The protagonism of the Consejo Mexicano de Fotografia in the process of decolonization of latin american photography

Authors

  • Fábio Luiz Conterno Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0002-0078-7814
  • Acir Dias da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31548

Keywords:

Latin America, Decolonization, Photography, Latin American Photography

Abstract

This article is a literature review of the decolonization process of Latin American photography, aiming to explain the importance of the Consejo Mexicano de Fotografia (CMF), created in Mexico City, as a leading organization in triggering this process. The study is based on authors who problematize the theoretical assumptions about the issue of Latin American coloniality, as well as on the creation of photography and its historical process in the subcontinent. We identified the emergence of a certain unity of photographers and photography scholars in Latin America, providing the organization of numerous councils and associations in Latin American countries from the creation of the Consejo Mexicano de Fotografia in 1978. The said council arose from the need to study and research the photography of the subcontinent, which until then was lacking in its own analyses and dependent on European and US production. Thus began the movement to search for a genuine identity regarding Latin American photography. This Mexican action resulted in the organization of photography councils in other countries, as well as in the holding of five editions of the event between 1978 and 1996, essential meetings for the construction of the photographic identity of the subcontinent. Therefore, we emphasize the importance of this movement for the determination of new canons in photographic research and production in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Luiz Conterno, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Mestre em Letras pelo Programa de Pós Graduação em Letras (PPGL) da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste). Graduado em Comunicação Social - Jornalismo pelo Centro Universitário Assis Gurgacz (2004). Atualmente é professor dos cursos de Tecnologia em Fotografia, Comunicação Social - Jornalismo, Publicidade e Propaganda e Tecnólogo em Designe Gráfico do Centro Universitário Assis Gurgacz. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Fotografia, atuando principalmente nos seguintes temas: fotografia, fotografia básica, oficinas e cursos livres, além de atuar no fotojornalismo e na fotografia.

Acir Dias da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui Pós Doutorado com pesquisa em memória e documentário (2011) - UNICAMP, doutorado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP com doutorado sanduiche pela Università Ca' Foscari - (2003), Mestrado em Educação, Conhecimento, Linguagem e artes pela UNICAMP (1999). Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE.

References

BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política - ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 91-107. 1. v.

GAMARRA, M. C. Enlaces da fotografia latino-americana: estratégias, aproximações e ações em rede. 2020. 122 p. Dissertação (Mestrado em Estudos Latino-Americanos) - Universidade Federal da Integração Latino-Americana, Foz do Iguaçu, 2020.

MIGNOLO, Walter D. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa, 2007.

JONES, P. O inventor francês da primeira fotografia. Portal Medium. 2015. Disponível em: https://medium.com/@patricia.jones/joseph-nic%C3%A9phore-ni%C3%A9pce-dc469f982a1. Acesso em: 15 jan. 2023.

SANTOS, A. C. L. Sobre essa tal de fotografia latinoamericana: uma análise do processo de demarcação de uma suposta essência fotográfica latina. Revista Contracampo, Niterói, v. 29, n. 1, p. 153-168, abr. 2014.

VILLARES, M. F. Feito na América Latina 1978: teoria e Imagem, um debate reflexivo sobre a fotografia da ‘Nossa América’. 2016. 488 f. (Tese de Doutorado em História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

ZERWES, E. A fotografia humanista e a construção de uma historiografia sobre a fotografia latino-americana. Revista História: Debates e Tendências, Passo Fundo, v. 16, n. 2, p. 314-327, jul./dez. 2016.

ZERWES, E.; COSTA, E. A. Os Colóquios Latino-Americanos de Fotografia e a institucionalização de uma fotografia brasileira. Revista de Estudios Brasileños, Salamanca, v. 4, n. 8, p. 145-159, 5 out. 2017.

Published

22-12-2023

How to Cite

CONTERNO, F. L.; SILVA, A. D. da. The protagonism of the Consejo Mexicano de Fotografia in the process of decolonization of latin american photography. Travessias, Cascavel, v. 17, n. 3, p. e31548, 2023. DOI: 10.48075/rt.v17i3.31548. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/31548. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

ARTE E COMUNICAÇÃO