The contrastive ethos in a text produced in the University Entrance Exam of the Indigenous Peoples of Paraná/Unioeste
analysis of referring process and elements in the first person plural
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v16i2.28871Keywords:
Ethos, referring process, elements in the first person plural with exclusive function, contrastive identityAbstract
This article presents an investigation on linguistic strategies used to build the ethos of an Indigenous candidate in an argumentative text, produced in the Fourteenth University Entrance Exam of the Indigenous Peoples of Paraná/2016/Unioeste. Specifically, in a qualitative approach, the objective is to analyze the construction of the ethos by means of the referring process in the constitution of the discourse objects “Indian” and “Indigenous peoples” and the uses of the first person plural (inflected verbs and pronouns) mainly with exclusive function. For this purpose, the theoretical contribution that supports the analysis of the construction of ethos by means of the referring process and linguistic elements in the first person plural is based on the sociocognitive-interactionist approach and on multidisciplinary proposals related to Argumentation, such as Rhetoric, Textual Linguistics, Cognitive Linguistics and Pragmatics. The results show that the referring process and the modalizers with an exclusive function are mobilized by the candidate to build a contrastive ethos (Indigenous and/or non-Indigenous), they signal the producer’s point of view and lead to the argumentative orientation of the text, through the triadic composition ethos, pathos and logos.
Downloads
References
ADAM, J. M. Imagens de si e esquematização do orador: Pétain e De Gaulle em junho de 1940. AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 93-117.
AMARAL, W. R.; BAIBICH-FARIA, T. M. A presença dos estudantes indígenas nas universidades estaduais do Paraná: trajetórias e pertencimentos. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 93, n. 235, p. 818-835, set./dez. 2012.
AMOSSY, R. Da noção retórica de ethos à análise do discurso. AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 09-28.
ARISTÓTELES. Retórica. Tradução, textos adicionados e notas de Edson Bini. São Paulo: EDIPRO, 2017.
BENVENISTE, E. Problemas de Linguística Geral I. Tradução de Maria da Glória Novak e Maria Luiza Neri. 3 ed. Campinas: [S.n.], 1991.
BINI, R. P. Retórica e dispositivos linguísticos que indicam argumentação: um olhar para a primeira pessoa do plural. SELLA, A. F.; BINI, R. P.; BERNARDI, E. (Org.). Atividades de Extensão na modalidade remota e síncrona: adaptação de estratégias para o ensino de Língua Portuguesa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021.
BINI, R. P. Análise retórica de argumentos provenientes do logos presentes em editorial publicado na
Folha de S. Paulo. Entrepalavras. Fortaleza, v. 10, n. 3, p. 1-23, 2020.
BINI, R. P.; SELLA, A. F. Primeira pessoa do plural em dossiê da Revista Cult: traços de modalização epistêmica e de diferentes instâncias de sentido vinculadas às categorias ethos, pathos e logos da Retórica. Revista Fórum Linguístico, v. 16 n. 4, 2019.
CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. P. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.
CAVALCANTE, M. M. et al. Desafios da linguística textual no Brasil. Intersecções, Jundiaí, v. 18, n. 1, p. 7-25, fev. 2016.
CASTILHO, A. T. Um ponto de vista funcional sobre a predicação. Alfa, São Paulo, v. 38, p. 75-95, 1994.
CORBARI, A. T. A negociação em textos opinativos: os elementos modalizadores como estratégia de interação. In: PORFÍRIO, L.; SIQUEIRA, S. (org.). Colhendo frutos e partilhando saberes acerca da linguagem: diálogos entre pesquisas de um doutorado interinstitucional. Cascavel: Edunioeste, 2016. p. 155-175.
CUSTÓDIO FILHO, V. Múltiplos fatores, distintas interações: esmiuçando o caráter heterogêneo da referenciação. 2011. 330 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.
DALL’AGLIO-HATTNHER, M. M.; PEZATTI, C. Negação, modalidade e evidencialidade no discurso científico. In: Estudos Lingüísticos XXXIII, p. 873-878, 2004.
DASCAL, M. O ethos na argumentação: uma abordagem pragma-retórica. AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 57-92.
DICIONÁRIO TUPI-GUARANI. Oré/Îandé. Disponível em: https://www.dicionariotupiguarani.com.br/dicionario/ore/. Acesso em: 14 jul. 2020.
FAUCI, N. L. Noi, persona politica. ASSOCIAZIONE PER LA STORIA DELLA LINGUA ITALIANA (ASLI). L’italiano della politica e la politica per l’italiano. Napoli: Franco Cesati Editore, 2016. p. 387-400.
FERREIRA, E. P. Diferentes usos dos pronomes pessoais: inovação do português brasileiro ou tendência da Língua Portuguesa?. V SIMELP - Simpósio Mundial de Estudos de Língua Portuguesa. Atas do Simpósio. 2017, Università del Salento.
ILARI, R. Alguns problemas no estudo da anáfora textual. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 103-124.
KOCH, I. G. V. Como se constroem e reconstroem os objetos-de-discurso. Investigações, Pernambuco, v. 21, n. 2, p. 99-114, 2008a.
KOCH, I. G. V. As formas nominais anafóricas na progressão textual. In: KOCH, I. G. V. As tramas do texto. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008b. p. 27-44.
KOCH, I. G. V. Referenciação e orientação argumentativa. In: KOCH, I.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 33-52.
KOCH, I. G. V. A construção de objetos-de-discurso. ALED, v. 2. n. 1, p. 7-20, 2002a.
KOCH, I. V. Argumentação e Linguagem. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2002b.
KOCH, I. G. V.; CUNHA-LIMA, M. L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. v. 3. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 251-300.
MAINGUENEAU, D. Ethos, cenografia, incorporação. AMOSSY, R. (org.). Imagens de si no discurso: a construção do ethos. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2016. p. 69-92.
MANETTI, G. Il noi tra enunciazione, indessicalità e funzionalismo. JANNER, M. C.; COSTANZA, M. A. D.; SUTERMEISTER, P. (org.). Noi, Nous, Nosotros: Studi romanzi Études romanes Estudios románicos. Berne: Peter Lang SA, Editions scientifiques internationales, 2015.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
MARCUSCHI, L. A. Anáfora indireta: o barco textual e suas âncoras. In: KOCH, I.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 53-101.
MENDONÇA, S. C. P. Crenças e Atitudes Linguísticas: Estudo na aldeia Guarani Tekoha Añetete em Diamante d’Oeste/PR. 207F. 2019. Tese de Doutorado apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná.
MONDADA, L.; DUBOIS, D. Construção dos objetos-de-discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, M. M.; RODRIGUES, B; CIULLA, A. (org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 17-52.
MOSCA, L. L. S. Velhas e Novas Retóricas: Convergências e desdobramentos. In: MOSCA, L. L. S. (org.). Retóricas de ontem e de hoje. 2 ed. Humanitas: São Paulo, 2001. p. 17-54.
NEVES, M. H. M. A gramática do português revelada em textos. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
OLIVEIRA, R. C. La politizacion de la identidad y el movimeiento indigena. FRANCH, J. A. (org.). Indianismo e Indigenismo en América. Madrid: Alianza Editorial, 1990. p. 145-161.
ONU BRASIL. Mulheres indígenas: vozes por direitos e justiça. 2018. Disponível em: https://www.facebook.com/watch/?v=1626513080731446. Acesso em: 15 jun. 2021.
PEIXOTO, T. F. Modalização no enunciado e modalização na enunciação. In: DIAS, L. F.; LACERDA, P. B. G.; DALMASCHIO, L. (org.). Enunciação e materialidade linguística. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2015. p. 70-77.
PIETRANDREA, P. La modalità epistemica. Cornici teoriche e applicazioni all’italiano. Tese apresentada ao Doutorado em Linguística da Universita’ degli studi di Roma Tre. 2001.
SANTOS, L. W.; RICHE, R. C.; TEIXEIRA, C. S. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2018.
SCRETI, F. Noi: Il pronome della nazione. JANNER, M. C.; COSTANZA, M. A. D.; SUTERMEISTER, P. (org.). Noi, Nous, Nosotros: Studi romanzi Études romanes Estudios románicos. Berne: Peter Lang SA, Editions scientifiques internationales, 2015.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. XVI Vestibular dos Povos Indígenas do Paraná. Caderno de Provas – Redação, Língua Portuguesa, Interpretação de textos, Língua Espanhola, Língua Inglesa, Língua Guarani, Língua Kaingang, Biologia, Física, Geografia, História, Matemática, Química. Unioeste, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.