Mediatic transposition and cultural representation in “Coco” (2018)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v15i2.27636
Supporting Agencies

Keywords:

Cinema, Intermediality, Media transposition, Cultural representation.

Abstract

This paper analyzes the intermedial relations between the film “Coco”, translated to Portuguese as “Viva – A Vida é Uma Festa”, and the book derived from the film due to its commercial success. In these relations, our analytical approach involves the treatment of Mexican culture in the process of artistic meaning-making, given that the film’s leitmotiv is the “Día de Los Muertos”. Based on Intermediality Studies (CLÜVER, 2006; MÜLLER, 2012; RAJEWSKY, 2012a, 2012b), the analysis contemplates the scenes on the film and the literary text. We focus mainly on the approach proposed by Rajewski (2012), characterized by its synchronous direction and the understanding of intermediality as a category used for a concrete analysis of texts, such as the film “Coco” and its process of media transposition. The analysis focused on the process of thematic meaning-making during the adaptation from the screen to the book in their differences and similarities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Henrique da Silva de Sales, Universidade Estadual de Maringá

Literatura - Campo literário e Formação de Leitores

Líliam Cristina Marins, Universidade Estadual de Maringá

Letras - Campo Literário e Formação de Leitores

References

BOOKER, M. Keith. Disney, Pixar, and the Hidden Messages of Children's Films. Califórnia: Praeger, 2010.

CARVALHAL, Tânia Franco. Literatura Comparada. São Paulo: Ática, 1986.

CERVANTES, Angela; PIXAR. Viva: a vida é uma festa. Rio de Janeiro: Ediouro, 2018.

COCO (Original, trad. Bras. Viva – A vida é uma festa). Direção: Lee Unkrich e Adrian Molina. Estados Unidos, Pixar, 2018.

ECO, Umberto. A definição da arte. Rio de Janeiro: Record, 2016.

GHIRARDI, Ana Luiza. RAJEWSKY, Irina. DINIZ, Thaïs Flores Nogueira. Intermidialidade e referências intermidiáticas: uma introdução. Revista Letras Raras, v. 9, n. 3, p. 11-23, 2020.

CORTÉS, Carlos. Cómo ver al vecino: el libro de texto Hollywoodense sobre México. In: COATSWORTH, John H.; RICO, Carlos (Coord.). Imágenes de México en Estados Unidos. México: Fondo de Cultura Económica, 1989, p. 91-118.

CLÜVER, Claus. Inter textus / inter artes / inter media. Aletria – Revista de estudos de Literatura. Belo Horizonte, p. 11-41, 2006.

DINIZ, Thais Flores Nogeuira. Adaptação como reciclagem. In: Literatura e cinema: tradução, hipertextualidade, reciclagem. Belo Horizonte: UFMG, 2005, p. 81-92.

HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Ed. PUC/Apicuri, 2016.

HALL, Stuart. A identidade cultural da pós-modernidade. São Paulo: DP&A, 2006.

HATTNHER, Alvaro Luiz. Quem mexeu no meu texto? observações sobre literatura e sua adaptação para outros suportes textuais. Revista Brasileira de Literatura Comparada, n.16, p.145-155, 2010.

HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. Florianópolis: Editora UFSC, 2011.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

MÜLLER, Jürgen E. Intermidialidade revisitada: algumas reflexões sobre os princípios básicos desse conceito. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (org.). Intermidialidade e estudos interartes – desafios da arte contemporânea II. Belo Horizonte: UFMG, 2012, p. 75-95.

PETTIT, Arthur G. Images of the Mexican in fiction and film. Ed. Texas A&M University Press, 1980.

RAJEWSKI, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre a intermidialidade. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2012a, p. 15-45.

RAJEWSKI, Irina O. A fronteira em discussão: o status problemático das fronteiras midiáticas no debate contemporâneo sobre intermidialidade. DINIZ, Thaïs Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (org.). Intermidialidade e estudos interartes – desafios da arte contemporânea II. Belo Horizonte: UFMG, 2012b, p. 51-74.

PRICE, David. A Magia da Pixar. Rio de Janeiro: Campus, 2009.

Published

31-08-2021

How to Cite

SALES, T. H. da S. de; MARINS, L. C. Mediatic transposition and cultural representation in “Coco” (2018). Travessias, Cascavel, v. 15, n. 2, p. e27636, 2021. DOI: 10.48075/rt.v15i2.27636. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/27636. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, CINEMA E INTERMIDIALIDADE: TEXTOS, CONTEXTOS E IMAGENS