; CERQUEIRA, N. T. V.; SILVA, J. A. Educação alimentar: uma proposta de redução do consumo de aditivos alimentares. Química Nova na Escola, v. 34, n. 2, p. 51-57, 2012.

BARBOSA, L. S.; PIRES, D. A. T. A Importância da Experimentação e da Contextualização no Ensino de Ciências e no Ensino de Química. Revista Técnica e Tecnológica Ciência, Tecnologia e Sociedade, v. 2, n. 1. p. 1-11, 2016.

CARVALHO, P. R. Aditivos dos alimentos. Logos, v. 12, n. 1, p. 57-69, 2005.

CRQ, Conselho Regional de Química. A química do refrigerante, 2014. Disponível em: <http://www.crq4.org.br/>. Acesso em: 12 out. 2023.

CRUZ NETO, B. F. Benefícios da Água com pH Alcalino: Saúde ou doença, você decide. Revista E.T.C. Educação, Tecnologia e Cultura, v. 1, n. 14, p. 1-2, 2016.

FERREIRA, L. H.; HARTWING, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Variação de pH em água mineral gaseificada. Química Nova na Escola, v. 30, n. 1, p. 70-72, 2008.

FERREIRA, L. H.; HARTWING, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino Experimental de Química: Uma Abordagem Investigativa Contextualizada. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

GONÇALVES, F. A.; MARQUES, C. A. Contribuições Pedagógicas e Epistemológicas em textos de Experimentação no Ensino De Química. Investigações em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p. 219-238, 2006.

GONÇALVES, G. A. S. Estudo comparativo da resistência à corrosão dos aços inoxidáveis AISI 304 e 444 em soluções detergentes e sanitizantes da indústria de refrigerantes. 2011. 100 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Química), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

GUIMARÃES, C. C. Experimentação no Ensino de Química: Caminhos e Descaminhos Ruma à Aprendizagem Significativa. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 198-202, 2009.

GRUPPI, D. Consumo de refrigerante em excesso faz mal à saúde, 2009. Disponível em: <http://www.acessa.com/saude/arquivo/alimentacao/2009/05/07-refrigerantes/>. Acesso em: 12 out. 2016.

IDEC, Instituto Brasileiro de Defesa do Consumidor. Fruta de menos, 2014. Disponível em: <http://www.idec.org.br/uploads/revistas_materias/pdfs/184-capa-suco1.pdf>. Acesso em: 20 out. 2023.

LEITE, B. S. Aprendizagem tangencial no processo de ensino e aprendizagem de conceitos científicos: um estudo de caso. Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, p. 1-10, 2016.

LIMA, A. C. S.; AFONSO, J. C. A química do refrigerante. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 210-215, 2009.

OLIVEIRA, A. C. S.; SANTOS, E. P.; SILVA, M. S.; VIEIRA, T. P. R.; SILVA, S. M.; PEIXOTO, J. C. O impacto do consumo de refrigerantes na saúde de escolares do colégio Gissoni. Revista Eletrônica Novo Enfoque, v. 12, n. 12, p. 68-79, 2011.

PUPPIN, S. O livro negro do açúcar – Algumas verdades sobre a indústria da doença. Rio de Janeiro: Auto edição, 2006.

SARTORI, E. R.; SANTOS, V. B.; TRENCH, A. B.; FILHO, O. F. Construção de uma célula eletrolítica para o ensino de eletrólise a partir de materiais de baixo custo. Química Nova na Escola, v. 35, n. 2, p. 107-111, 2013.

SILVA, D. C.; LACERDA, N. O. S. Educação CTSA e os Combustíveis: Um Estudo Sobre o Etanol com Estudantes da Educação Básica. Revista Brasileira em Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 134-157, 2023.

SILVA, R. R.; MACHADO, P. F. L.; TUNES, E. In: Experimentar sem medo de errar. SANTOS, W. L.; MALDANER, O. A; MACHADO, P. F. L. Ensino de Química em foco. 2 ed. Ijuí: Unijuí, 2019.

SILVA JUNIOR, W. A.; PIRES, D. A. T. A química dos refrigerantes em uma abordagem experimental e contextualizada para o ensino médio. Scientia Plena, v. 15, n. 3, p. 1-3, 2019.

SOARES, J. T.; PIRES, D. A. T. Usando a Química para lavar dinheiro: proposta e aplicação de atividade experimental investigativa. Educação Química em Punto de Vista, v. 7, n. 1, p. 152-166, 2023.

SBD, Sociedade Brasileira de Diabetes. Tipos de diabetes, 2015. Disponível em: <http://www.casadamaite.com/node/5483>. Acesso em: 26 out. 2016.

ZANON, L. B.; PALHARINI, E. M. A Química no Ensino Fundamental de Ciências. Química Nova na Escola, n. 2, p. 15-18, 1995.

Published

20-12-2024

How to Cite

BARBOSA, L. de S.; SILVA, C. S. da; PIRES, D. A. T. CHEMISTRY AND SOFT DRINK: AN INVESTIGATIVE AND CONTEXTUALIZED EXPERIMENTAL PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL EDUCATION. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.31864. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/31864. Acesso em: 6 may. 2025.