Motivation of elementary school and high school students for the physical education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27509
Supporting Agencies
CAPES

Keywords:

Students, Intrinsic Motivation, Extrinsic Motivation, Desmotivation

Abstract

OBJECTIVE: To analyze the motivation of elementary and high school students for Physical Education classes in a public school in Maringá - PR.
METHODS: This is a cross-sectional descriptive quantitative and qualitative research. Participants were 162 students of both genders, 81 from the 9th grade of elementary school and 81 from the 3rd grade of high school, mean age 15.40 ± 2.06 years. The instruments were the Basic Psychological Needs Scale and open questions about the aspects that motivate and demotivate students for Physical Education classes. Analyses were performed by Mann-Whitney’s U test (p<0.05) and Content Analysis.
RESULTS: No differences (p>0.05) were observed in the dimensions of basic psychological needs according to 9th and 3rd grade classes. The comparison according to the gender of the 9th grade students showed higher values (p=0.033) for males in the competence dimension (Md=3.75). The 3rd grade male students also showed higher values (p<0.05) than the girls in the autonomy (Md=3.50) and relationship (Md=3.80) dimensions. As for the reasons that motivate them to participate in Physical Education, the students from both classes presented similar aspects for extrinsic motivation (activities developed) and intrinsic motivation (social relationships). The main demotivating factors for the 9th grade were “theoretical classes” and “sport content”, and for the 3rd grade students “lack of interest of classmates in the activities” and “materials” were the most cited aspects.
CONCLUSION: The students from both classes showed moderate motivation, with higher values perceived in the dimensions of competence and relationship. The boys were more satisfied in the dimensions of competence (9th grade), autonomy, and relationship (3rd grade). In addition, students were more extrinsically motivated and the most evident demotivating factors were “theoretical classes” and “lack of interest of classmates in the activities”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriel Silva Badan, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá - UEM

Guilherme Futoshi Nakashima Amaro, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Mestrando em Educação Física - Universidade Estadual de Maringá

Igor Fabricio dos Santos Oliveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Mestrando em Educação Física - Universidade Estadual de Maringá

Caroline Carneiro Xavier, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Mestranda em Educação Física  - Universidade Estadual de Maringá

Lenamar Fiorese, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Professora da Universidade Estadual de Maringá

Luciane Cristina Arantes, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Professora da Universidade Estadual de Maringá

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado do Amazonas (UEA), Manaus

Professora da Universidade do Estado do Amazonas

References

ALVES, F. R.; ESCÓSSIO, A. P.; AMÂNCIO, V. S.; TEIXEIRA, F. A. A. Fatores motivacionais para a prática das aulas de educação física no ensino médio. Conexões, Campinas, v. 14, n. 2, p. 53-72, 2016.

ANISZEWSKI, E.; HENRIQUE, J.; OLIVEIRA, A. J.; ALVERNAZ, A.; VIANNA, J. A. A (des)motivação nas aulas de educação física e a satisfação das necessidades de competência, autonomia e vínculos sociais. Journal of Physical Education, Maringá, v. 30, n. 1, p. 53-72, 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

CARVALHO, L. C. V. Fatores para a motivação ou desmotivação à participação nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 7, n. 27, p. 548-53, 2015.

CONTREIRA, A. R.; COSTA, L. C. A.; PASSOS, P. C. B.; PIZZO, G. C.; MOREIRA, C. R.; CODONHATO, R.; BOTH, J.; ...; FIORESE, L. Satisfação das necessidades psicológicas básicas dos alunos nas aulas de educação física. In: VI Congresso Internacional de Psicologia da UEM. Anais... Maringá, UEM, 2015.

COSTA, L. C. A. D.; FLORES, P. P.; ANDRADE, N. D. P.; ANVERSA, A. L. B.; SOUZA, V. D. F. M. D. Tecendo relações entre a motivação para as aulas de educação física e o Ideb. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 40, n. 4, p. 370-373, 2018.

COSTA, L. C. A. Influência de um programa de ensino de esportes coletivos de invasão na motivação e desempenho motor de escolares no ensino fundamental. 2015. 196f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.

COSTA, L. C. A.; MAROCO, J.; VIEIRA, L. F. Validation of The Basic Psychological Needs in Exercise Scale (BPNES). Journal of Physical Education, Maringá, v. 28, p. 370-3, 2017.

DAVOGLIO, T. R.; SANTOS, B. S.; TIMM, J. W.; CONZATTI, F. B. K. Necessidades Psicológicas Básicas: definições operacionais na docência universitária. Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 2, p. 510-31, 2017.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Nova York: Plenum, 1985.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Motivation, personality, and development within embedded social contexts: An overview of self-determination theory. In: DECI, E. L.; RYAN, R. M. The Oxford handbook of human motivation. Oxford, England: Oxford University Press, 2012. p. 85-107.

DECI, E. L.; RYAN, R. M.; GUAY, F. Self-determination theory and actualization of human potential. In: McLNERY, D. M; MARSH, H.; CRAVEN, R. G.; GUAY, F. Theory driving research new wave perspectives on self process human development. Charlote: Information Age Publishing, 2013. p. 109-33.

DUTRA, R. P.; VALERIO, M.; GOULART, A. S.; CASTRO, C. F.; LOPES, C. D.; FIUSSEN, C.; ... ; VALERO, V. M. Desmotivação nas aulas de Educação Física, segundo relatos de estudantes do 9º ano. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 18, n. 1, p. 70-8, 2016.

FOLLE, A.; TEIXEIRA, F. A. Motivação de escolares das séries finais do ensino fundamental nas aulas de Educação Física. Revista da Educação Física, Maringá, v. 23, n. 1, p. 37-44, 2012.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

MARTINEZ, V. M.; CHAVES, F. E. A motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 56-80, 2020.

MARZINEK, A. A motivação de adolescentes nas aulas de educação física. 2004. 90f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2004.

PIZANI, J.; RINALDI, I. P. B.; MIRANDA, A. C. M.; VIEIRA, L. F. (Des) motivação na Educação Física escolar: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 38, n. 3, p. 259-66, 2016.

SAMULSKI, D. M. Psicologia do esporte: conceitos e novas perspectivas. Barueri: Manole, 2009.

SILVA, S. R.; CHIMINAZZO, J. G. C.; FERNANDES, P. T. Motivação na educação física escolar: Teoria da Autoderminação. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Ronon, v. 19, n. 1, p. 1-7, 2021.

Published

01-11-2021

How to Cite

BADAN, G. S.; NAKASHIMA AMARO, G. F.; DOS SANTOS OLIVEIRA, I. F.; XAVIER, C. C.; FIORESE, L.; ARANTES, L. C.; CONTREIRA, A. R. Motivation of elementary school and high school students for the physical education classes. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 79–85, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27509. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27509. Acesso em: 2 jul. 2025.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade