Teacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education process.
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23239Keywords:
Autobiography, racial identity, teacher education.Abstract
This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, 2004.
BRASIL. Lei nº 10.639, DE 9 DE JANEIRO DE 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro- Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 3 de outubro de 2018.
BENITES, Larissa Cerignoni. Identidade do professor de Educação Física: um estudo sobre saberes docentes e a prática pedagógica. 2007. 199f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Motricidade). Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, São Paulo.
BONIFÁCIO, Welberg Vinícius Gomes. A história, a cultura negra e as relações raciais na escola: da percepção dos docentes às possibilidades de trabalho com a temática racial. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino na Educação Básica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
BERNARDO, Teresinha; MACIEL, Regimeire Oliveira. Racismo e educação: um conflito constante. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar, São Carlos, SP, v. 5, n. 1, jan.-jun. 2015, pp. 191-205.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Teoria Racial Crítica e Letramento Racial Crítico: Narrativas e Contra narrativas de Identidade Racial de Professores de Línguas. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as) - ABPN, v. 6, p. 236-263, 2014.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio- 23º ed - São Paulo: Edições Loyola, 2013.
GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005
GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. Aletria: Revista de Estudos de Literatura, v. 9, 2002, p. 38-47.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MOORE, Carlos. Racismo e sociedade: novas bases epistemológicas para entender o racismo. Belo Horizonte, MG: Mazza Edições, 2007.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem Conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos PENESB. Programa de Educação sobre o Negro na Sociedade Brasileira. Niterói, Rio de Janeiro. N5. p. 15-23, 2004a.
MUNANGA, Kabengele. A difícil tarefa de definir quem é negro no Brasil. Estudos avançados, v. 18, n. 50, p. 51-66, 2004b.
MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 62, p. 20–31, dez. 2015.
NASCIMENTO, Antonio Dias; HETKOWSKI, Tânia Mara (orgs.) Memória e formação de professores. Salvador, BH: EDUFBA, 2007.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 11-30.
PEREIRA, Márcia Moreira. A lei 10.639/03 no contexto das relações étnico-raciais: uma discussão sobre o currículo escolar. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, Paranaíba, MS, v. 3, n. 7, p. 49-57, 2013.
ROMERO, Tania Regina de Souza. Autobiografias de Professores de Inglês: o entretecer de memória e narrativa na constituição da identidade profissional. In: CELANI, Maria Antonieta Alba (org.) Reflexões e Ações(Trans) Formadoras no Ensino-Aprendizagem de Inglês. Campinas: Mercado de Letras. 2010. Pp.141-162.
SANTOS, Anderson Oramisio. Formação de professores à luz da história e cultura afro-brasileira e africana: novos desafios para uma prática reflexiva. Poíesis Pedagógica, [S.l.], v. 11, n. 2, p. 151-170, 2013.
SANTOS, Ivair Augusto Alves dos. Direitos Humanos e as Práticas De Racismo. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2012.
SOUZA, Elizeu Clementino. Autobiografia docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Ccancella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
SOUZA, Elizeu Clementino. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004, 344 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Bahia, Salvador.
SOUZA, Elizeu Clementino. Profissionalização, Fabricação de Identidade e Trabalho Docente: Alguns Apontamentos Teóricos. In: FERREIRA, Maria Cristina F. Dalacorte; reichmann, Carla Lynn; ROMERO, Tania Regia de Souza (orgs.) Construções Identitárias de Professores de Línguas. Campinas, SP: Pontes. 2016. p. 15-32
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.