Curricular References of the State of Paraná: focusing on Chemistry Teaching in 2008 and 2021
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33756Keywords:
Diretrizes Curriculares; Novo Ensino Médio; Referencial Curricular do Paraná.Abstract
This study addresses the curricular reorganization in the state of Paraná, influenced by the ratification of the National Common Curricular Base and the advent of the New High School. The reviewed literature indicates that such policies represent a setback for Basic Education by favoring homogenization and standardization, compromising diversity. Additionally, they highlight the devaluation of teaching content, which is replaced by competencies and skills. In this sense, an analysis was conducted of two Paraná curricular documents focusing on the teaching of Chemistry: the Basic Education Curriculum Guidelines and the Curriculum Reference for High School. The analysis revealed significant changes, such as alterations in nomenclature and reconfiguration of content, indicating an adaptation to the National Common Curricular Base. Furthermore, it discusses the removal of Chemistry content from the curricular reference. The identification of differences between the documents sparks a debate about the impacts of these policies and their repercussions on the teaching of Chemistry.
Downloads
References
ATKINS, P.; JONES, L. Princípios de Química_ Questionando a Vida Moderna e o Meio Ambiente. 12. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, 2020.
BAGIO, V. A O processo de escrita das Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Estado do Paraná. Revista BOEM, Florianópolis, v. 4, n. 6, p. 86–104, 2016. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/7962. Acesso em: 01 fev. 2024.
BEDIN, A. M.; ANTÔNIO, C. A. Os impactos da BNCC na política curricular do estado do Paraná. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 23, e1903, 2023. Disponível em: http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v23.1903. Acesso em: 01 fev. 2024.
DISCIPLINA, COMPONENTE, CURRÍCULO. In: Oxford Latin Dictionary (n.d.), 2024. Disponível em: https://www.oxfordscholarlyeditions.com/page/95. Acesso em: 01 fev. 2024.
BROWN, T. L.; LEMAY, H. E.; BURSTEN, B. E.; MURPHY, C. J. Química: A Ciência Central. 14. ed. São Paulo: Pearson, 2017.
HORN, G. B.; MASTEY, A.; REZENDE, E. T. A filosofia no ensino médio público paranaense: limites e desafios no contexto das políticas educacionais. Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 67, p. 1-18, e25488, out./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25488. Acesso em: 01 fev. 2024.
LIMA JUNIOR, E. B.; OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. C. O.; SCHNEKENBERG, G. F. Análise Documental como percurso metodológico na Pesquisa Qualitativa. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v.20, n.44, p.36-51, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 01 fev. 2024.
MORMUL, N. M.; GIROTTO, E. D.; FRANCISCHETT, M. N.; LEME, R. C. B. O processo de construção e implementação das Diretrizes Curriculares Estaduais de Geografia no Paraná. Geografia, Ensino & Pesquisa, Santa Maria, v. 20, n.1, p. 103-113, 2016. DOI: 10.5902/2236499413913 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/geografia/article/view/13913. Acesso em: 01 fev. 2024.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Departamento de Ensino de Primeiro Grau. Currículo Básico Para a Escola Pública do Estado do Paraná. Curitiba, Paraná: [Imprensa Oficial do Estado do Paraná], 1990.
PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica - Química. Paraná, PR: Secretaria de Estado da Educação do Paraná, 2008.
PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Referencial Curricular para o Novo Ensino Médio Paranaense (RCNEM). Curitiba, 2021a. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/. Acesso em: 02 fev. 2024.
PARANÁ. Secretaria Estadual de Educação. Secretaria abre consulta à comunidade sobre Referencial Curricular do Novo Ensino Médio. Curitiba, 2021b. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/Noticia/Secretaria-abre-consulta-comunidade-sobre-Referencial-Curricular-do-Novo-Ensino-Medio. Acesso em: 02 fev. 2022.
SILVA, M. R.; BARBOSA, R. P.; KÖRBES, C. A reforma do ensino médio no Paraná: dos enunciados da Lei 13.415/17 à regulamentação estadual. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 16, n. 35, p. 399-417, 2022. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v16i35.1473. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em: 01 fev. 2024.
SKOOG, D.; WEST, D.; HOLLER, J. Fundamentos de Química Analítica. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2014.
TAVARES, F. G. O. O processo de elaboração das propostas curriculares para a educação básica. HOLOS, Natal, Ano 35, v.2, e6678, 2019. DOI: 10.15628/holos.2019.6678. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6678. Acesso em: 01 fev. 2024.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anike Arnaud

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.