Literature, gender issues and classroom: discursive rhetorical analysis and literary reflection about the tale A moça tecelã
Keywords:
Literature, analysis of discourse, rhetoric, genre.Abstract
Considering the lack of neutrality regarding the formation of the different genres of discourse and understanding literature as credible expression of subjectivity and human complexity, composed of feelings and human perceptions inferred in characteristics of characters shaped by history and ideology; the present study aims to perform rhetorician discursive analysis of symbolic object A Moça Tecelã, by Marina Colasanti, performing, from it, the identification of effects of sense that were and are caused by reading. From the text, and through theoretical reference that shall base analysis, we will seek, by Analysis of Discourse of French side, the context identification and interdiscourses that influenced the composition of the text; and, by Rhetoric, the identification and analysis of linguistic materiality of argumentation in the tale. From the analysis, aims to propose the discussion about Genre in classroom, from symbolic objects, Such as the one in question, in order to promoting in students reflections about the role of women's writing as an influencer subversion of socially imposed roles for women, of breaking paradigms and of empowerment.Downloads
References
ARISTÓTELES. Arte Retórica e Arte Poética. Ediouro: Rio de Janeiro, 1979.
BAKHTIN, M. (trad. LAHUD, Michel; VIEIRA, Yara Frateschi). Marxismo e Filosofia da linguagem. 11 ed. São Paulo, SP: Editora Hucitec, 2004.
_____. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo:Hucitec, 1998.
CAMARGO, W. A. A responsabilidade nas mensagens audiovisuais. In: COITO, R. F.; SOARES, A. S.Análise(s) do Discurso: gestos de interpretação em superfícies materiais. Cascavel, PR:Edunioeste,2012.
CAVALCANTE, A. M. M. ; TEDESCHI, A. T. A representação das mulheres nos contos das Mil e uma Noites na releitura de Nélida Pinõn. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.
COLASANTI, M. _____. Biografia. 2012. Disponível em: <http://www.marinacolasanti.com> Acesso em: 18 Nov. 2016.
COLASANTI, M. A moça tecelã. In: _____. Doze reis e a moça no labirinto do vento. 12.ed. São Paulo: Global, 2006, p. 10-14.
DUCROT, O. Princípios de semântica lingüística: dizer e não dizer. Cultrix: São Paulo, 1972.
GADET F.; HAROCHE, Cl.; HENRY, P.; PÊCHEUX, M. Nota sobre a questão da linguagem e do simbólico em psicologia. In: ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: Michel Pêcheux. 4. Ed.Campinas: Pontes Editores, 2014.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2006.
KLEIMAN, A. Texto e leitor. 8 ed. Campinas: Pontes, 2002.
KOCH, I. G. V. A Construção Sociocognitiva da Referência. In: MIRANDA, N. S.; NAME, M. (Org.). Linguística e cognição. Juiz de Fora:UFJF, 2005.
_____. A inter-ação pela linguagem. 8. ed. rev. e ampl. São Paulo: Contexto, 2003.
_____. Argumentação e Linguagem. Cortez: São Paulo, SP, 1984.
_____.; Elias, V. M. Escrever e argumentar. São Paulo: Contexto, 2016.
LOPES, E. Fundamentos da lingüística contemporânea. São Paulo: Cultrix, 1976.
MAINGUENEAU Dominique. Novas Tendências em Análise do Discurso. São Paulo, SP: Pontes, 1997.
MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. In: AMOSSY, Ruth (org.). Imagens de si no discurso, a construção do ethos. São Paulo: Contexto, 2005.
MARCUSCHI, L. A. Compreensão textual como trabalho criativo. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011, p. 89-103, v. 11.
MOSCA, L. L. S. Velhas e Novas Retóricas: Convergências e desdobramentos. In: _____. (org.). Retóricas de ontem e de hoje. 2 ed. Humanitas: São Paulo, 2001.
MUZART, Z. L. Um romance emblemático de Júlia Lopes dealmeida. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.
NAVARRO, M. H. Por uma voz autônoma: o papel da mulher na história e na ficção latino- americana contemporânea. In: __. Rompendo o silêncio. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS,1995.
OLIVEIRA, L. S. Gênesis: Contradiscursos. In: COITO, R. F.; SOARES, A. S. Análise(s) do Discurso: gestos de interpretação em superfícies materiais. Cascavel, PR: Edunioeste, 2012.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 11.ed. Campinas, SP:Pontes Editores, 2013.
PERELMAN, Ch.; Olbrechts-Tyteca, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
RAMOS, F. B.; MARANGONI, M. C. T. O que dizem as mulhes poetas no PNBE 2010?. In: PINHEIRO, A. S.; CRUZ, A. D.; ALVES, L. K. (org.). Literatura e relações de gênero: vozes femininas nas Américas e outras fronteiras. Cascavel, PR: Edunioeste, 2016.
SCOTT, J. Gênero, uma categoria útil de análise histórica. In: Educação e realidade.Porto Alegre, RS: 1995, v. 20, n. 2, p. 71-99.
SILVA, S.; OLIVEIRA, E. G.; CORDEIRO, I. C. Os Lugares Retóricos na Publicidade. In: SELLA, A. F.; BUSSE, S.; CORBARI, A. T. (Org.). Argumentação e Texto: Revisitando Conceitos, Propondo Análises. Campinas: Pontes Editores; Cascavel:Edunioeste, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.