Theatre contributions: new readings present in high school curriculum
Keywords:
Reading, Theatre, Knowledge.Abstract
It was intended in this article analyze the contributions of the theater in the classroom for the construc-tion of the knowledge present in the curriculum of the high school, since this artistic manifestation enables new world readings. For the development, reports have been selected that have permeated the educational practices with the thematic in the last five years. In order to achieve this work, it was neces-sary to raise the following question: Theater school integrates the different areas of knowledge and enables integration with the curriculum disciplines? The target audience were students Application Col-lege of the University of Londrina - Paraná. The analysis intended to deepen scientific knowledge using the literature in narrative or epic, lyric or dramatic to identify the most significant aspects of theater in school. The importance of this study resides precisely in the fact that the Theater is a language that shows the most natural in man; by which you can check, even, that prehistoric man and the post-modern are not far apart. In order to explore the theme, we use as theoretical reference the following authors: (Arcoverde, 2008), (Ostrower, 1983), (Fontoura, Santos, Codevila, 2016), (Cavassin, 2008), (Vigotsky, 1998 and 2005), Cartaxo, 2001). This is an action research, empirically based. Among other results it was found that the Theater contributes to the reading various texts and contexts, present in the high school curriculum.Downloads
References
ARCOVERDE, Silmara L. M. A importância do teatro na formação da criança. In: EDUCERE. VIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba. Anais: formação de professores. Ed. Champagnat, p. 600-609, 2008 Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/629_639.pdf. Acesso em 06 de setembro 2016.
ANDRADE, Andreia Fernandes de. Práticas teatrais no Ensino Médio: dez anos de
Oficinas de Teatro no Colégio Manoel Novaes. 2006, 144p. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal da Bahia, Escola de Dança e Teatro, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador.
BARROCO, Sonia Maria Shima; SUPERTI, Tatiane. Vigotski e o estudo da psicologia da arte: contribuições para o desenvolvimento humano. Psicologia & Sociedade, Maringá, v. 26, n.1.p. 22-31, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v26n1/04.pdf. Acesso em 28 de junho 2015
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: arte / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.130p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em 20 de maio 2014
tsky
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais de Língua Portuguesa / ensino médio, Brasília, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em 29 de junho 2014
CARTAXO, Carlos. O ensino das artes cênicas na escola fundamental e média. 1.ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2001.
CAVASSIN, Juliana. Perspectivas para o teatro na educação como conhecimento e prática pedagógica. Revista Científica. /FAP, Curitiba, v.3, n.3. p.39-52, jan. /dez. 2008.
COURTNEY, Richard. Jogo, teatro & pensamento. 2. Ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 2003.
FONTOURA, Mirieli da S.; SANTOS, Bruna de C. P. dos; CODEVILA, Daniele M. Da leitura e dramatização para reflexões sobre o meio ambiente e o espaço geográfico. In: II FÓRUM INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, de 27 a 30 abril de 2016. Universidade de Santa Cruz do Sul. RS. Anais: escola e professor (a): identidade em risco? RS, 2016. Disponível em: http://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/sepedu/article/view/14970. Acesso em 12 de agosto 2016
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GODOY, Arilda Shmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades: Uma revisão histórica dos principais autores e obras que refletem esta metodologia de pesquisa em Ciências Sociais. Revista de Administração de Empresas São Paulo, v.35, n.2, p. 57-63, mar./abr. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em 20 de junho 2014
MARCONDES, Inaura Aparecida Lustosa. Teatro: elo entre o leitor e o sentido do texto. In: PROGRAMA DE DESENVOLVIMENTO EDUCACIONAL, SEED-PR, 2007/2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/335-4.pdf. Acesso em 22 de junho 2014
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Educação e Pesquisa/USP, São Paulo, v.30, n.2, p. 289-300, maio/ago. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro06.pdf. Acesso em 17 de junho 2014.
MIRANDA, Juliana Lourenço et al. Teatro e a Escola: funções, importâncias e práticas. Revista CEPPG, Goiás, n.20, p. 172-181. 2009. Disponível em:
http://moodle3.mec.gov.br/ufms/file.php/1/gestores/vivencial/pdf/projetointervencao.pdf. Acesso em 16 mai. 2014.
OLIVEIRA, Priscila Félix de; SEVERINO, Thiago Saveda. O teatro e a música como auxílio no ato de leitura. 2010. Disponível em: http://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-teatro-musica-como-auxilio-no-ato-leitura.htm. Acesso em 15 de setembro 2014.
OSTROWER, Fayga. Universos da Arte. 1. Ed. Rio de Janeiro: Campus, 1983.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação do Paraná -Departamento de Educação Básica - Diretrizes Curriculares da Educação Básica Língua Portuguesa – Paraná. 2008. Dispo-nível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n2/a08v35n2.pdf. Acesso em 13 de junho 2014
PAULON, Simone Manieri. A Análise de Implicação como Ferramenta na Pesquisa-intervenção. Psicologia & Sociedade, Rio Grande do Sul, v.17, n.3, p.18-25, set-dez. 2005. Disponível em:
http://www.scielo.br/pdf/psoc/v17n3/a03v17n3.pdf. Acesso em 12 de junho 2014.
SOUZA, Emilene Corrêa. Múltiplas linguagens x habilidades comunicativas: o ensino de língua estrangeira no ambiente escolar. Revista Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v.18, n.1, p.109-123, jan-jun. 2013. Disponível em: http://www.revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao. Acesso em 10 de junho 2014
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa - ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
VIGOTSKY, Lev Semenovich. Psicologia da Arte. 1. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.