Woman and man in the imaginary of The handmaid’s tale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24177
Supporting Agencies
CAPES

Keywords:

The handmaid’s tale, Durand/ Imaginary, Mythocritcs.

Abstract

The handmaid’s tale series presents the woman's condition in a future in which she appears completely subdued; where the issue of gender is clearly shared with the audience. This one study seeks to analyze the representations of women and men in this fictional work, guided by the characters June/Offred and Commander Fred Waterford. The methodology undertaken here is based on the mythocritics proposed by Gilbert Durand and in perspectives from his general theory of the imaginary. For example, the mapping of mythical elements present in the narratives that show the Apollonian and Dionysian myths guiding the imaginary of the series, in the next moment, dwells on the mythical lesson of the last myth concerning the representation of excess on character construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Moura, Universidade de São Paulo (USP)

Mestre em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa (FFLCH/USP), com a dissertação "A hora e a vez da periferia: a literatura marginal e o cinema feito em Pernambuco a partir da retomada", orientada pela Profª. Drª. Fabiana Buitor Carelli. Possui Bacharelado em Letras - Português e Espanhol pela Universidade de São Paulo - USP (2016), com período de intercâmbio em Letras Latinoamericanas na Universidad Autónoma del Estado de México - UAEM (2014) e Licenciatura em Letras - Português pela Universidade de São Paulo (2018). Entre 2015 e 2016 desenvolveu o projeto de Iniciação Científica "O vagar como identidade do ser no mundo: um estudo sobre o filme 'Viajo porque preciso, volto porque te amo', de Marcelo Gomes e Karim Aïnouz e a obra do escritor Samuel Rawet", sob orientação da Profª. Drª. Fabiana Buitor Carelli (FFLCH - USP). Integra o GENAM - Grupo de Pesquisa em Literatura, Narrativa e Medicina (FFLCH-USP/ FMUSP). Em 2012, atuou no Projeto de Cultura e Extensão "Inclusão digital para funcionários Coseas".

References

A BÍBLIA Sagrada. Traduzida em português por João Ferreira de Almeida. Revista e atualizada no Brasil. 2. ed. Barueri: Sociedade Bíblica do Brasil, 1999.

ANAZ, Sílvio. O arcaico e o contemporâneo em sense8: representações arquetípicas da diversidade. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 40, p. 77-95, set./dez. 2017.

BARROS, Ana Taís Martins Portanova. Comunicação e imaginário: algumas contribuições da Escola de Grenoble. In: LEÃO, Lúcia. Processos do imaginário. São Paulo: Képos, 2016.

DURAND, Gilbert. Sobre a exploração do imaginário, seu vocabulário, método e aplicações transdisciplinares. Revista Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, n. 11 (1/2), p. 243-273, 1985.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. São Paulo, Martins Fontes, 2002.

SOARES, Rosana; ANAZ, Silvio. O mesmo e o outro em Blade Runner. Revista Tríade, Sorocaba, v. 5, n. 9, p. 98-111, jun. 2017.

THE handmaid’s tale. Criador: Bruce Miler, a partir do romance homônimo de Margaret Atwood. EUA: Hulu, 2017. Temporada 1, episódios de 1 a 10, streaming.

Published

09-04-2020

How to Cite

MOURA, H. Woman and man in the imaginary of The handmaid’s tale. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. e24177, 2020. DOI: 10.48075/rt.v14i1.24177. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/24177. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] MITO, IMAGINÁRIO E ECOLINGUÍSTICA