The scholanovista Faria de Vasconcelos and the Education of abnormal children: (psycho) pedagogical action in the Institute of Mental and Pedagogical Reeducation (1929-31)

Authors

Supporting Agencies

Keywords:

Faria de Vasconcelos, Special education, New school, Abnormal scholars.

Abstract

We approached the Portuguese scholanoview, Faria de Vasconcelos (1880-1939), which was an indispensable pedagogical figure of the Nova school movement, in the context of its contributions to abnormal children. The historic arch travels through the first decades of the century. XX, period where there was only for abnormal children the medical-Pedagogical Institute, Colonia Agricola S. Bernardino and the Medical-pedagogical Institute ' flower Shops of the street '. We are guided by an analytical and hermeneutical argument, under a historical-descriptive documentary methodology, whose theoretical-conceptual corpus is based on the primary sources of this pedagogue and the ' Complete works ', gathered and analyzed by Ferreira Marques; Spoils of archives and monograph of the Institute of Mental and Pedagogical reeducation; and secondary sources in various libraries, journals and academic dissertations. We centralize in the actions, ideas and experiences of Faria de Vasconcelos in new education and special education. The objectives are: to analyze the diffusion and influences of the new education movement in the Portuguese context of the time; Analyze the ideas about the education of ' abnormal ' children (delayed/delayed) in this scholarly view and the impact of the proposed law of J. Camoesas (1923), as well as its action taken at the Institute of Mental and Pedagogical reeducation (1929-31). The education of the children said ' abnormal ' were psych pedagogically one of the central themes of Faria de Vasconcelos who intended an integral education (inclusive). His psych pedagogical contributions, such as scholanview and, in particular, to the education of the ' abnormal ' children were important, especially the creation of the Institute and, therefore, constitutes one of the greatest figures in the history of education in Portugal, of great European prestige and Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Candeias Martins, Instituto Politécnico de Castelo Branco

Escola Superior de Educação/IPCB

Dep.tº Ciências Sociais e da Educação

Área: Teoria e História da Educação

References

AFONSO, José António M. Moreno. A Educação Especial em Portugal: Aspetos da sua formação histórica e a emergência das organizações de pais de cidadãos deficientes mentais. Porto: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, 1995.

ALVES, Luís A. Marques. República e Educação: Dos princípios da Escola Nova ao Manifesto dos Pioneiros da Educação. Revista da Faculdade de Letras - HISTÓRIA (Porto), III Série, Vol. 11, p. 165-180, 2010.

ALVES, M. A ação pedagógica de Faria de Vasconcelos, 1967, 219 f. (Tese de Licenciatura em Ciências Históricas e Filosóficas, na Faculdade de Letras/ Univ. de Coimbra. Coimbra.

ALVES, M. Compilação de obras do Prof. Faria de Vasconcelos. Estudos de Castelo Branco:Revista de História e Cultura– Monográfico, nº 30, p. 112-119, julho, 1969.

BERRIO, J. Ruiz. El método historico en la investigación historica de la educación. Revista Española de Pedagogía (Madrid), Año XXXIV, nº 134, p. 449-475, Oct./Dic. 1976.

BRASIL, R. Faria de Vasconcelos e a evolução da pedagogia portuguesa. Estudos de Castelo Branco:Revista de História e Cultura– Monográfico, nº 30, p. 38-46, julho, 1969.

CARLOS, Vítor Manuel Santana. Alguns aspetos do problema da infância anormal. Brotéria, Vol. XLI, Fase. 5, novembro (Separata). Porto: Tipografia Posto Médico, 1945.

CUNHA, A. Faria de Vasconcelos: pensamento e ação pedagógica, 1967, p. 310 (Dissertação de Mestrado em Filosofia da Educação no IE). Universidade do Minho. Braga.

DEMOOR, João. As crianças anormais e o seu tratamento educativo em casa e na Escola. Lisboa: C8 Editora, 1922.

DIAS, J. L. Itinerário biobibliográfico de Faria de Vasconcelos. Estudos de Castelo Branco: Revista de História e Cultura– Monográfico, nº 30, p. 83-109, julho, 1969.

FERNANDES, R. O pensamento pedagógico em Portugal. Lisboa: ICALP, 1978.

FERREIRA, A. A. da Costa. Algumas lições de Psicologia e Pedologia. Lisboa: Lúmen, 1920.

FERREIRA, António Aurélio da Costa. Instituto Médico- Pedagógico da Casa Pia de Lisboa. Lisboa: Imprensa Libânio da Silva, 1919.

FIGUEIRA, M. H. a Educação Nova em Portugal (1882-1935): semelhanças, particularidades e relações com o movimento homónimo internacional (Parte II). História da Educação – ASPHE/Fae/UFPel (Pelotas), nº 15, p. 29-52, abr. 2004.

FIGUEIRA, M. H. Um roteiro da educação nova em Portugal, 2001, 375 f. (Dissertação de Mestrado em Ciências da Educação). Faculdade Psicologia e Ciências da Educação/Universidade de Lisboa. Lisboa

FRÓIS, J. P. Contributo para a história da educação dos deficientes mentais em Portugal: Os primeiros oitenta anos do seu desenvolvimento (1890-1970). 1994, 347 f. (Dissertação de Mestrado em Educação Especial, na FCS). Universidade Técnica de Lisboa. Lisboa.

GOMES, J. F. A. Faria de Vasconcelos. Revista Portuguesa de Pedagogia (Coimbra), XIV, p. 231-255, 1980b.

GOMES, J. F. Estudos de História e Pedagogia. Coimbra: Almedina, 1984.

GOMES, J. F. Uma proposta de lei para a criação de ‘escolas novas’ apresentada no parlamento da 1.ª República – Estudos para a História da Educação no séc. XIX. Coimbra: Almedina, 1980a.

LEMOS, A. V. Princípios basilares da ‘Liga Internacional de Educação Nova’ e seus fins. Coimbra: Tip. Reis Gomes, 1929.

MARQUES, J. F. Faria de Vasconcelos: Obras Completas (Vol. I., 1915-1920). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1986.

MARQUES, J. F. Faria de Vasconcelos: Obras Completas (Vol. III, 1920-1925). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2000.

MARQUES, J. F. Faria de Vasconcelos: Obras Completas (Vol. IV, 1925-1933). Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009.

MARTINS, E.C. (coord.) António S. Faria de Vasconcelos nos meandros do Movimento da Escola Nova: Pioneiro da educação do futuro. Castelo Branco/Várzea da Rainha Impressores: Edição da Câmara Municipal de Castelo Branco, 2019 (ISBN: 978 989 691 808 8).

MEIRELES-COELHO, C. Educação contemporânea. Aveiro: Publ. Univ.de Aveiro, 2005.

NÓVOA, A. S. Evidentemente: Histórias da Educação. Lisboa: Asa, 2005.

PATRÍCIO, M. Ferreira. A Seara Nova no itinerário pedagógico de Faria de Vasconcelos. Seara Nova, n.º 1712 (verão) e n.º 1713 (outono), 2010.

RAMALHO, Albano. Impressões sobre as Escolas de França e Bélgica. Porto: Casa Editora de António Figueirinhas, 1909.

RAMOS, Licínia. Crianças anormais. Escola Portuguesa (Lisboa), Ano X, nº 469, p. 32-33, outubro, 1943.

VASCONCELOS, A. F. (2012). Uma escola nova na Bélgica (Carlos Meireles-Coelho, Ana Cotovio e Lúcia Ferreira, trad. original Une École Nouvelle en Bélgique. Préface de A. Ferrière. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé, 1915). Aveiro: Glocal-Associação Científica Internacional, 2012.

VASCONCELOS, A. S. F. Lições de pedologia e pedagogia experimental. Lisboa: Antiga Casa Bertrand, 1909a.

VASCONCELOS, A. S. F. Monographie de L’Institut de Reeducaction Mentale et Pedagogique. Lisboa: Imprensa Lucas & Ca, 1931.

VASCONCELOS, A. S. F. Problemas escolares. 1ª série. Lisboa: Seara Nova, 1921 (2ª série, 1929).

VASCONCELOS, A. S. F. These 1: Anormaes pedagógicos (Comunicação) In: II Congresso Pedagógico (março, p. 347-354). Lisboa : Atas do Congresso/Edição do Autor, 1909b.

VASCONCELOS, A. S. F. Une École Nouvelle en Belgique. Neuchâtel: Delachaux & Niestlé, 1915.

Published

26-12-2019

How to Cite

MARTINS, E. C. The scholanovista Faria de Vasconcelos and the Education of abnormal children: (psycho) pedagogical action in the Institute of Mental and Pedagogical Reeducation (1929-31). Travessias, Cascavel, v. 13, n. 3, p. e23376, 2019. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/23376. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO