From the fat woman to the priest: the marks of stigma in two short stories of Amar é crime, by Marcelino Freire
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i1.24924Keywords:
Marcelino Freire, Stigma, Short story.Abstract
This brief study aims to accomplish an analysis that investigates the relationships between stigmatized characters and the so-called “normal” characters present in the short stories Mariângela and Jesus te ama, from the book Amar é crime, by Marcelino Freire. The author stands out in the Brazilian literature scene not only for his agile writing, but also for his ability to make visible, in his work, the marginalized characters of Brazilian daily life, as well as making them capable of intriguing and disturbing the social entities and subjects who are willing to make these individuals deviate from what is fully accepted socially. For this, narrators, speeches, conflicts and characters are evidenced, in an attempt to demonstrate how the marks of stigma emerge in society and how they deteriorate the identity of those affected by them. So, theoretical concepts present in the works Stigma: notes on the management of spoiled identity, by Erving Goffman (2008) and Aesthetics of verbal creation, by Mikhail Bakhtin (2010) were used primarily. Through these, we seek to understand and describe analytically, respectively, how the relationships that emerge from the contact of the so-called normal and stigmatized, make these beings deteriorated and how the ideological discourses, passed on in the middle of this interaction, are able to decisively interfere during this process.
Downloads
References
ABREU, Caio Fernando. Terça-feira gorda. Portal Vermelho, São Paulo, 06 de jan. de 2015. Disponível em: https://vermelho.org.br/2015/02/06/caio-fernando-abreu-terca-feira-gorda/. Acesso em: 29 de dez. de 2019.
ANJOS, Gabriele dos. Identidade sexual e identidade de gênero: subversões e permanências. Sociologias, Porto Alegre, a. 2, n. 4, p. 274-305, jul./dez. 2000.
BACCEGA, Maria Aparecida. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 13, p. 7-14, dez. 1998.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
BOSI, Alfredo. Situação e formas do conto brasileiro contemporâneo. In: BOSI, Alfredo. O conto brasileiro contemporâneo. São Paulo: Editora Cultrix, 1975. p. 7-22.
BOSI, Ecléa. Entre a opinião e o estereótipo. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, v. 1, n. 32, p. 111-118, mar. 1992.
FREIRE, Marcelino. Amar é crime. São Paulo: Edith, 2010.
GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
GOFFMAN, Erving. Representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.
KIFFER, Ana. Corpo, memória, cadeia: o que pode o corpo escrito? Alea: Estudos Neolatinos, Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da UFRJ, v. 8, n. 2, p. 263-280, jul./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2006000200008. Acesso em: 29 dez. de 2019.
MACHADO JÚNIOR, Luiz Bosco Sardinha; CONSTANTINO, Elizabeth Piemonte. Possibilidades de diálogo entre o conceito de ideologia em Bakhtin e a teoria das representações sociais. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 1, n. 2, p. 93-111, dez. 2012.
MAIA, Helder Thiago. Sem-vergonhices, descaramentos e safadezas na obra de Marcelino Freire. Fórum de Literatura Brasileira Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 7, n. 14, p. 109-126, dez. 2015.
MARQUES, Ivan. Amor e sangue. In: FREIRE, Marcelino. Amar é crime. São Paulo: Edith, 2010, p. 11-15.
MIRANDA, Olinson Coutinho. Personagens queer nos contos de Marcelino Freire. Revista Fórum Identidades, Itabaiana, a. 6, v. 11, n. 11, p. 150-159, jan./jun. 2012.
MONTALVÃO, Stella. Representando o preconceito: o homem sem rumo de Salim Miguel. Graphos, João Pessoa, v. 7, n. 21, p. 191-200, jan. 2005.
POE, Edgar Allan. Filosofia da composição. In: POE, Edgar Allan. Poesia e prosa. Porto Alegre: Globo, 1960. p. 501-511.
SANTOS, Hildete Leal dos; SANTOS, Adelino Pereira dos. Entre Amélias e Cinderelas: representações femininas em contos da tradição oral. REVELL - Revista de Estudos Literários da UEMS, Campo Grande, v. 2, n. 16, p. 74-95, set. 2017.
SILVA, Marcel V.B. O olhar embaciado de Miguilim: Mutum (2007, dir. Sandra Kogut) e as estratégias cinematográficas de representação do narrador com onisciência seletiva. In: XI Congresso Internacional da Associação Brasileira de Literatura Comparada. Anais [...] São Paulo, ABRALIC, 2008. Disponível em: http://www.abralic.org.br/eventos/cong2008/AnaisOnline/simposios/pdf/064/MARCEL_VIEIRA.pdf. Acesso em: 29 de dez. de 2019.
SIQUEIRA, Sena Aparecida de. Representações sociais da literatura e a confluência de ideias entre Moscovici e Bakhtin: um estudo com professores alfabetizadores no Distrito Federal. 2013. 217 f. Tese (Doutorado em Literatura e outras artes). Departamento de Teoria Literária e Literaturas, Universidade de Brasília, Brasília.
TREVISAN, Dalton. Uma vela para Dario. In: TREVISAN, Dalton. Vozes do Retrato: quinze histórias de mentiras e verdades. São Paulo: Ática, 1991. p. 25-26.
VASCONCELOS, Naumi Antonio de; SUDO, Iana; SUDO, Nara. Um peso na alma: O corpo gordo e a mídia. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 65-93, mar. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.