Curricular References of the State of Paraná: focusing on Chemistry Teaching in 2008 and 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33756

Keywords:

Diretrizes Curriculares; Novo Ensino Médio; Referencial Curricular do Paraná.

Abstract

This study addresses the curricular reorganization in the state of Paraná, influenced by the ratification of the National Common Curricular Base and the advent of the New High School. The reviewed literature indicates that such policies represent a setback for Basic Education by favoring homogenization and standardization, compromising diversity. Additionally, they highlight the devaluation of teaching content, which is replaced by competencies and skills. In this sense, an analysis was conducted of two Paraná curricular documents focusing on the teaching of Chemistry: the Basic Education Curriculum Guidelines and the Curriculum Reference for High School. The analysis revealed significant changes, such as alterations in nomenclature and reconfiguration of content, indicating an adaptation to the National Common Curricular Base. Furthermore, it discusses the removal of Chemistry content from the curricular reference. The identification of differences between the documents sparks a debate about the impacts of these policies and their repercussions on the teaching of Chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anike Arnaud, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Licenciada em Química pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, sendo bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência. Mestre e Doutora em Ciências, na modalidade Ensino de Química, pelo Programa Interunidades em Ensino de Ciências da Universidade de São Paulo, sendo bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Professora substituta na Universidade Tecnológica Federal do Paraná.Investiga o processo de (re)construção curricular em virtude da aprovação da Base Nacional Comum Curricular e os efeitos do Novo Ensino Médio em escolas da educação básica.

References

ATKINS, P.; JONES, L. Princípios de Química_ Questionando a Vida Moderna e o Meio Ambiente. 12. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2020.

BAGIO, V. A O processo de escrita das Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Estado do Paraná. Revista BOEM, Florianópolis, v. 4, n. 6, p. 86–104, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/7962. Acesso em: 01 fev. 2024.

BEDIN, A. M.; ANTÔNIO, C. A. Os impactos da BNCC na política curricular do estado do Paraná. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 23, e1903, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v23.1903. Acesso em: 01 fev. 2024.

DISCIPLINA, COMPONENTE, CURRÍCULO. In: Oxford Latin Dictionary (n.d.), 2024. Disponível em: https://www.oxfordscholarlyeditions.com/page/95. Acesso em: 01 fev. 2024.

BROWN, T. L.; LEMAY, H. E.; BURSTEN, B. E.; MURPHY, C. J. Química: A Ciência Central. 14. ed. São Paulo: Pearson, 2017.

HORN, G. B.; MASTEY, A.; REZENDE, E. T. A filosofia no ensino médio público paranaense: limites e desafios no contexto das políticas educacionais. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 67, p. 1-18, e25488, out./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25488. Acesso em: 01 fev. 2024.

LIMA JUNIOR, E. B.; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. C. O.; SCHNEKENBERG, G. F. Análise Documental como percurso metodológico na Pesquisa Qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v.20, n.44, p.36-51, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 01 fev. 2024.

MORMUL, N. M.; GIROTTO, E. D.; FRANCISCHETT, M. N.; LEME, R. C. B. O processo de construção e implementação das Diretrizes Curriculares Estaduais de Geografia no Paraná. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 20, n.1, p. 103-113, 2016. DOI: 10.5902/2236499413913 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/13913. Acesso em: 01 fev. 2024.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Ensino de Primeiro Grau. Currículo Básico Para a Escola Pública do Estado do Paraná. Curitiba, Paraná: [Imprensa Oficial do Estado do Paraná], 1990.

PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica - Química. Paraná, PR: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.

PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Referencial Curricular para o Novo Ensino Médio Paranaense (RCNEM). Curitiba, 2021a. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/. Acesso em: 02 fev. 2024.

PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Secretaria abre consulta à comunidade sobre Referencial Curricular do Novo Ensino Médio. Curitiba, 2021b. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Secretaria-abre-consulta-comunidade-sobre-Referencial-Curricular-do-Novo-Ensino-Medio. Acesso em: 02 fev. 2022.

SILVA, M. R.; BARBOSA, R. P.; KÖRBES, C. A reforma do ensino médio no Paraná: dos enunciados da Lei 13.415/17 à regulamentação estadual. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 35, p. 399-417, 2022. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v16i35.1473. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 01 fev. 2024.

SKOOG, D.; WEST, D.; HOLLER, J. Fundamentos de Química Analítica. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

TAVARES, F. G. O. O processo de elaboração das propostas curriculares para a educação básica. HOLOS, Natal, Ano 35, v.2, e6678, 2019. DOI: 10.15628/holos.2019.6678. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6678. Acesso em: 01 fev. 2024.

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

31-03-2025

How to Cite

ARNAUD, A. Curricular References of the State of Paraná: focusing on Chemistry Teaching in 2008 and 2021. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33756. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33756. Acesso em: 13 apr. 2025.