From basic training to teaching practice: what is the teacher's perception about gifting?
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.26215Keywords:
High Abilities/Giftedness, teacher training and teaching practice.Abstract
The exercise of the teaching profession in the area of High Abilities/Giftness is challenging and requires training concerned with this theme. In this context, this research investigates the perception of High Abilities/Giftness, in the field of exact and earth sciences, together with two groups of actors: undergraduates and in-service teachers. The work makes a comparison between the researched groups with the purpose of verifying if the teaching practice and the subsequent formations modify the teacher's perception regarding the AH/G. Aspects of teacher training courses in Brazil are also observed, reflected in the knowledge and skills demonstrated by the teacher and their conceptions of the subject. 56 participants from the field of exact and earth sciences participated in the survey. The public opinion survey with unidentified participants was concerned with obtaining a diverse sample and the data were treated qualitatively and quantitatively. Gauthier, Tardif, Perrenoud, Renzulli, Fleith, Reis, Amaral, Bahiense, Rossetti, Delou, Virgolim and Pérez were some of the authors who supported the discussions of this work. Based on the answers obtained, it could be verified that in both groups surveyed, knowledge of AH/G was superficial and that teaching practice, as well as subsequent training, has not brought an adequate perception of giftedness.Downloads
References
ALMEIDA, S. Leandro; OLIVEIRA, Ema P.; SILVA, Manuela E.; OLIVEIRA, G. Cristiano. O papel dos professores na identificação de crianças sobredotadas: Impacto de variáveis pessoais dos alunos na avaliação. ANEIS, Braga, v. 1, n. 1 e 2, 2000.
AMARAL, Alessandra da Silva Souza Avila. A formação do professor a partir do lúdico: um possível caminho para identificação de alunos com altas habilidades/superdotação. 2013. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.
BAHIENSE, Taisa Rodrigues Smarssaro; ROSSETTI, Claudia Broetto. Altas habilidades/superdotação no contexto escolar: percepções de professores e prática docente. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 2, p. 195-208, abr./jun. 2014.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CEB Nº 02 de 11 de setembro de 2001. Brasília, DF, 2001.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB) - Lei Nº 12.176 de 4 de abril de 2013. Brasília, DF, 2013.
BURNS, Deborah E. Altas habilidades/superdotação: manual para guiar o aluno desde a definição de um problema até o produto final. Curitiba, Editora Juruá, 2014.
CASTRO, Júlia Soares Rosa de; FLEITH, Denise de Souza. Criatividade escolar: relação entre tempo de experiência docente e tipo de escola. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, p. 101-118, 2008.
CHAGAS, Jane Farias, Grupos de enriquecimento, In: FLEITH, Denise de Souza (org.). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: SEESP/MEC, 2007. p. 105-121. v. 2.
DELOU, Cristina Maria Carvalho. Educação do aluno com Altas Habilidades/Superdotação: Legislação e Políticas Educacionais para a Inclusão. In: FLEITH, Denise de Souza (org). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: SEESP/MEC, 2007. p. 25-39. v. 1.
FONSECA, Fernanda Cardoso Fraga; ABUD, Maria Jose Milharezi. Característica de qualidade do professor na percepção de alunos com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019.
GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. A pedagogia do amanhã. In: GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. (org.). A pedagogia: Teorias e práticas da Antiguidade aos nossos dias. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 423-436.
MAIA-PINTO, Renata Rodrigues; FLEITH, Denise de Souza. Percepção de professores sobre alunos superdotados. Estudos de Psicologia, Campinas, Brasil, v. 19, n. 1, p. 78-90, 2002.
MARTINS, Alexandra da Costa Souza; ALENCAR, Eunice Soriano de. Características desejáveis em professores de alunos com altas habilidades/superdotação. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 39, p. 31-46, jan./abr. 2011.
PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. Mitos e crenças sobre as pessoas com altas habilidades: alguns aspectos que dificultam o seu atendimento. Cadernos de Educação Especial, Santa Maria, v. 22, p. 45-59, 2003.
PÉREZ, Susana Graciela Pérez Barrera. O culto aos mitos sobre as altas habilidades/superdotação? Psicologia Argumento, Curitiba, v. 29, n. 67, p. 513-531, out./dez. 2011.
PERRENOUD, Phillippe. Dez novas competências para uma nova profissão, Revista pedagógica, Porto Alegre, Brasil, n. 17, p. 8-12, maio/jul. 2001.
REIS, Haydéa Maria Marino de Sant'anna. Educação inclusiva é para todos? a (falta de) formação docente para altas habilidades/superdotação no Brasil. 2006. 266 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
RENZULLI, Joseph. Modelo de enriquecimento para toda a escola: Um plano abrangente para o desenvolvimento de talentos e superdotação. Tradução: Susana Graciela Pérez Barrera Pérez. Revista Educação Especial , Santa Maria, v. 27, n. 50, p. 539-562, set./dez. 2014.
RENZULLI, Joseph. O Que é Esta Coisa Chamada Superdotação, e Como a Desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, Porto Alegre, n. 1, v. 52, p. 75-131, jan./abr. 2004.
RIBEIRO, Mariana Marques Porto; FLEITH, Denise de Souza. Características desejáveis em professores de superdotados. RSEUS, [S.l.], v. 6, p. 83-91, 2018.
SABATELLA, Maria Lúcia; CUPERTINO, Christina M. B., Práticas educacionais de atendimento ao aluno com Altas Habilidades/Superdotação. In: FLEITH, Denise de Souza (org). A construção de práticas educacionais para alunos com altas habilidades/superdotação. Brasília: SEESP/MEC, 2007. p. 67-80. v. 1.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários - Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 5-24, jan./abr. 2000.
VIRGOLIM, Angela Maria Rodrigues. Altas habilidades/superdotação: encorajando potenciais. Brasília: SEESP/MEC, 2007. p. 90.
WINNER, E. Crianças superdotadas: mitos e realidades. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.