Nature, imaginary, and natural beauty in Brazil: fields of poetic-plastic images, memory, and transversality
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.24192Keywords:
Nature, Natural wonders, Imaginary universe, Memory.Abstract
An approach on the imagery, symbolic, and mythical dimensions in both literary and pictorial texts, regarding the approach on imaginary and memory – presentified in the images of Iguassu River, Iguassu Falls, Paulo Afonso Waterfall, Marumbi, Vila Velha, Maquiné Grotto – aiming to (re)present and interpret poetic and pictorial texts (poems, paintings, photographs) by representative Brazilian authors of literature and plastic arts, considering their cross-cutting and intercultural dialogues.
Downloads
References
AS BELEZAS Naturais da Gruta de Maquiné. Disponível em: http://www.belohorizonte.mg.gov.br/atrativos/entorno-de-belo-horizonte/belezas-naturais-da-gruta-do-maquine. Acesso em: 30 ago. 2017.
A TAÇA - Parque Estadual de Vila Velha - Ponta Grossa - Paraná - (Domínio Público). Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Parque_Estadual_de_Vila_Velha. Acesso em: 28 mar. 2020.
BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos: ensaios sobre a imaginação da matéria. Trad. Antonio de Padua Danesi. São Paulo: Martins fontes, 1989.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
CABEZA DE VACA. Naufrágios. In: Os Conquistadores. Porto Alegre: L&PM, 1987 (1ª. Ed. em espanhol 1542).
CACHOEIRA de Paulo Afonso. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Cachoeira_de_Paulo_Afonso_BA.jpg Acesso em: 28 mar. 2020.
CATARATAS do Iguaçu. Disponível em: http://www.fozdoiguacudestinodomundo.com.br/atrativos/cataratas-do-iguacu. Acesso em: 30 ago. 2017.
CASTRO, Alves. A Cachoeira de Paulo Afonso (domínio público). Disponível em:
http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/jp000015.pdf. Acesso em: 30 ago. 2017.
CONJUNTO Marumbi. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Conjunto_Marumbi. Acesso em: 28 mar. 2020.
COUTO, Elza Kioko N. Nenoki do; SILVA, Samuel da Souza. Análise do discurso ecológica: Ecolinguística e ecoética. In: Antropologia do imaginário, ecolinguística e metáforas. Elza Kioko Nakayama Nenoki do Couto; Ema Marta Dunck-Cintra; Lorena Araujo de Oliveira Borges (Org.). Brasília, DF: Thesaurus, 2014.
CORA, Coralina. A Serra dourada (Anhanguera - Cora Coralina.) Disponível em:
https://monopoliodasruas.wordpress.com/2016/11/18/anhanguera-cora-coralina/. Acesso em: 03 mar. 2020.
CURADO, L. A. do C. Goyaz e Serra Dourada por J. Craveiro e poetas – 1911 a 1915. Goiânia: Editora Líder, 1994.
DE BONA, Theodoro. Montanha do Marumbi (pintura); Vila Velha (pintura). Disponível em:
http://www.muvi.advant.com.br/memoria_muvi/bona/paisagens.htm. Acesso em: dez. 2017.
DUFRENNE, Mikel. O poético. Porto Alegre: Globo, 1969.
DURAND, Gilbert. A imaginação simbólica. Lisboa: Edições 70, 1995b.
DURAND, Gilbert. A fé do sapateiro. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1995a.
DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário: introdução à arquetipologia geral. Trad. Hélder Godinho. São Paulo: Martins Fontes, 1997 (Ensino Superior).
DURAND, Gilbert. Campos do imaginário. Textos reunidos por Danièle Chauvin. Trad. Maria João Batalha Reis. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
GARRARD, Greg. Ecocrítica. Trad. de Vera Ribeiro. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 2006.
GONZALES, Javier. El cuerpo y la letra: la cosmología poética de Octavio Paz. México – Madrid – Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1990.
GRECA, Rafael. Poema ao Rio Iguaçu. Curitiba: Edição Instituto Farol do Saber, 1997.
GRUTA de Maquiné – CORDISBURGO – MG. Disponível em:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Gruta_de_Maquin%C3%A9?uselang=pt#/media/File:2007_11_nov_Gruta_de_Maquin%C3%A9_Cordisburgo_008.jpg. Acesso em: 30 ago. 2017.
KOLODY, Helena. “Cataratas do Iguaçu”. In: Viagem no espelho. 5. ed. Curitiba: Editora da UFPR, 1999.
LIMA, Maria de Fátima Gonçalves. “Para Goiandira e Cora Dois Poemas Performativos de Gilberto Mendonça Teles”. Anais da ABRALIC (2017). Disponível em: http://www.abralic.org.br/anais/arquivos/2017_1522185211.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.
LINS, Augusto Estellita. A magia dos signos: ensaio de semiologia. Brasília: Editora Ser, 1996.
LINS, Augusto Estellita. Diálogo com os signos da arte: ensaios de arte e semiologia. Brasília: Editora SER, 1998.
OLIVEIRA, Alberto de. “Vestígios Divinos (Na Serra de Marumbi)”. Disponível em: http://www.academia.org.br/academicos/alberto-de-oliveira/textos-escolhidos. Acesso em: 28 mar. 2020.
PAZ, Octavio. Convergências: ensaios sobre arte e literatura. Trad. Moacir Werneck de Castro. Rio de Janeiro: Rocco, 1991.
PAZ, Octavio. O arco e a lira. Trad. Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1982 (Coleção Logos).
PIMENTEL, Maurício Ragagnin. Cataratas do Iguaçu: experiências e registros de uma paisagem turística. Porto Alegre: Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Geociências. Programa de Pós-Graduação em Geografia, Porto Alegre, RS, UFRGS/PPGEA, 2010.
PINTORES da Paisagem Paranaense. Edição fac similar. Curitiba: Secretaria de Estado da Cultura: Solar do Rosário, 2005
QUINTANA, Mario. “Cataratas do Iguaçu”. In: QUINTANA, Mario. Água / Mario Quintana (Introdução de Elena Quintana e Eduardo San Martin. – ed. Trilingüe. Porto Alegre: Artes e Ofícios, 2001.
RACIONERO, Luis. El arte de escribir: emoción y placer del acto creador. Madrid: Temas de Hoy, 1995.
ROSA, João Guimarães. Magma. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.
ROSA, João Guimarães. Entrevista a Günter Lorenz – “Diálogo com Guimarães Rosa”.
Disponível em: https://www.revistaprosaversoearte.com/as-pessoa-nao-morrem-ficam-encantadas-joao-guimaraes-rosa/. Acesso em: 03 mar. 2020.
TUAN, Yi-fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.