Lexicogrammatic aspects in mcdonald’s happy day advertisements

a systemic-functional approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v19i1.34969
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES)

Keywords:

SFL, Language metafunctions, Advertisements

Abstract

Language is a communication system that allows human beings to express ideas, emotions, thoughts and information. Thus, it is essential to understand how people interact, how languages evolve and how they affect society and culture. With this in mind, this article aims to analyze how the metafunctions, or functions, of language, namely, ideational, interpersonal and textual, contribute to the construction of meanings in advertisements for McDonald’s Happy Day. To this end, the theoretical assumptions of Systemic Functional Linguistics – SFL, supported by Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2004), are used. Methodologically, this work is descriptive-analytical in nature and its approach is qualitative. To constitute the corpus, two advertisements published on Méqui's Instagram (@mcdonalds_br) were selected, and the choice to analyze this advertisement from the systemic perspective of language is mainly due to the fact that these texts have several functions, including attracting and convincing consumers to purchase or adhere to what is being advertised. In this sense, the results indicate that the ideational, interpersonal and textual lexicogrammatical aspects are produced and organized by advertising, in order to persuade the reader, and the publications on the social network, on Méqui's Instagram, present linguistic achievements that induce consumers to consume the product, providing a positive, shared and supportive experience, culminating, therefore, in the company's central objective, that is, the sale of the advertised product.

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Author Biographies

Diones Bezerra de Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutorando em Letras, na linha Texto e Construção de Sentidos, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (PPGL/UERN); Mestre em Letras (2024), na linha Língua, Discurso e Identidades, pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Regional do Cariri (PPGL/URCA); especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Graduado em Letras (2022) - Licenciatura Plena em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/CFP/UAL). Atualmente, desenvolve pesquisas na área de Linguística, com ênfase em Semiótica Social e Linguística Sistêmico-Funcional, principalmente nos seguintes temas: texto e construção de sentidos, metafunções da linguagem, multimodalidade, Gramática do Design Visual (GDV), semiótica discursiva, ensino de Língua Portuguesa (leitura, produção textual e análise linguística).

Ana Paula Santos de Souza, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Doutora em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2024). Mestra em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2020). Especialista em Linguística Forense pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UFRN (2023). Especialista em Educação para as Relações Étnico Raciais pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Língua Inglesa e Língua Portuguesa pela UNINTER (2017). Graduada em Letras - Licenciatura Plena em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG (2016). Atualmente é Professora Pesquisadora Bolsista da Fundação de Amparo e Promoção da Ciência, Tecnologia e Inovação do Rio Grande do Norte (FAPERN), onde atua no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/CAPF/UERN).

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Published

24-04-2025

How to Cite

SOUZA, D. B. de; SOUZA, A. P. S. de. Lexicogrammatic aspects in mcdonald’s happy day advertisements: a systemic-functional approach. Travessias, Cascavel, v. 19, n. 1, p. e34969, 2025. DOI: 10.48075/rt.v19i1.34969. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34969. Acesso em: 4 may. 2025.

Issue

Section

[DT] "CRÍTICAS MODERNAS E CONTEMPORÂNEAS"