For another epistemological and methodological principle in education

transdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30538

Keywords:

Education, Epistemology, Transdisciplinarity, Complexity

Abstract

This article discusses the need for another epistemological and methodological principle in education: transdisciplinarity. From the prefix 'trans', transdisciplinarity emerges to overcome the disciplinary concept, and is concerned with recognizing different levels of reality from the non-classical logic of the third element, which we can understand, in the educational process, as the inclusion of the knowing student and the existence of a third possibility aside from the imposed classical duality (A and not-A). This theoretical study followed the path of Applied Linguistics (AL), was carried out during the first author's doctoral process under the second author's guidance, and aimed to understand the transdisciplinarity paradigm as other educational theoretical-methodological foundation, especially in the Academy. The work has as a theoretical contribution, fundamentally, the contemporary French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari (2012a, 2003), the theoretical physicist Basarab Nicolescu (1999), the sociologist Edgar Morin (2020, 2015, 2011), and the philosopher Sílvio Gallo (2013), among other interlocutors. As a result of the research carried out, we understand the indispensability of a paradigm shift in education, intending to implement a transdisciplinary education, emancipate and consistent with the present century, capable of understanding the complexity of the current time, of integrating education and life, of reconnecting knowledge, to get involved in the methodology of uncertainty and the right to make mistakes and recognize, above all, the student - multidimensional - as the protagonist of his learning process.

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Author Biographies

Leidiane Marques de Aguiar, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutora em Letras pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras - área de concentração Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2022). Mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Letras - área de concentração Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2016). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Faculdade Assis Gurgacz - FAG (2012). Graduada em Letras Português/Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Paranaense - UNIPAR (2009). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Tecnologia de Comunicação Digital (TCD), Letramento Digital, Ambientes Virtuais de Aprendência, Educação a Distância e Transdisciplinaridade.

Beatriz Helena Dal Molin, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Letras- Francês (1977), mestrado em Linguística na área de Análise do Discurso pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994). Defendeu a dissertação: Um olhar sobre o passado: Análise do Discurso dos Políticos paranaenses de 45 a 64. Fez doutorado em Engenharia de Produção na área de Mídia e Conhecimento, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Defendeu a tese denominada: Do tear á tela: uma tessitura de linguagens e sentidos para o processo de Aprendência. È professora titular da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: Tecnologia e Aprendência, comunicação, semiótica e conhecimento, e leitura e hipertexto, Tecnologia em Sala de Aula e na modalidade de Educação a Distância. Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Letras/ Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE. Concluiu em 2010, seu pós-doutorado no programa de Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina, dedicando-se ao estudo e desenvolvimento de metodologias, análise avaliação no processo de elaboração de materiais para A Rede e-Tec Brasil, na qualidade de Designer Instrucional Master, UFSC/MEC/UNIOESTE, (2008-2013). Ministra cursos para professores-autores e professores-formadores para a modalidade de Educação a Distância desde 2000.

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Published

28-04-2023

How to Cite

AGUIAR, L. M. de; DAL MOLIN, B. H. For another epistemological and methodological principle in education: transdisciplinarity. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30538, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30538. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30538. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS