Speaking and writing relationship in the literacy process

graphic records of the weak and strong “r” in written productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30567

Keywords:

Speech, Writing, Rotics Chart Records

Abstract

This article aims to present, from the application of a dictation, data on occurrences of deviations related to the graphic representation of the strong "R" (fricative velar, glottal or multiple alveolar vibration) and the weak "r" (tepe) in the written productions of the students of two classes of the 2nd year of Elementary Education in public educational institutions. Theoretically, this research is inserted in the field of Applied Linguistics and, methodologically, it is directed to the study by the qualitative paradigm with an interpretative approach and the research method used is action research, since the researchers are inserted in the analyzed context. The investigation was carried out through the elaboration and application of a Didactic Unit of diagnostic character, whose results demonstrate the outstanding realization of the weak "r" in medial intervocalic contexts in which the use of the strong "R" was expected, evidencing the influence of orality on writing, since we identify this realization in the speech of the participants, as a result of the immigration of languages of European origin, mainly Germanic, present in the community. The deviations caused by the interference of the learner's dialect can be taken as elements that condition the level of phonetic-phonological reflection of the language and orthographic knowledge. Given the data collected, it is important that teachers deepen their knowledge about the phonetic-phonological level of the language so that they can understand the nature of the deviations that students present and lead them precisely to understand how the language works and the alphabetic writing system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Caroline Montrezol Diniz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Mestra em Letras pelo Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, campus de Cascavel -PR, na área de concentração Linguagem e Sociedade e na linha de pesquisa: Estudos da Linguagem ? Descrição dos Fenômenos Linguísticos, Culturais, Discursivos e de Diversidade. Graduada em Letras Português-Inglês e suas respectivas literaturas pelo Centro Universitário FAG; Pós-graduada em Língua Inglesa: Estudos Linguísticos, Literários e Culturais pelo Centro Universitário FAG e em Gestão Escolar, pela Faculdade São Braz. Pesquisadora na área da Linguística Aplicada, da Sociolinguística e da Fonética e da Fonologia com ênfase na alfabetização. Professora efetiva da Rede Municipal de Ensino de Santa Helena ? PR e professora da rede particular com foco no ensino de Língua Portuguesa e Produção Textual (Redação).

Sanimar Busse, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Graduação em Letras Português/Inglês, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1997). Mestrado em Letras - Linguagem e Sociedade, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2004). Doutorado em Estudos da Linguagem, pela Universidade Estadual de Londrina/UEL. Professor efetivo (dedicação integral) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná/Unioeste. Atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão na área de Letras, com ênfase em Fonética, Fonologia, Morfologia, História e Formação da Língua Portuguesa, no curso de Graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado em Letras. Professora e orientadora de professores da rede estadual de ensino, do Programa de Desenvolvimento de Educação - PDE/PR. Coordenação do Subprojeto de Língua Portuguesa, da Universidade Estadual do Oeste do Paraná/Unioeste, campus de Cascavel. (Edital nº 61/2013 - PIBID/CAPES). Docente do Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado em Letras (Resolução 277/2011-CEPE). Professora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Letras/PROFLETRAS.

References

BORTONI-RICARDO, S. M. Educação em língua materna: a Sociolinguística na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2004.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BOTASSINI, J. O. M. A variação no uso dos róticos em Porto Alegre. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 40 n. 2, p. 1060-1072, 2011.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. 11. ed. São Paulo: Scipione, 2009.

CALLOU, D.; LEITE, Y. Iniciação à fonética e à fonologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1995.

CÂMARA JR., J. M. Estrutura da língua portuguesa. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

ENGEL, G. I. Pesquisa-ação. Educar em Revista, Curitiba, v. 16, n. 16, p. 181-191, 2000.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira: desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

FARACO, C. A. Linguagem escrita e alfabetização. São Paulo: Contexto, 2019.

LEMLE, M. Guia teórico do alfabetizador. 17. ed. São Paulo: Ática, 2009.

MARGOTTI, F. W. Difusão sócio-greográfica do português em contato com o italiano no sul do Brasil. 2004. 332f. Tese (Doutorado em Letras) – Instituto de Letras, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

MATZENAUER, C.; COSTA, T. Aquisição fonológica em língua materna: os segmentos. In: FREITAS, M. J.; SANTOS, A. L. (Eds.). Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do português (Textbooks in Language Sciences 3). Berlin: Language Science Press, 2017. p. 51-69.

MIRANDA, A. R. M. A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico. 1996. 125f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1996.

MIRANDA, A. R. M. Aspectos da escrita espontânea e da sua relação com o conhecimento fonológico. In: 7º ENAL - Encontro Nacional Sobre Aquisição da Linguagem: Simpósio: Revisitando aspectos da aquisição da escrita: considerações linguísticas. Rio Grande do Sul: PUCRS, 2006.

MOITA LOPES, L. P. da. Oficina de Lingüística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

MOITA LOPES, L. P. da. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. da. Por uma linguística indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 13-44.

OLIVEIRA, M. A de. Conhecimento lingüístico e apropriação do sistema de escrita: caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2005.

PRIORI, A. et al. História do Paraná: séculos XIX e XX. Maringá: Eduem, 2012.

RIGATTI-SCHERER, A. P. O papel das variáveis linguísticas na realização do rótico em falantes de regiões de imigração alemã. EntreVer, Florianópolis, v. 3, n. 5, p. 170-182, 2013.

SEARA, I. C.; NUNES, V. G; LAZZAROTTO-VOLCÃO, C. Fonética e fonologia do português brasileiro: 2º período / Izabel Christine Seara, Vanessa Gonzaga Nunes, Cristiane Lazzarotto-Volcão – Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2011.

SILVA, T. C. Fonética e fonologia do português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 8. ed. São Paulo: Contexto, 2005.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-446, 2005.

TRIVINÕS, A. N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

28-04-2023

How to Cite

DINIZ, A. C. M.; BUSSE, S. Speaking and writing relationship in the literacy process: graphic records of the weak and strong “r” in written productions. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 1, p. e30567, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i1.30567. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/30567. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] 20 YEARS OF RESEARCH AND TRAINING: GRADUATE PROGRAM IN LETTERS