Critical racial lettering: an autobiaographical narrative
Keywords:
Critical racial literacy, Autobiographical narratives, Race identities.Abstract
The article discusses the issue of race and racism through the bias of critical racial literacy using the author's autobiographical narrative. It will also address the issue of the formation of social and race identities. The methodology used will be the Critical Racial Theory, which uses narratives, counter narratives and autobiographies to analyze the lived experiences about race and racism. The article intends to answer the following question: the extent to which social and economic inequalities interfere in the formation of black identities? This begins by bringing IBGE (2019) statistics on poverty and violence to support the discussion of historically constructed racial discrimination. Rescues the foundations of literacy studies in Brazil, continues talking about Racial Literacy and concludes the section addressing Critical Racial Literacy, from the authors Rojo (2009 and 2012) Ferreira (2015). It discusses how social and race identities are formed and how this affects social coexistence, and briefly presents Critical Racial Theory, which contributes to the analysis of autobiographical narratives. Continuing to present the narratives divided into four reports, which follow a chronology, beginning in the author's childhood and ending in her adulthood, they corroborate the mentioned authors showing how the formation of black people's social and race identities reflects and acts on their consciences. The penultimate section presents the analysis of the reports, followed by the final considerations.
Downloads
References
BRASIL. Decreto 7.492 de 02 de junho de 2011. Institui o Plano Brasil Sem miséria. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7492.htm
BRASIL. Mapa da Violência 2012. Disponível em: https://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2012/mapa2012_web.pdf
BRASIL. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Estudos e Pesquisas. Informação Demográfica e Socioeconômica. Nº 41. IBGE. Rio de Janeiro. 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101681_informativo.pdf
BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 2.ed. Rio de Janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1989.
DIAS, Romar Souza e MASTRELA-DE-ANDRADE, Mariana R. Narrativas de professores: identidades sociais de raça e classe no processo de ensino-aprendizagem de inglês. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus (Org). Narrativas autobiográficas de identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em estudos da linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
FERREIRA, Aparecida de Jesus. Narrativas autobiográficas de professoras/es de línguas na Universidade: Letramento Racial Crítica e Teoria Racial Crítica. In: FERREIRA, Aparecida de Jesus (Org). Narrativas autobiográficas de identidades sociais de raça, gênero, sexualidade e classe em estudos da linguagem. Campinas, SP: Pontes Editores, 2015.
FERREIRA, Aparecida de Jesus, Teoria Racial Crítica e Letramento racial crítico: narrativas e contranarrativas de identidade racial de professores de línguas. Revista da ABPN, v. 6, n. 14, p. 236-263, jul./out. 2014.
FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FERNADES, Viviane Barboza. CORTEZ, Maria Cecília. Identidade Negra entre exclusão e liberdade. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros. n. 63, p. 103-120, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rieb/n63/0020-3874-rieb-63-0103.pdf
GOMES, N. L. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: MEC - Secad (Org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal no. 10.639/2003 - Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, 2005, p. 39-61. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_volume2_educacao_anti_racista_caminhos_abertos_pela_lei_federal_10639_2003.pdf
PLANO Brasil sem miséria. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/labgov/inovacoes/cases/66-estrategia-de-monitoramento-analitico-do-plano-brasil-sem-miseria-e-programas-do-mds-2.
REICH, Elizete Evânia. A distinção das classes sociais segundo o conceito de capital cultural em Bourdieu, e a teoria da classe de lazer de Thorstein Veblen. S, Natal RN, v. 1, n. 15, Maio, 2017, 81-105. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/11491/8558
IBGE. Características Étnico-Racias da População: classificações e identidades. Rio de Janeiro-RJ. 2013.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
ROJO, Rosane. Pedagogia dos multiletramentos. Diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, Roxane: MOURA, Eduardo (org). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SARDINHA, Patrícia Miranda Medeiros. Letramento crítico: uma abordagem crítico-social dos textos. (SEEDUC). 2018.
STACHEIRA, C. R.; MOURA, A. B. L. A Política das Políticas Públicas: uma análise preliminar sobre a gênese do Plano Juventude Viva como agenda para enfrentar a violência letal contra jovens negros no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS POPULACIONAIS, 10., 2016. Anais [...]. [S.l.]: 2016, n.p.
Matéria jornalística: José Avelino Grota, do Ministério Público paulista, usa grupo MP/SP Livre no Face para falar de babás e pobre 'que nasce feio e morrerá feio'; 'Fui sarcástico, ácido', ele diz. São Paulo. Jornal Gazeta online. Publicado em 04/10/2017.
SILVA, Tarcia Regina da. DIAS, Adelaide Alves. O racismo sob a forma de violência silenciosa e as contribuições da pedagogia institucional no seu enfretamento. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 21, n. 1, p. 72-92, jan./jun. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.