The 20th century witch hunt

the persecution and appropriation of female bodies in Dead Girls

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.33091
Supporting Agencies
Programa de Bolsa Institucional da UNILA (PROBIU)

Keywords:

feminicide, patriarchy, gender violence, Dead Girls

Abstract

The non-fiction novel Garotas Mortas (2018), by Selva Almada, portrays the true story of three young women murdered in Argentina in the 1980s, cases still unsolved. This essay proposes an analysis of the author's reflections when reconstructing these stories, highlighting the role of supposed aggressors in the patriarchal legacy of male domination. The work demonstrates how the power to decide on the lives of women, especially poor and non-white women, is not a mere coincidence, but the result of historical constructions within a colonial and misogynistic capitalist logic. The objective of this essay is to briefly reflect on the literary work, relating it to issues of social gender relations, in order to highlight the significant contributions of the work to contemporary feminism, especially in confronting the culture of rape and femicide. The research methodology involves analyzing the author's reflections on the conditions of the murdered girls, comparing them with gender theories to explain the violent process that women face until they become victims of femicide. When basing the analysis of the work on texts by Maria Lugones (2020), Silvia Federici (2017) and Maria Clementina Cunha (1989), it is observed that violence against women is perpetuated as a historical legacy of patriarchal and colonial power. As a result, the research highlights the importance of confronting these issues to promote processes of awareness and social transformation, aiming to contribute to combating violence against women.

Downloads

Author Biography

Eliane Silva, Universidade Federal da Integração Latino-Americana - Unila

Graduada em Letras Libras ( Língua brasileira de sinais) licenciatura plena em Libras como L1 e L2 e Língua portuguesa como L1 e L2, pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Especialista em ensino e aprendizagem de línguas adicionais, com ênfase em ensino de lingua portuguesa como língua adicional, pela Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Mestra pelo programa de Pós graduação em Literatura Comparada, pela Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA).Interesse de pesquisa em Literatura feminina, Literatura argentina, Processo de ensino e aprendizagem de português como língua materna e como língua adicional.Atuação: Ensino de Língua portuguesa e Literatura ( Ensino fundamental II e Médio) , Língua portuguesa como L2 e adicional.

References

ALMADA, S. Garotas Mortas. Trad. Sérgio Molina. São Paulo: Todavia, 2018.

CIXOUS, H. O riso da medusa. Trad. Luciana Eleonora de Freitas Calado Deplagne. In: BRANDÃO, I. (org.) Traduções da cultura: perspectivas críticas feministas (1970-2010). Florianópolis, EDUFAL, 2017.

CUNHA, M. C. P. Loucura, gênero feminino: as mulheres do Juquery na São Paulo do início do século XX. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 9, n. 18, ago./set. 1989.

FEDERICI, S. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. Trad. Coletivo Sycorax. São Paulo: Elefante, 2017.

LUGONES, M. Colonialidade e gênero. In: HOLLANDA, H. B. Pensamentos feministas hoje: perspectivas decoloniais. Trad. Pê Moreira, Bárbara Martins, Bruna Mendes, Cristine Carvalho, Igor Ojeda, Juliana Araújo e Juliana Luz. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020, p. 53-83.

Published

15-08-2024

How to Cite

SILVA, E. The 20th century witch hunt: the persecution and appropriation of female bodies in Dead Girls. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 2, p. e33091, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i2.33091. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/33091. Acesso em: 24 apr. 2025.

Issue

Section

[DT] "DISCURSO E LETRAMENTO LITERÁRIOS E NÃO-LITERÁRIOS EM CONTEXTOS PERIFÉRICOS"