Learning evaluation
from understanding to pedagogical practices
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31781Keywords:
Learning assessment, Evaluative instruments, Pedagogical practicesAbstract
Within the educational process, one of the main phenomena that occurs and is gaining more and more prominence is the assessment of learning. Each author may describe assessment in a certain way, but its relevance for teaching and learning processes is undeniable. Much is said about the conceptions that teachers have about assessment, and data shows that there is a discrepancy between teachers' statements and their practices. Thus, considering the extreme importance that evaluation has for the pedagogical environment, the project that originated this work had as its main objective to identify the practices and evaluation instruments used by teachers and relate them to their experiences and understandings. To this end, semi-structured interviews were carried out with the six teachers who work in elementary school, and the material was analyzed using Discursive Textual Analysis (ATD). Eight final categories emerged from this process, but for this article we selected two final categories to develop and present their results. Based on the theoretical foundation based on Luckesi, Hoffman, Perrenoud, Sanmartí and Sant'anna, it was possible to verify that despite knowing the potential to regulate their own pedagogical practice, teachers they try to deal with the aversion that students have towards assessment, which may be the result of teachers' own choices and attitudes, combined with the current punitive and classificatory system itself.
Downloads
References
ALMEIDA, M. T.; IFADIREÓ, M. M.; ETELVINO, M. F.; ALVES, L. M. V.; TEIXEIRA, M. M. de S.; BITU, V. de C. N.; CALOU, A. A. L. R.; FERREIRA, F. R. S. Uma Reflexão Sobre a Neuroplasticidade e os Padrões de Aprendizagem: A Importância de Perceber as Diferenças. Id on Line Revista de Psicologia, v. 16, n. 61, p. 309-318, jul. 2022. DOI: 10.14295/idonline.v16i61.3527. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3527/5566#. Acesso em: 02 jan. 2023.
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em Educação: desafios contemporâneos. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 1, n. 1, p. 43-57, 2006. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol1.n1.p43-57. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/6112/4483. Acesso em: 16 mar. 2023.
BARBOSA, L. F. Como o cérebro aprende: Contribuições das neurociências à educação. Sala de Recursos Revista, v. 2, n. 2, p. 42-51, maio-ago. 2021. Disponível em: https://saladerecursos.com.br/wp-content/uploads/2021/09/Luan-Barbosa-Diagramado.pdf. Acesso em: 19 maio 2023.
BRASIL. Lei N° 378, de 13 de Janeiro de 1937. Dá nova, organização ao Ministério da Educação e Saúde Pública. Rio de Janeiro: Casa Civil, 1937. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1930-1949/l0378.htm. Acesso em: 29 dez. 2023.
CALDERÓN, A. I.; BORGES, R. M. Avaliação educacional no Brasil: da transferência cultural à avaliação emancipatória. Brazilian Geographical Journal: Geosciences and Humanities research medium, Ituiutaba, v. 4, p. 259-274. jul-dez. 2013. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/braziliangeojournal/article/view/23189. Acesso em: 20 mar. 2023.
CARVALHO, F. A. H. de. Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalho, Educação e Saúde, v. 8, n. 3, p. 537-550, nov. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462010000300012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/jScBCkB8ZwsGK3f9kZLgQmk/?lang=pt#. Acesso em: 05 abr. 2023.
COTONHOTO, L. A.; ROSSETTI, C. B.; MISSAWA, D. D. A. A importância do jogo e da brincadeira na prática pedagógica. Construção Psicopedagógica, São Paulo, v. 27, n. 28, p. 37-47, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-69542019000100005&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 06 abr. 2023.
CRUZ, L. H. C. Bases neuroanatômicas e neurofisiológicas do processo ensino e aprendizagem. In: REIS, A. L. dos et al. Curso de atualização de professores da educação infantil, ensino fundamental e médio - A neurociência e a educação: como nosso cérebro aprende?. Ouro Preto/MG: MPEC/CBIOL/NUBEP/UFOP, 2016, p. 5-9. Disponível em: https://www.repositorio.ufop.br/bitstream/123456789/6744/1/PRODU%C3%87%C3%83OTECNICA_Neuroci%C3%AAnciaEduca%C3%A7%C3%A3oCerebro.pdf. Acesso em: 20 maio 2023.
GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa. n. 113, p. 65-81, jul. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VVXgbRbzwwsLTZvmYSL6M9b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 mar. 2023.
HAYDT, R. C. C. Curso de Didática Geral. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011. Disponível em: https://laracoutouvv20162.files.wordpress.com/2016/07/curso-de-didatica-geral-regina-celia-c-haydt-1.pdf. Acesso em: 14 mar. 2023.
HERMES, S. R.; SOLIGO, V. P. Desenvolver e avaliar: O uso dos instrumentos de avaliação na aprendizagem. In: PARANÁ. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE. Curitiba: SEED/PR., v. 1, 2014. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_unioeste_ped_artigo_soeli_regiane_hermes.pdf. Acesso em: 02 abr. 2023.
HOFFMANN, J. Avaliar para promover: As setas do caminho. 15 ed. Porto Alegre: Mediação, 2014.
KUBO, O. M.; BOTOMÉ, S. P. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 5, dez. 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3321. Acesso em: 13 mar. 2023.
LIBÂNEO, J, C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/reader/books/9788524925573/pageid/0. Acesso em: 20 mar. 2023.
LIBÂNEO, J, C. Didática. 30ª reimpressão. São Paulo: Cortez, 1994. Disponível em: https://www.professorrenato.com/attachments/article/161/Didatica%20Jose-carlos-libaneo_obra.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011a.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo: Cortez, 2011b.
LUCKESI, C. C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
MANZINI, E. J. Considerações sobre a elaboração de roteiro para entrevista semi-estruturada. In: MARQUEZINE, M. C.; ALMEIDA, M. A.; OMOTE; S. (org). Colóquios sobre pesquisa em Educação Especial. Londrina: EDUEL, 2003, p. 11-25.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia Científica. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2022. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786559770670/. Acesso em: 18 mar. 2023.
MORAES, R. Avalanches reconstrutivas: movimentos dialéticos e hermenêuticos de transformação no envolvimento com a análise textual discursiva. In: GALIAZZI, M. do C.; RAMOS, M. G.; MORAES, R. Aprendentes do Aprender: Um Exercício de Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2021, p. 87-101. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786586074550/. Acesso em: 27 abr. 2023.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva: Processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf&lang=pt#:~:text=A%20an%C3%A1lise%20textual%20discursiva%20%C3%A9,e%20a%20an%C3%A1lise%20de%20discurso. Acesso em: 19 mar. 2023.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2020. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9786586074192/. Acesso em: 19 mar. 2023.
MORETTO, V. P. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9 ed. Rio de janeiro: Lamparina, 2010.
OLIVEIRA, S. G. de. Avaliação e aprendizagem: um processo intrínseco. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, 7 ed., v. 18, 2018. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/7/aprendizagem-e-avaliao-um-processo-intrnseco#:~:text=A%20avalia%C3%A7%C3%A3o%20escolar%20precisa%20ser,uma%20educa%C3%A7%C3%A3o%20democr%C3%A1tica%20e%20emancipat%C3%B3ria. Acesso em: 13 mar. 2023.
PERRENOUD, P. Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SANMARTÍ, N. Avaliar para aprender. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SANTANA, T. M. S. de S. de; SILVA, S. A. da. Concepções de professores de Biologia sobre avaliação da aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 12., 2019, Natal. Anais [...]. Natal: UFRN, 2019.
SANT'ANNA, I. M. Por que avaliar? Como avaliar?: critérios e instrumentos. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
SANTOS, P. K. dos; GUIMARÃES, J. Avaliação da aprendizagem. Porto Alegre: Sagah, 2017. Disponível em: https://app.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788595022058/. Acesso em: 15 mar. 2023.
SILVA, A. R. da; MARCELINO, V. de S. (Org.). Análise Textual Discursiva (ATD): teoria na prática. 1. ed. Campos dos Goytacazes: Encontrografia, 2022. Disponível em: https://encontrografia.com/978-65-88977-79-8. Acesso em: 19 mar. 2023.
SOUSA, C. P. de. Descrição de uma Trajetória na/da Avaliação Educacional. Séries Ideias, São Paulo, n. 30, p. 161-174, 1998. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_30_p161-174_c.pdf. Acesso em: 13 mar. 2023.
TAVARES, R. H. Didática geral. Belo Horizonte: UFMG, 2011. Disponível em: https://www.mat.ufmg.br/ead/wp-content/uploads/2016/08/Didatica-Geral.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023.
TOVAR-MOLL, F.; LENT, R. Neuroplasticidade: O cérebro em constante mudança. In: LENT, R.; BUCHWEITZ, A.; MOTA, M. B. (Org.). Ciência para Educação: uma ponte entre dois mundos. São Paulo: Atheneu, 2018.
VIEIRA, A. D. da C. Avaliação escolar: um estudo sobre a importância dos instrumentos de avaliação no processo de ensino-aprendizagem. Contraponto, Teresina, v. 7, n. 1, jan.-jun. 2018. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/contraponto/article/view/8581. Acesso em: 02 abr. 2023.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3317710/mod_resource/content/2/A%20formacao%20social%20da%20mente.pdf. Acesso em: 29 dez. 2023.
ZANETTE, M. S. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. 65, p. 149-166, jul.-set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/9GBmR7D7z6DDv7zKkrndSDs/?format=pdf. Acesso em: 18 mar. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.