Unconventional segmentation (hyposegmentation) in written productions of students of the 4th year of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v16i2.28696Keywords:
Speech, Writing, Unconventional segmentationAbstract
This article presents data related to unconventional word segmentation, specifically hyposegmentation, in written productions of elementary school. The objective is to analyze the phenomenon of hyposegmentation (inappropriate word union) and the possible motivations for its realization in the student’s textual productions. The reflections are based on authors in the area of phonetics, phonology, and linguistic variation such as Bisol (2000, 2005), Bortoni-Ricardo (2005), Busse (2013), Cagliari (2006, 2009), Mollica (2004) e Oliveira (2005). Regarding the methodological procedures, the main point of this study presupposes the qualitative interpretative processes and the results were generated from a methodological perspective supported by Applied Linguistics. The research carried out shows that the orthographic deviations presents in the students productions are the result of the transition from oral social practices to systematic writing practices, thus show the hypotheses constructed by students during the development process of the written form of the Portuguese language. The data reiterates the necessity of systematic and permanent work with the phonographic aspects of the language, and the teacher need to analyze the textual productions of the students to testify of their possible doubts, and consider the deviations as an integral part of the learning process.
Downloads
References
ABAURRE, Maria Bernadete Marques; FIAD, Raquel Salek; MAYRINK-SABINSON, Maria Laura Trindade. (Orgs.) Cenas de aquisição da escrita. Campinas: Associação de Leitura do Brasil (ALB); Mercado das Letras, 1997.
BISOL, Leda. O clítico e seu status prosódico. Revista de Estudos de Linguagem, Belo Horizonte v. 9, n. 1, p. 5-30, 2000.
BISOL, Leda. O clítico e o seu hospedeiro. Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 163-184, 2005.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Nós cheguemu na escola e agora? Sociolinguística e Educação. São Paulo: Parábola, 2005.
BUDKE, Ariane Bones; BUSSE, Sanimar. Reflexões sobre a aquisição de escrita em contextos multilíngues: uma abordagem sobre as segmentações não convencionais. Web-Revista SOCIODIALETO – NUPESDD / LALIMU, v. 9, n. 25, jul. 2018.
BUSSE, Sanimar. Variação linguística e ensino: os desafios do ensino em Língua Portuguesa. In: COSTAHÜBES, Terezinha da Conceição (org.). Práticas sociais da linguagem: reflexões sobre oralidade, leitura e escrita no ensino. Campinas: Mercado das Letras, 2015.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. 10. ed. São Paulo: Scipione, 2006.
CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetização e Linguística. 11. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
CARMO, Stefani Alves do; BUSSE, Sanimar. Relação fala e escrita: uma análise dos registros ortográficos em produções escritas do Ensino Fundamental. Travessias, Cascavel, v. 15, n. 3, p. 21-35, set./dez. 2021.
CORRÊA, M. L. G. O modo heterogêneo de constituição da escrita. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
CUNHA, Ana Paula Nobre. A hipo e a hipersegmentação nos dados de aquisição da escrita: um estudo sobre a influência da prosódia. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2004.
CUNHA, Ana Paula Nobre da; MIRANDA, Ana Ruth Moresco. A hipo e a hipersegmentação nos dados de aquisição de escrita: a influência da prosódia. ALFA: Revista de Linguística, São Paulo, v. 53, n. 1, p. 127-148, 2009.
FERREIRA, Adriana Alexandra; BUSSE, Sanimar. Processos fonológicos e escrita ortográfica em produções textuais do ensino fundamental. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 1, jan./mar., p. 233-256, 2019.
MIRANDA, Ana Ruth Moresco; MATZENAUER, Carmen Lúcia Barreto. Aquisição da Fala e da Escrita: relações com a Fonologia. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 35, p. 359-405, jan./abr. 2010.
MOLLICA, Maria Cecília; BRAGA, Maria Luiza (org.). Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
MORAIS, Arthur Gomes de. Ortografia: este peculiar objeto de conhecimento. In: MORAIS, Arthur Gomes de. (org.). O aprendizado da ortografia. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
NÓBREGA, Maria José. Ortografia. São Paulo: Melhoramentos, 2013.
OLIVEIRA, Marco Antônio de. Conhecimento lingüístico e apropriação do sistema de escrita: Caderno do Formador/Marco Antônio de Oliveira. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
PESTANA, Fernando. A gramática para concursos públicos. 3. ed. Rio de Janeiro: Método, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.