Speaking and writing relationship in the literacy process
graphic records of the weak and strong “r” in written productions
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30567Keywords:
Speech, Writing, Rotics Chart RecordsAbstract
This article aims to present, from the application of a dictation, data on occurrences of deviations related to the graphic representation of the strong "R" (fricative velar, glottal or multiple alveolar vibration) and the weak "r" (tepe) in the written productions of the students of two classes of the 2nd year of Elementary Education in public educational institutions. Theoretically, this research is inserted in the field of Applied Linguistics and, methodologically, it is directed to the study by the qualitative paradigm with an interpretative approach and the research method used is action research, since the researchers are inserted in the analyzed context. The investigation was carried out through the elaboration and application of a Didactic Unit of diagnostic character, whose results demonstrate the outstanding realization of the weak "r" in medial intervocalic contexts in which the use of the strong "R" was expected, evidencing the influence of orality on writing, since we identify this realization in the speech of the participants, as a result of the immigration of languages of European origin, mainly Germanic, present in the community. The deviations caused by the interference of the learner's dialect can be taken as elements that condition the level of phonetic-phonological reflection of the language and orthographic knowledge. Given the data collected, it is important that teachers deepen their knowledge about the phonetic-phonological level of the language so that they can understand the nature of the deviations that students present and lead them precisely to understand how the language works and the alphabetic writing system.
Downloads
References
BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a Sociolinguística na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.
BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BOTASSINI, J. O. M. A variação no uso dos róticos em Porto Alegre. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40 n. 2, p. 1060-1072, 2011.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. 11. ed. São Paulo: Scipione, 2009.
CALLOU, D.; LEITE, Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1995.
CÂMARA JR., J. M. Estrutura da língua portuguesa. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.
ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar em Revista, Curitiba, v. 16, n. 16, p. 181-191, 2000.
FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
FARACO, C. A. Linguagem escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 2019.
LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. 17. ed. São Paulo: Ática, 2009.
MARGOTTI, F. W. Difusão sócio-greográfica do português em contato com o italiano no sul do Brasil. 2004. 332f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.
MATZENAUER, C.; COSTA, T. Aquisição fonológica em língua materna: os segmentos. In: FREITAS, M. J.; SANTOS, A. L. (Eds.). Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do português (Textbooks in Language Sciences 3). Berlin: Language Science Press, 2017. p. 51-69.
MIRANDA, A. R. M. A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico. 1996. 125f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.
MIRANDA, A. R. M. Aspectos da escrita espontânea e da sua relação com o conhecimento fonológico. In: 7º ENAL - Encontro Nacional Sobre Aquisição da Linguagem: Simpósio: Revisitando aspectos da aquisição da escrita: considerações linguísticas. Rio Grande do Sul: PUCRS, 2006.
MOITA LOPES, L. P. da. Oficina de Lingüística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.
MOITA LOPES, L. P. da. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. da. Por uma linguística indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.
OLIVEIRA, M. A de. Conhecimento lingüístico e apropriação do sistema de escrita: caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.
PRIORI, A. et al. História do Paraná: séculos XIX e XX. Maringá: Eduem, 2012.
RIGATTI-SCHERER, A. P. O papel das variáveis linguísticas na realização do rótico em falantes de regiões de imigração alemã. EntreVer, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 170-182, 2013.
SEARA, I. C.; NUNES, V. G; LAZZAROTTO-VOLCÃO, C. Fonética e fonologia do português brasileiro: 2º período / Izabel Christine Seara, Vanessa Gonzaga Nunes, Cristiane Lazzarotto-Volcão – Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.
SILVA, T. C. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 8. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-446, 2005.
TRIVINÕS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.