Conceptions of algebra, algebric education and algebric thinking of Basic Education teachers

Authors

  • Larissa Cassol Mohr Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Rosane Rossato Binotto Universidade Federal da Fronteira Sul

Keywords:

Algebraic concepts, Basic Education, Mathematics Teachers, Mathematics Education

Abstract

This paper presents the results of a research that aimed to investigate conceptions of a group of teachers of Basic Education about algebra, algebraic education and algebraic thinking. It was developed a qualitative research with a case study, having as instrument of data production, a questionnaire applied to a group of teachers working in Elementary and Secondary Education, respectively, in public and private schools, located in the region of the city of Chapecó - SC. This study was anchored in several conceptions, involving algebra, present in the literature and which were the basis for the elaboration of textual categories of data analysis, according to Bardin's content analysis. It was concluded that the conceptions of the teachers about the proposed themes are diverse and are in line with what is presented in the literature, with emphasis on the perspective of problem solving and the ability to generalize situations involving a mathematical pattern or not.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Cassol Mohr, Universidade Federal da Fronteira Sul

Licenciada em Matemática, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Rosane Rossato Binotto, Universidade Federal da Fronteira Sul

Doutora em Matemática (PPGM - UNICAMP). Professora Adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: Borba, M. C.; ARAÚJO, J. L. (Orgs.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. São Paulo: Autêntica, 2019, p. 107-119.

BLANTON, M. L.; KAPUT, J. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, v. 36, n. 5, p. 412–446, 2005.

BOOTH, L. R. Dificuldades das crianças que se iniciam em álgebra. In: COXFORD, A.F.; SHULTE, A. P. (Orgs.). As idéias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995, p. 23-37.

GARNICA, A. V. M. Um ensaio sobre as concepções de professores de Matemática: possibilidades metodológicas e um exercício de pesquisa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 495-510, 2008. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/8574>. Acesso em: 23 maio 2022.

KAPUT, J. Teaching and learning a new Algebra with understanding. ERIC, Dartmouth, MA, p. 1-34, 2000. Disponível em: <https://eric.ed.gov/?id=ED441662>. Acesso em: 23 maio 2022.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

MELO, J. S.; ZUIN, E. S. L. As concepções de álgebra na visão de professores que ensinam matemática na educação básica: um estudo de caso. In: Encontro Nacional de Educação Matemática – ENEM, SBEM, 13., 2019, Cuiabá. Anais... Cuiabá: SBEM, 2019. Disponível em: <https://www.sbemmatogrosso.com.br/eventos/index.php/enem/2019/paper/view/969/1421>. Acesso em: 14 nov. 2020.

MOHR, L. C. Concepções de álgebra de professores na educação básica: da interpretação ao ensino. 2021. 56 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática Licenciatura) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Chapecó, 2021.

OLIVEIRA, S. C.; LAUDARES, J. B. Pensamento algébrico: uma relação entre álgebra, aritmética e geometria. In: Encontro Mineiro de Educação Matemática, SBEM-MG, VII, 2015, São João del-Rei. Anais... São João del-Rei: UFSJ/SBEM, 2015. Disponível em: <https://www.ufjf.br/emem/programacao/comunicacoes-cientificas/cc-textos-completos/>. Acesso em: 04 nov. 2020.

PONTE, J. P.; BRANCO, N., MATOS, A. Álgebra no ensino básico. Lisboa: DGIDC, 2009. Disponível em: <http://hdl.handle.net/10451/7105>. Acesso em: 30 out. 2020.

ROCHA, L. P.; FIORENTINI, D. O desafio de ser e constituir-se professor de matemática durante os primeiros anos de docência. In: Reunião Anual da ANPED - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 28, 2005, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2005. p. 1-17. Disponível em: <http://28reuniao.anped.org.br/>. Acesso em: 12 mai. 2022.

SOUZA, E. R.; DINIZ, M. I. S. V. Álgebra: das variáveis às Equações e Funções. São Paulo: IME – USP, 1996.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho do magistério, Educação e Sociedade, Campinas, n. 73, p. 209-244, 2000.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. (Orgs.). As idéias da álgebra. São Paulo: Atual, 1995. p. 09-21.

VELOSO, D. S.; FERREIRA, A. C. Uma reflexão sobre as dificuldades dos alunos que se iniciam no estudo da álgebra. In: Semana da Matemática e II Semana da Estatística, 10., 2010, Ouro Preto. Anais... Ouro Preto: Editora da UFOP, 2010. p. 59-65. Disponível em: <https://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/1292>. Acesso em: 19 mai. 2022.

Published

26-08-2022

How to Cite

MOHR, L. C.; BINOTTO, R. R. Conceptions of algebra, algebric education and algebric thinking of Basic Education teachers. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 175–192, 2022. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/29322. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Pesquisa