Audiovisual education of sexuality: a methodological proposal for image and sound analysis and study

Authors

  • Ricardo Desidério da Silva Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP, Campus de Araraquara) https://orcid.org/0000-0003-2779-2696

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23365
Supporting Agencies

Keywords:

Audiovisual, analysis, images, sexuality.

Abstract

Considering that images educate and are immersed in our daily lives, they still enable a variety of meanings. These meanings that submit us to a reflection of what would be its relationship with education. Is every video educational? How can we go beyond a simplistic look at what images and sounds represent? How to (re) mean your senses? These and many other possible questions lead us to think about its use in the school environment, since it may bring very relevant contributions to the teaching and learning process of the student, especially when linked to the theme of sexuality. In this sense, the text aims to present a methodology for the works that will be developed in Sexual Education projects at school from the analysis and study of images and sounds. It is a methodological alternative that is not limited in its use, and may be suitable for any other specific methods that you intend to use in your work and/or your research. It is also hoped that it will enable new approaches with the same purpose of analyzing images and sounds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Desidério da Silva, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP, Campus de Araraquara)

Doutor em Educação Escolar na linha de pesquisa em "Sexualidade, Cultura e Educação Sexual" pela UNESP/Araraquara. Pedagogo e também Licenciado em Ciências e Matemática. Mestre em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual de Maringá-PR. Pesquisador no Círculo de Pesquisa em Educação Sexual e Sexualidade - CiPESS (UEL) e no Grupo de Pesquisa SexualidadeVida/USP-CNPq; consultor de matérias para o site UOL/Mulher/Comportamento e revista VIP/Editora Abril; foi professor na Educação Básica da Rede Pública Estadual do Paraná no período de 1998 a 2015. Atualmente é Professor do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana) e também Coordenador do Núcleo de Educação para Relações de Gênero (NERG) do mesmo Campus. Docente no Programa de Pós-graduação em Educação Sexual, nível de mestrado da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Araraquara, SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores. Atuando principalmente nos seguintes temas: "Sexualidade e Educação Sexual", "Sexualidade, Educação e Mídias", "Didática e Formação de Professores"

References

ALMEIDA, Milton José. Imagens e sons: a nova cultura oral. 3 ed., São Paulo: Cortez, 2004.

ALMEIDA, Milton José. Cinema: arte da memória. Campinas, SP: Autores Associados, 1999a.

ALMEIDA, Milton José. Educação Visual da Memória: Imagens Agentes do Cinema e da Televisão. Pró-Posições, v. 10, n. 2, 29. ed., jul. 1999b.

BAHIANA, Ana Maria. Como ver um filme. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Trad. Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro Lisboa. Lisboa: Edições 70, 2007.

BORGES, Matheus Zaffani; DESIDÉRIO, Ricardo. Gênero, sexualidade e (des)educação na série “(Des)encantato”, de Matt Groening. In: DESIDÉRIO, Ricardo (org). Sexualidade em cena: discursos midiáticos e suas múltiplas leituras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 147-168.

BRUZZO, Cristina. O cinema na escola: o professor, um espectador. Tese de doutorado. Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

BRUZZO, Cristina. O documentário na sala de aula. Revista Ciência & Ensino, v. 4, 1998.

CARRINO, Adalto Luiz; DESIDÉRIO, Ricardo; GIROTO, Claudia Regina Mosca. Adolescência, mídia e sexualidade: o discurso do episódio “bye” na série “13 reasons why”. In: DESIDÉRIO, Ricardo (org). Sexualidade em cena: discursos midiáticos e suas múltiplas leituras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 41-62.

COUTINHO, Laura Maria. O estúdio de televisão e a educação da memória. Brasília: Plano Editora, 2003.

COUTINHO, Laura Maria. Audiovisuais: arte, técnica e linguagem – 60h. Brasília: Universidade de Brasília, 2006.

DE CARLI, Ana Mery Sehbe. O corpo no cinema: variações do feminino. Caxias do Sul, RS: Educs, 2009.

DESIDÉRIO, Ricardo (org). Sexualidade em cena: discursos midiáticos e suas múltiplas leituras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019.

DESIDÉRIO, Ricardo (org). Reflexões sobre a sexualidade nos espaços midiáticos. Londrina: Syntagma Editores, 2018.

FERRARI, Anderson. “Politicamente silenciosa”: cinema e a formação ética-estética dos sujeitos. In: FERRARI, Anderson; CASTRO, Roney Polato de (Orgs.). Política e poética das imagens como processos educativos. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2012.

FIORINI, Jessica Sampaio; RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal; DESIDÉRIO, Ricardo. Gênero, sexualidade e mídia: contribuições para educação sexual na infância. In: DESIDÉRIO, Ricardo (org). Reflexões sobre a sexualidade nos espaços midiáticos. Londrina: Syntagma Editores, 2018. p. 16-39.

MIRANDA, Carlos Eduardo Albuquerque; COPPOLA, Gabriela Domingues; RIGOTTI, Gabriela Fiorin. A educação pelo cinema. Rev. Educação e Cinema, Unicamp: SP, p. 02, 2005.

MIRANDA, Carlos Eduardo Albuquerque. Reflexões de um Tempo e Diligências para Metodologias de Estudo de Imagens em Educação. Revista Educação & Realidade, v. 33, nº1, pp. 99-115, jun/jun, 2008.

MIRANDA, Carlos Eduardo Albuquerque. A fisiognomonia de Charles Le Brun – a educação da face e a educação do olhar. Pro-posições. Campinhas, vol. 16, n. 2 (47), p. 15-35, maio/ago. 2005.

MIRANDA, Carlos Eduardo Albuquerque. Uma educação do olho: as imagens na sociedade urbana, industrial e de mercado. Caderno Cedes, Campinas, n. 54, p. 28-40, ago. 2001.

MORENO, Montserrat. Como se ensina a ser menina: o sexismo na escola. Trad. Ana Venite Fuzatto. São Paulo: Moderna; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1999.

OLIVEIRA JR., Wencesláo Machado. Chuva de cinema: natureza e cultura urbanas. Tese de doutorado em Educação. Campinas, SP: Unicamp, 1999.

OLIVEIRA JR., Wencesláo Machado. Poder e ternura: a educação dos sentidos nas sexualidades do filme Amarelo Manga. In: DESIDÉRIO, Ricardo; CAMARGO, Hertz Wendel de (Orgs.). Mídia, Educação e Sexualidade. Londrina, PR: Syntagma Editores, 2011.

PASOLINI, Píer Paolo. Empirismo herege. Lisboa: Assírio e Alvim, 1982.

PASOLINI, Píer Paolo. Gennariello: a linguagem pedagógica das coisas. In: LAHUD, Michel (Org.) Os jovens infelizes: Antologia de ensaios Corsários. São Paulo: Brasiliense, 1990.

SILVA, Ricardo Desidério. Educação Audiovisual da Sexualidade: olhares a partir do Kit Anti-Homofobia. 2015, 144 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara-SP, 2015.

SANTOS, Guilherme Gomes dos; DESIDÉRIO, Ricardo. Badoo: uma análise dos perfis pessoais em uma rede de relacionamentos. In: DESIDÉRIO, Ricardo (org). Sexualidade em cena: discursos midiáticos e suas múltiplas leituras. São Carlos: Pedro & João Editores, 2019. p. 63-78.

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; LOPES, José de Sousa Miguel (Orgs). A escola vai ao cinema. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

Published

09-04-2020

How to Cite

DA SILVA, R. D. Audiovisual education of sexuality: a methodological proposal for image and sound analysis and study. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e23365, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.23365. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23365. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

IMAGENS E SONS